Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro..

Svaret är: NEJ! Man kan inte åka på en sådan.
Min femtonårsmoppe var just en -73:ans E-Type. Hade runda baklyktan.
Jag köpte den för att den var såå himla snyyygg! Såg ju ut som en riktig motorcykel med vaggram och tuff framgaffel.
Hade femhalva och borrade till 41mm, Suzukikolv och en expansionskammare som jag tillverkade själv i trä- och metallslöjden i nian.
Lyckades byta alla lager och packningar själv och åkte mycket med den. Varje dag året runt!
Hade en specialrunda i ett industriområde nära garaget, där slogs ständigt nya varvrekord. Roligast var när jag och min polare, som åkte Zündapp, hittade två sextonåringar som rastade sina Husqvarna 125:or. Vi ¨tävlade¨ på vår hemmabana och vi lyckades åka ifrån dem!
Köpte ett svincoolt styre hos MC-handlaren Björcks som sålde HD, gissa om jag dreglade på 1975 års Sportster...
Men inte fasen gick det att åka på den. Framgaffeln var ett stort skämt. Bytte nån sorts vita plasthylsor flera gånger. De tålde inte skogskörning.
Två gånger prickade jag en stubbe med framhjulet, slog tänderna i mitt snygga styre och fick byta plasthylsor.
Köpte längre framfjädrar för att få mer fjädringsväg, men det resulterade bara i att de jä.. hylsorna lossnade ännu oftare.
Baksvingen tålde inte vridet från motorn. Efter några rundor hade den vridit sig och bakhjulet pekade snett. Av och rikta. Samma visa gång på gång.
Samma resultat efter varje bakhjulsåka, pang i gatan med framhjulet och lösa hylsor.
Men den var vääldigt snygg!
Den är fortfarande en av de snyggaste mopparna som finns!
Men: Inte kan man åka på en sådan!
Lycka till med din renovering, ser jättebra ut hittills!