NV 125 med mysko motor..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:dr, novolette, en sådan NV är en ( lätt motorcykel) en lättviktare är på
98 cc, mvh alf-johan :oops:
å fan! lättviktare trodde jag gällde från100cc till 150cc i vilken bok hittar man dom uppgifterna :lol: 98 orna kallades ju flugviktare..
så här har jag fått lära mig men det kanske är fel
1mopeder
2flugviktare/98or upp till 100cc
3lättviktare 100-150cc
4 lättamotorcyklar 150-250cc
2 mellanviktare 250-350
5 tungviktare 350- <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä skämt åtsido alf-johan jag undrar om inte benämningen lättviktare å lätt motorcykel är samma sak. :) . jag har två handböcker till mina 98or å på dessa böckers framsida står det "monark lättviktsmotorcykel"
å på den andra boken står det "skötselanvisning till husqvarna 98 kubiks lättviktsmotorcykel". sedan har jag Gunnar flode´ns bok i hyllan den heter "blårök å pinngas. lättviktsmotorcykeln i folkhemmet" dessa namn är en sammanslagning av lättviktare å lätt motorcykel sedan hittade jag en broschyr om en rex midget 98cc 1952 å där heter den lätt motorcykel kanske det har med årsmodell, trampor el. grovlek på däcken att göra men det verkar inte bero på kubiken.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I min ungdom så hade jag både en lättviktare och en lätt motorcykel, en NV 98cc med Sachsmotor ocnh en Husqvarna så kallad rödqvarna på 118 cc
Jag tror att det hette lättviktsmotorcykel när det var fråga om 98cc. så att lättviktare är nog en förkortning av lättviktsmotorcykel, det här med lätt och tung motorcykel, kan nog också komma från graderingen på körkort .Mvh Alf-Johan :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det har med vikten på hojen att göra

Se sidan 8 i den här
http://www.tekniskamuseet.se/upload/Skolan/MOTORCYKEL.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Tompa Kul,det stämmer nog det där med vikten. Intressant är att den första och kanske enda damlättviktaren tillverkades samma år som jag föddes. Josef Erikssons i Uppsala känner jag till, min bror jobbade där en kort tid 1955. :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är nog vikten som avgör precis som i boxning :D
var går gränsen på lätt motorcykel/lättviktare? Borde vara ganska hårfin med tanke på att en rex speedy 125a inte väger speciellt mkt mer än en rex midget 98a. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var ung så gällde 75 kg. Typ mitten av 60-talet.
125 cc gränsen kom ett tag senare.

:D Per <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur att utvecklingen går framåt - om än i vissa fall bakåt....tyvärr 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar