Comet 1976 i min version!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nu sover barnen och barnveckan klar för denna gången och för första gången på länge ser jag fram emot den barnfria veckan!! Blir till att fara förbi firman i morgon och fylla på med lite extra bult mutter sortiment i firmabilen. Sedan påbörjas en roligare del av renoveringen!! Visst ska fortfarande delrenovera och specialtillverka en del prylar..

Väntar en viktig leverans från ettans lär komma i morgon eller tisdag!! Som kommer leda mig en bit på vägen!! Hur långt det räcker och vad som ytterligare saknas är jag lite osäker på!! Får ta det vart det kommer!!

Har i alla fall hittat baklampan till mitt bygge nu!! Bra mått och tror den kommer göra sig bra under ankstjärten och i kombination med blinkersar!! Ändå vet man inte säkert innan den är hemma och testmonterad...
Den perfekta lampan??? Hoppas i alla fall..
Den perfekta lampan??? Hoppas i alla fall..
92.jpg (21.3 KiB) Visad 3865 gånger
Hoppas nu den passar och gör sig bra under ankstjärten bara..
Hoppas nu den passar och gör sig bra under ankstjärten bara..
Blinkersarrangemang är nu planerat blir lite special... en java pakethållare lite rör och svets samt suzukiblinkers ja slip o lackjobb såklart..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Upp som en sol och ner som en pannkaka lyckan kommer lyckan går!! Själv misstänker jag starkt att gud finns och han ogillar mig!!! Påbörjade montering vilket snabbt gav irritation!! Lyckats slarva bort styrlagren!! Hittade inga som fungerade som ersättning heller!!! Misstänker bygget blir ytterligare försenat för att hitta lager till en Comet blir inte det lättaste kommer säkert få beställas från långsamma Österrike... Jaja ändå sjuk med feber och borde inte skruva!!
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Riktigt snyggt blir de ,prova med lösa kulor borde cykel boa ha om du har lager skålarna kvar ,tolka radien med en lagom borr .
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Åter skiner solen på litet garage!! Internet är en ständig källa till kunskap!! Kom i kontakt med en kunnig
Mats-Ove och vart tipsad om att lagren som jag misstänkte var svårfunna!! Men att det tydligen går använda
lagring från en Sym Jet 50 (inte en aning vad detta är för något) men delar beställda!!
Dess utom hörde Greven av sig och berättar att han och Grevinnan blir klara med sadeln i veckan mest troligt..
Själv fick jag fart förbi biltema och handlat lite material så jag kan fortsätta med annat i väntan på leveranser!!
Prylar som passar tydligen!!
Prylar som passar tydligen!!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av erlan »

Sym Jet 50 (inte en aning vad detta är för något)

det vill du inte veta heller.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då jag lyckats vara sjuk och jobbat samtidigt i veckan har orken varit som bortblåst denna veckan och helgen inte mycket bättre
då jag ändå har jour så lördagen bär till Norrköping för lite jobb!! Alltså ca 60 mil plus lite arbete så lika bra få göra något
av fredagen... Motorn renoverades förra året med allt för utom utvändig tillsnyggning!! Så bestämde mig för att låta lackera
motorn i Silver och halvmatt svart!! Verkar bli en lyckad kombination... Några lager till sen får motorn duga den åxå..
Men får inhandla en ny vxl kåpa för den var lite defekt!!
motorn
motorn
grundfärg o sedan svart..
grundfärg o sedan svart..
97.jpg
å den lille!
å den lille!
95.jpg (9.83 KiB) Visad 3695 gånger
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Dagen varit fylld av 65mils bilåkande och två jourjobb så nu fick det bli pizza, men trots detta har lite hänt med mopeden!!
Inte av mina händer men sadeln blivit färdig lite extra allt dvs lite extra tjock stoppning och en färgmatchad kantsöm ser riktigt fin ut
och kommer bli kul se på riktigt..
100.jpg
99.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Helgen klar för denna gången... Då det vart jourhelg så lite arbete fått gjorts i helgen!! Men ändå hunnit med lite moppe!! Fått ihop och på framgaffeln skärmar o de nyrenoverade konidämparna!! Dess utom fått ihop en framfälg dock med hemläxa!! Måste slipa bort färg från bromsytor!! Det och lite sprayburkslackering av småpryttlar blir kvällens hemläxa!! Ändå nöjd lite mer än inget!!
framgaffeln vart lite laborerande med olika storlekar på kulor innan det vart bra...
framgaffeln vart lite laborerande med olika storlekar på kulor innan det vart bra...
bakskärm vart jag riktigt nöjd över mycket jobb men stor skillnad.
bakskärm vart jag riktigt nöjd över mycket jobb men stor skillnad.
Konidämparna gjorde sig på plats också.
Konidämparna gjorde sig på plats också.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Barnveckan avklarad för denna gången överlevt både överflöd av mat godis och raketbeskjutning.. De sista krafterna offrades i Ullared... Men idag ny vecka och fått hämtat hem sadeln o skruvat lite i alla fall! Lustigt hur långsamt det gick på 4a h bara lyckats få ihop hjul och monterade samt motorbågar fotpinnar broms och stöd!! Ja även fått lackat lite småpryttlar men vart tog tiden vägen?? Ja ja ny dag i morgon lite hinns väll på kvällen och kort vecka snart helg å denna gång jour och barnfri siktar på färdigt i helgen om allt beställt hinner komma i alla fall bra nära!!
Sakta en bra men långsam fart!!
Sakta en bra men långsam fart!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Inte bara nöjd över sadeln mina dekaler gjorde sig riktigt bra åxå... Har dock beställt ett nytt KTM märke i ljusare grönt men inte säkert jag byter återstår se..
113.jpg
112.jpg
111.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Trevligt värre komma hem idag hela lådan fylld av paket!! Inte mycket som saknas nu Men även om det kliar i fingrar att få kasta ihop och skönja slutresultat blir det till betydligt tråkigare men nödvändigt byggande av blinkersarrangemang visst slip svets och lack är tråkigt men får glädjas över resultat.. Nu mat sedan verkstad...
Smått och gott nödvändigt!!!
Smått och gott nödvändigt!!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Blä!! Brännblåsa på knogen å tjutande öron lustigt att man aldrig lär sig saker som skydd skydd skydd... Inte särskilt jobbigt ta på sig handskar å öronskydd.. Men fick användning av den gamla Jawa pakethållaren och det bidde en hög med delar. Vilka i morgon omvandlas till sidoväskehållare o blinkersarrangemang rätt säker resultatet blir riktigt bra efter lite färg... Alltid nått nu dusch kaffe säng..
Bilagor
En början i alla fall..
En början i alla fall..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

En fortsättning av gårdagens bygge den börjar i alla fall ta form
återstår en del slipjobb lite spackel o färg men med lite fantasi kan man ana
slutresultatet..
116.jpg
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av J2000E »

Det här är den bästa byggtråden. Trevligt skrivet och med mycket bilder. Ser fram mot fortsättningen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha då ska jag bjuda på lite bygg gnäll!! Råkade ut för ett varför gjorde du så!! Nu tar jag rätt lätt på all kritik! Troligen dum som gås, med den mentaliteten att mina byggen är en sadistisk form av terapi! Lite balsam till ett klent förstånd. Å jag bygger som jag vill!! Kritik?? Ändå fick jag ett sådant varför byggde du så?? Idag!!

Mitt svar som min logik är enkel "" Du det finns bara två möjliga svar på din fråga!! Antingen är det original eller ombyggt som jag vill ha det!! Då moppen är min är ju det lämpligast så??

Ibland man kan man skära tystnaden med en kniv haha... Själv är jag säker på den sista miljöpartisten är inte född så lär säkert få upprepa min enkla filosofi...

Idag vart tanken inlämnad till Nordiska Skyltfabriken för dekalmontering! Vågade inte ge mig på det själv då dekalen är stor tredelad och en viktig detalj.. Att leveranstiden på dekalen nästan var en månad, gör att här inte tas onödiga risker.. Väntar två viktiga paket!! Baklampan och från ettans mopeder men så mycket kvar att inte sysslolös för det!!
Nu stundar ca en veckans nyfikenhet På resultat...
Nu stundar ca en veckans nyfikenhet På resultat...
Men nu lite kaffe i väntan på spacklet ska torka!! Sedan slip och lite lackering sakta fram är åxå framåt...
Skriv svar