Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Det följer antagligen inte med någon givare med den satsen. Det finns ingen sådan avbildad och det tas inte upp i texten Package Content. Hoppas jag har fel...

http://www.ebay.de/itm/272083522862?_tr ... EBIDX%3AIT
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:Det följer antagligen inte med någon givare med den satsen. Det finns ingen sådan avbildad och det tas inte upp i texten Package Content. Hoppas jag har fel...

http://www.ebay.de/itm/272083522862?_tr ... EBIDX%3AIT
.
.
Du har nog helt rätt...ingen givare ingår..en miss av mig...... :cry:

Finns denna med givare........det står till och med Hall Proximity Switch. :wink:
Kan det vara nåt att ha....inkl shipping för 9.63 Euro

Tachometer Drehzahlmesser RPM Speed Meter Digital LED + Hall Proximity Switch

http://www.ebay.de/itm/161245726523?_tr ... EBIDX%3AIT


Features & Specifications:

Power requirement:DC 12/24V
Measure range : 5-9999RPM.
Clear zero: Automatic.
Clear zero time:about 10s.the greater the RPM value,the longer the clear zero time.
Refresh frequency: 0.2-0.5S@120-1200RPM;0.25-0.06S@2400-9999RPM.
Measure indication:RPM<5000,±2;RPM>5000,±3.
Display:Blue 0.56” LED
Sign:Pusle signal,NPN 3 wires normally open.
Response frequency: 100HZ
Tachometer dimension:72x36x20mm,panel cutout Dimension:68x33mm.
Sensor dimention: M12x10x55mm.
Detection distance: 4mm
Sensor wiring:brown-Power+;blue-Power-;black-signal.
Operating temperature: 0 to 50°C.

Packaging include:

Tachometer x 1
NPN proximity sensor x 1
Bilagor
$_12.JPG
$_12.JPG (23.59 KiB) Visad 9637 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Ja den där ser mer lovande ut när sensorn ingår. thumb_up

Själv använder jag också en varvräknare ibland men som inte är fast installerad och som inte behöver extern spänningsmatning. T.ex. för att kolla en svarv som du är inne på, speciellt om den har en frevkvensare och inte fasta varvtal som är kända. Det händer även att jag använder den på moppemotorer t.ex. att kolla hur mycket tändningen retarderar vid t.ex. 11000 rpm om jag kör med ett HPI-system eller den egna lösningen för Kokusansystem. Jag tror att Biltema har något liknande men jag köpte den från Kina för ett par tre år sedan och den har alltid fungerat bra. Man sätter dit en liten reflekterande klisterlapp på chucken eller ett svänghjul och sedan lyser på den med en röd laserstråle,

http://www.ebay.com/itm/New-Digital-Las ... SwEK9Tsh1f
s-l1600.jpg
På moppar kör jag med den här som har inbyggt batteri som ska hålla 5 år. Den får signal via en slinga på tändkabeln och är den första av den typen som jag har använt som både är stabil och visar rätt i alla situationer. Det är den vänstra displayen. RPM visningen startar när motorn är i gång och när den slås av visas växelvis tid och max RPM. Den högra mätaren visar temperatur på topplocket under tändstiftet men den kan jag inte säga att jag har haft någon praktisk nytta av även om den fungerar som den ska.
Bilagor
DSC04289.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Jag är väl lite mera åt "old school" hållet och använder mig av denna, som är helt analog och fungerar utan batterier. :)
Den klarar max 10 000 r/m samt kan även mäta meter per minut.
varvräknare.jpg
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Intressanta mätare TTO du visar Micke.... 8) Hur funkar den Old analoga....tompas11.?

Kan det vara den här.....TTO varvmätaren....står 4-cycle engines. Har det inge betydelse..:?:

http://www.ebay.de/itm/Trail-Tech-TTO-T ... XQs6FRPTi5
varv TTO.JPG
varv TTO.JPG (15.44 KiB) Visad 9572 gånger

Trail Tech
Orange TTO Digital Tachometer Plus Hour Meter
Type: Tachometer
Sold as: Each
Work on all gas engines
Work accurately with newer fuel-injected 4-cycle engines
Tracks total number of hours on motor, up to 99,999 hours (non-resettable)
Measure tach up to 20,000 rpm in real time
Measure and records maximum rpm (resettable)
Spinning-arrow icon shows meter is running/counting
Three mounting options: bolt-on, handlebar mounted and pressure sensitive adhesive applications
Waterproof
Smallest tachometer/hour meter available (1.9" x 1.0" x .59") with large, easy-to-read display
Adjustable settings for fast/slow updates, hi/low spark sensitivity (for electrical noise suppression)
Approximate five-year battery life
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Ja den där funkar, det går att ställa in den för 1 puls per varv som det ska vara på 2T.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

tompas11 skrev:Jag är väl lite mera åt "old school" hållet och använder mig av denna, som är helt analog och fungerar utan batterier. :)
Den klarar max 10 000 r/m samt kan även mäta meter per minut.
varvräknare.jpg
.
.
Hur funkar grunkan anloga....? Nu ramla poletten ner tror jag Tompas...hört det nicket på nåt forum...du är från maskin/svarv eller nåt forum. . . . 8)
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Ja det var ju du som funderade över vilken modul det var på de olika kugghjulen i Blomqvistaren.
http://teknik.forum24.se/teknik-about777-45.html

Hur den analoga funkar? Tja man trycker mätspetsen mot centrumhålet på den roterande axeln och trycker in startknappen på instrumentet, efter några sekunder så stannar visaren och det är bara att läsa av varvtalet.
Därefter nollställs instrumentet med en annan knapp.
Instrumentet är tillverkat i Schweiz och kan nog betraktas ha hög kvalitet. Innanmätet består av något slags urverk och exakt hur detta fungerar med varvtalsmätning har jag inte lyckats klura ut.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

tompas11 skrev:Ja det var ju du som funderade över vilken modul det var på de olika kugghjulen i Blomqvistaren.
http://teknik.forum24.se/teknik-about777-45.html

Hur den analoga funkar? Tja man trycker mätspetsen mot centrumhålet på den roterande axeln och trycker in startknappen på instrumentet, efter några sekunder så stannar visaren och det är bara att läsa av varvtalet.
Därefter nollställs instrumentet med en annan knapp.
Instrumentet är tillverkat i Schweiz och kan nog betraktas ha hög kvalitet. Innanmätet består av något slags urverk och exakt hur detta fungerar med varvtalsmätning har jag inte lyckats klura ut.
Nu vet jag...Zorry Tompas... :? Så många saker på G just nu. Måste pausa flera objekt(blir nog ej 100år), just nu mopeder. Åter kommer när jag ska göra ny kuggar till blommans(bakvxl,n). Och vill ha din super hjälp...SUPER TACK FÖR upplysningarna sist om Moduler, Har lite ider som kan vara bra... 8)
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Jag har precis reparerat tre kuggar på bakväxeln och tillverkat ett nytt kugghjul som jag hårdlött fast på trappskivan på min Blomqvistare.
Blev avsevärt mycket bättre än hur det såg ut tidigare. :)
https://www.youtube.com/channel/UCMnea1 ... 5V2SVGivIw
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Mycket välgjorda och informativa filmer thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Tack för det Micke. :)
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Bra filmer filmer tompas11, ger verkligen riklig information. Citera lite som du sa Old Shool, så är jag med tror jag. Angående hårdlödning så måste jag säja en sak. Använde Loctith bussningslåsning på en lagerbromsbussning då jag var tveksam att den skulle sitta fast.

Skrotade jag det objektet och vill ha loss bussning, jodu gick inte utan att värma bra för att få loss bussningen, Loctith det blir otroligt starkt..mer än man tror. :idea:

Överväxeln till min Blomma saknar 2 kugg på trappskivansom jag skall prova svetsa(inte alls så dålig som den du visade), går ej detta blir det troligen samma Op. som du gjorde. Ser inget problem med att gör kugghjul om jag haft en fräsmaskin och rätt maskiner. Sökt efter rätt kugghjuls ämne men ej hittat nåt prisvärt som jag vill köpa just nu. Fått pris på 2500kr från en firma i England, som kan göra ett... :?
Senast redigerad av billykid den 01 apr 2016, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Tack billykid. :D
2500kr för ett kugghjul! :shock:
Ja då lönar det sig verkligen att tillverka själv. Det kugghjul som jag tillverkade gjorde jag i mässing för det är lätt att bearbeta. Dessutom var det ju lite kul att jag även hade gjutit ämnet.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Hmmm....Super tråkigt att ej ha en längdskala på Blomman....skapar massa extra jobb.. :evil:

Använt indorkatorklockan för mått vid längd svarvning.... :?: :?:..Tipps på bra och enkel längdmatning.. :?:
kloca_langdmat..jpg
Fick hem den nya gasklockan, fel anslutning. Fel gänga och med kona. Stoppar ej mig gjorde en ny..anslutning.. 8)
gasklocka fel anslutn..JPG
Efter svarvning/tillverkning av anslutning
Gasklocka Argon.JPG
Gasklocka Argon.JPG (39.26 KiB) Visad 8074 gånger
Skriv svar