Zundapp klen på 3an

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av SS440-80 »

Är det ett syndrom att det är svårt att få tomgång med PHBG?
Jag har en PHBG 17,5 på Cobran som har en 50cc Parmakit minitherm. Går riktigt bra från kvarts gas och uppåt, men tomgången/lågfart är helt omöjlig att få till.
Satt en 4T nålmunstycke i men det är bytt till 2T och har kör med 258 atomizer, har #38 på lågfart (även testat med #35 utan skillnad) Blandskruven måste vara inskruvad till under ett varv för att det ska gå att få lite tomgång, men så törs man inte köra ifall det blir för magert.
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

SS440-80 skrev:Är det ett syndrom att det är svårt att få tomgång med PHBG?
Jag har en PHBG 17,5 på Cobran som har en 50cc Parmakit minitherm. Går riktigt bra från kvarts gas och uppåt, men tomgången/lågfart är helt omöjlig att få till.
Satt en 4T nålmunstycke i men det är bytt till 2T och har kör med 258 atomizer, har #38 på lågfart (även testat med #35 utan skillnad) Blandskruven måste vara inskruvad till under ett varv för att det ska gå att få lite tomgång, men så törs man inte köra ifall det blir för magert.
Tomgång på min är sket bra. Känns som när den e varm går de ha hur lågt som helst i tomgång. Fast ja hade mycke större lågf munstycke.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

SS440-80 skrev:Är det ett syndrom att det är svårt att få tomgång med PHBG?
hur många varv skruven är utskruvad kan inte ha någon betydelse, bara bränsleluftblandningen blir rätt. det luriga är att vissa dellorto blir fetare när man skruvar in luftskruven, andra blir magrare.
nu kommer jag inte ihåg om det är så på den här dellorton med, men dom förgasare jag skruvat med har det varit en kombination av lågfartsmunstycke, trottelnål, nålmunstycke, flotörnivå och skruvens justering som ger bränsleluftblandningen på lågfart. när man kommer upp lite i fart så kommer även huvudmunstycket med.
atomiser, på svenska emulsionsrör finns ju några att välja på. en snabb uppdatering med google antydde att 258 är den magraste.

ju bättre förgasare, ju fler möjligheter att bestycka fel. på en mopedförgasare är det snart gjort att köpa munstycken för mer än förgasaren kostade.

ska man bara trimma en motor kan det vara en lönsam ide att åka till en bromsbänk, och betala för deras kunnande istället.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Det är en bränsleblandskruv, så den har visst betydelse. Injusteringsbeskrivningen säger att man inte ska ha den inskruvad mer än 1 varv, då ska man gå ned på lågfartsmunstycket men inte till lägre än #35. Behöver man magrare blandning så ska man sätta i en grannare atomizer (emulsionsrör) eftersom att den drar bränsle den vägen även med trotteln nedsläppt.
Men med #258 på emulsion och #35 på lågfart, så måste jag fortfarande ha bränsleblandskruven inskruvad nästan i botten för att få något sånär tomgång....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Men det är egentligen inget problem, det är bara att pumpgasa så att den håller varv när man står still. När man sedan kör, så går Mustangen som kulor och krut :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

den instuktionen uppfattar jag som en hjälp vid bestyckningen.
om den går bra på tomgång och lågfart med skruven mer inskruvad så måste det vara mer rätt
än om den går dåligt.

och du är säker på att det är dom storlekar på atomiser och lågfartsmunstycke det står på.
så ingen varit där och t.ex. petat med en nål eller dylikt?

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

förresten, var det inte till dellorto det fanns olika trottlar, med olika utformning av undersidan,
för att finjustera venturiverkan vid lågfart.

det var ett bra tag sen jag läste på om olika förgasare.
slutade den gången när jag konstaterade att det minst dåliga som fick plats var dellorto UA19.
så jag är inte säker på om det var dellorto eller mikuni.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Förgasare och alla munstycken nya och inköpta av mig.
Är precis som du nämnde tidigare, kostnaden för munstycken m.m passerar snart inköpskostnaden av förgasaren :) Men det man har på lager, det finns där den gången man gör förändringar som kräver ombestyckning :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är guld värt att ha en ordentlig uppsättning munstycken hemma. Begränsar man sig sedan till en eller ett par förgasarfabrikat om man har flera moppar så blir kostnaden genast mycket positivare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Ja det är guld värt att ha en ordentlig uppsättning munstycken hemma. Begränsar man sig sedan till en eller ett par förgasarfabrikat om man har flera moppar så blir kostnaden genast mycket positivare.
Senaste gången jag köpte en förgasare så köpte jag med en hel låda munstycken för att kunna få till det perfekt. Givetvis fungerade den förgasaren perfekt direkt ur boxen :D Men hade jag inte laddat upp med munstycken hade det säkert strulat :wink:
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Hej hej. Har skruvat lite nu.. Smälte ett tändstift totalt trotts många körningar me samma. Så hade tur inget mer hände. O även tur de gick köra hela vägen hem innan ja upptäckte de. Tändningen va alldeles för hög. Så har rive bort svänghjul o finns inget hål som matchar i tändplattan när den tänder.

Är de ingen med kokusanet på sin zundapp som vet hur man grundinställer? Eller har alla gjort som ja o kollat på bilden man fick med hur de ska sitta.

Men men nu går moppen mycke bättre men fattas fortfarande på jaga varv på trean.. Även provat att gå ner lite i drevning o munstycke.
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du behöver ha en tändningsinställningslampa (stroboskoplampa) och sådana finns billigt på t.ex. Biltema.

Sedan gör du märken på blocket och på svänghjulet som står mitt för varandra när kolven är i det läge där du vill att gnistan ska komma, t.ex. 1,5 mm innan kolven är i översta läget. Jag brukar dra streck med en rits och även måla streck med en tuschpenna. Kolvens läge mäter du genom tändstiftshålet.

Sedan är det bara att koppla tändningslampan till ett 12V batteri och till tändkabeln och starta motorn och lysa på märket på blocket och kolla att märket på svänghjulet är mitt för det. Vid vehov får du justera genom att vrida tändplattan tills det stämmer.
Bilagor
2000020145.jpg
2000020145.jpg (25.68 KiB) Visad 3723 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Micke S skrev:Du behöver ha en tändningsinställningslampa (stroboskoplampa) och sådana finns billigt på t.ex. Biltema.

Sedan gör du märken på blocket och på svänghjulet som står mitt för varandra när kolven är i det läge där du vill att gnistan ska komma, t.ex. 1,5 mm innan kolven är i översta läget. Jag brukar dra streck med en rits och även måla streck med en tuschpenna. Kolvens läge mäter du genom tändstiftshålet.

Sedan är det bara att koppla tändningslampan till ett 12V batteri och till tändkabeln och starta motorn och lysa på märket på blocket och kolla att märket på svänghjulet är mitt för det. Vid vehov får du justera genom att vrida tändplattan tills det stämmer.
Ok ska göra så tänkte ja. Nu när ja har de någorlunda rätt.
O såklart V8
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Hej hej. Har nu provkört. Med konstigt resultat. Går som bara den på ettan tvåan. Men fyrtaktade med 100 i huvudmunstycke så gick ner till 96. Då gick den jätte bra o gick varva ur på trean. Åkte sedan hem för tändstiftkoll. O de så bra ut. Så tänkte tar en provtur till. Då går den bra men går inte varva ur helt plötsligt o fyrtaktade på högre varv på treans växel. Så hem o bytte ner till 94 i munstycke men gjorde ingen som helst skillnad.

Va tror ni om de? Konstigt att den gick bra sen inte andra gången? Låter de för lite med 90 eller lite mindre med 70cc? På dakota va likadan o den har 70cc o samma förgasare fast med 80 i huvudmunstycke. Men den e inte samma varv på heller.
O såklart V8
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Sydstatare skrev:Hej hej har en fråga angående min zundapp.. Den är utrustad med 70cc supertherm lite portat o filat, 21 mm mikuni, krom pipa, 15 o 40 drevning samt kokusan.

Den varvar ur jätte fint på ettan o tvåan o går väldigt bra men när ja e uppe i hastighet o rycker i trean e de som den inte orkar. Den slackar istället för accelererar. Men andra ja känner me typ samma setup funkar drevningen för..

Va tror ni de kan bero på? Behövs tändningen ställas in bättre eller drevningen bli lägre fram? Känns så konstigt då den går så bra på ettan o tvåan som sagt.

Tacksam för svar Mvh
.
.
Ett fel = Zundapp...... staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif ..***L***. Kommer jag ihåg rätt så hadde inte Zyndapp 3vxl ganska högt steg från 2:an till 3:an.
Lånade av en kompis typ samma trim som du har...gick som tusan på 1:an + 2:an men trea: gav sämmre krut.... :shock:
Skriv svar