Bonnetrimma Tomos motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

Tjena! Pappas motor på packmoppen behöver trimmas, då den är långsam och svag.
IMG_3869.JPG
Som ni ser så öppnar inte portarna fullt, ca 2/3 av portarna öppnar, för att få ur mer effekt ur motorn, ska jag då fila på kolvkanterna där portarna öppnar, så att hela portarna öppnar? Eller ska jag försöka fila upp portarna, eller avgasporten? Cylindern är i gjutjärn så det blir tufft att fila i cylindern tror jag. Det sitter en Dellorto förgasare på 15mm, reedventil, insugningsrör på 14mm, "boostluckor" på kolven (se bild nedan) Ca 28-30mm original ljuddämpare utan strypning, original brytarlöst tändsystem. Tomos motor med en låg och en högväxel och växlas automatiskt. Moppen gör ungefär 25km/h och är relativt svag, 1hk och max arbetsvarv 4000RPM.
IMG_3853.JPG
(kolvringar var okej, men nya ska beställas)
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av erlan »

hur ser reedventilen ut? det är inte där det är strypt?
du har kollat niga att insuget är 14mm hela vägen igenom, och ingen strypning på mitten?
jag skulle börja med att göra en distans s.k. spacer under cylindern och höja den så kolven vänder vid underkanten på portarna. och sen svarva av cylindern på ovansidan så jag får en klämspalt mellan toppen och kolven på 0,6-0,8 mm.
sen får du räkna med att byta huvudmunstycke i förgasaren.

erlan

PS
du har väl kollat så tändningen står rätt. felställd tändning kan göra en otrimmad moppe rejält slö.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:hur ser reedventilen ut? det är inte där det är strypt?
du har kollat niga att insuget är 14mm hela vägen igenom, och ingen strypning på mitten?
jag skulle börja med att göra en distans s.k. spacer under cylindern och höja den så kolven vänder vid underkanten på portarna. och sen svarva av cylindern på ovansidan så jag får en klämspalt mellan toppen och kolven på 0,6-0,8 mm.
sen får du räkna med att byta huvudmunstycke i förgasaren.

erlan

PS
du har väl kollat så tändningen står rätt. felställd tändning kan göra en otrimmad moppe rejält slö.
He he he höja och svarva låter lite överdrivet mot det jag tänkte mig :lol:
Tändningen är brytarlös med CDI box och jag har aldrig skruvat i sådant utan bara pillrat och ställt in på dom gamla hederliga brytarsystemen så jag vet inte hur man kan enkelt kolla förtändnigen..
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av erlan »

enkelt eller inte att kolla tändning, så bör du nog lära dig det innan du börjar trimma.

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:enkelt eller inte att kolla tändning, så bör du nog lära dig det innan du börjar trimma.

erlan
hmm.. jo det måste jag nog, jag har ingen stroboskopslampa men skulle kanske få låna en av en kompis eller att jag införskaffar mig en då den kan behövas mer än en gång.
hittade en sida där det stod att tändpunkten är på 1.8-2mm f.ö.d.l. Så jag ska studera in hur brytarlöst fungerar och sedan kolla upp tändläget.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

Nu är förtändningen intälld på ca 2.4mm ännu tidigare kan ställas men tror det blir för tidigt. Den ger ut ungefär 29km/h på en raka, vill gärna få den att gå 40 utan att behöva dreva den tungt.
Bilden är tagen från rexxys bonnetrimningsguide
Bilden är tagen från rexxys bonnetrimningsguide
jackkolv.jpg (29.31 KiB) Visad 6349 gånger
Är det här en effektiv trimmetod, vad tycker ni?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av erlan »

jag har för mig att det är känsligt att det blir rätt vinkel på urtaget, så man inte försöker ändra vinkel på luftströmmen från spolportarna.
jag betraktar det som en nödlösning

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av Micke S »

Spolportarna ska rikta gaserna snett bakåt så eventuella spår i kolven bör göras åt samma håll.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

Har testat den här metoden på en annan moped, det var första gången så jag tog väldigt lite, knappt en mm. Den gick lite bättre än tidigare, kanske 3km/h snabbare
Men som jag har förstått det så ska man fila inom linjerna så som rexxy har ritat upp. Men på min kolv så filar jag bara där dom 2 spolportarna går och inte dubbelporten som är längst bak
jacka kolv.jpg
jacka kolv.jpg (50.01 KiB) Visad 6273 gånger
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av Micke S »

Ja man ska inte fila ner kolven på sidan mot insuget. Möjligen på avgassidan men där vill man helst inte förlora något material som behöver finnas där som skydd mot hetgaser.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

Micke S skrev:Ja man ska inte fila ner kolven på sidan mot insuget. Möjligen på avgassidan men där vill man helst inte förlora något material som behöver finnas där som skydd mot hetgaser.
Ja, tänkte då att jag kan fila ner på kolven där spolportarna går, ca 1mm till att börja med på båda sidorna kanske.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av HSE »

Tänk på att filar du bort material på kolven sänker du kompressionen samtidigt :shock: Bättre att förändra port tiderna på andra sätt ex slipa i kanalerna....
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av TolvNollNio »

Har filat kolven så på min 1209, blev skillnad till det bättre.
En misslyckad kolv är billigare ersätta än en cylinder :wink:
Blå/vit Monark 1209
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av MattiasPettersson »

HSE skrev:Tänk på att filar du bort material på kolven sänker du kompressionen samtidigt :shock: Bättre att förändra port tiderna på andra sätt ex slipa i kanalerna....
Jo jag tänkte på det med att kompressionen minskas, men man skulle kunna plana toppen lite grann om det skulle behövas.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Bonnetrimma Tomos motor

Inlägg av Baronen »

Iom att du vill bonntrimma så är detta metoden för dig. Detta är bonntrim ;) Det är inte optimalt men bonntrim är inte optimalt för då skulle Tivedensmotor och VRM Roffe sälja sneslipade kolvar :) Skaffa dig en gradskiva och se över porttiderna.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar