växeljustering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Hej. Har svårt att få i alla 3 växlarna i en flinta. 1:an går bra med motorn igång, men 2:an och 3:an bara rasslar. Trodde först det var kopplingsproblem, men tycker lägena känns diffusa även med motorn avstängd. Kan det vara dags att klyva motorn och justera eller kan fjädern vara av? Funderar också på vad "ansatsskruven" (nr 158 på sprängskissen) är till för. För en novis ser det ju nästan ut som en justering till växlarna. Har aldrig kluvit nån motor förut. Är det nåt speciellt man ska tänka på, om det blir aktuellt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: växeljustering

Inlägg av erlan »

den hjärtformade fjädern i växelmekaniken fick väl mopedreparatörerna att slita sina hår i förtvivlan
när dom motorerna var nya.
min motor var som du beskrev när jag köpte den. där var fjädern av.

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Det låter som det inte finns någon återvändo då. Tur man har Stora Tvåtaktsboken. Nu är det ju en tvåväxlad i boken, men det bör väl vara likvärdig procedur. Men jag förstår ändå inte vad ansatsskruven är till för. Är den bara för finjustering?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: växeljustering

Inlägg av erlan »

länge sen jag lade fingrarna på en flinta .en som jag minns det så justerar man så
kopplingshylsan ligger rätt i förhållande till dreven.
har inte med själva växlandet att göra

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Jaha, då var motorn på arbetsbänken och klyvningen påbörjad. Men när jag ska ha bort muttern till det lilla transmisonsdrevet stötte jag på patrull cocos_acc.gif . Har förstått att den är vänstergängad, men hur ska man hålla emot. Provat hålla i muttern vid svänghjulsidan, men fick lägga ner det med risk för gängpaj. Även provat stoppa en trasa mellan transdrev och kopplingsdrev, men jag bara matar in trasan. Känns som det behöver vara mer stumt. Synd man inte har muttermaskin. Ska det verkligen sitta så hårt, eller är det högergängat i alla fall.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: växeljustering

Inlägg av Conrad Engström »

Massor med fjädrar bytte vi. Vi kom på en ide.En stor bricka under skruvskallen till fjädern. Den håller också ner den lilla "klon" som vill brytas upp.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Nytt försök med transmissionsdrevet. Läste att någon stoppat in snöre i förbränningsrummet som mothåll. Dålig ide, körde fast snöret mellan kolv och cylinder. Kanske vore lättare att klyva motorn med klyvyxan :roll:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: växeljustering

Inlägg av T M »

:twisted:
såga till en bit 10 - 20 mm plywood som passar över vevhuset borra ett hål för vevstaken, lägg dit plattan och trä dit kolbulten för låsning.
Ett dårknep att lossa muttern är att sätta nyckel på mutter i lämpligt läge. hålla motorn stadigt och drämma nyckeländan i skruvstycket.
Går även satt såga ut en bit bildäck & lägga under toppen.
Som trasa i kuggarna funkar frotté bäst
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Det där med plywoodskivan låter som en bra ide slider_thankyou.gif . Det ska jag testa vid nästa försök. Återkommer med resultat.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

mistick_yes.gif gick kanon med plywoodskivan. Nu till nästa problem. Hur får man isär blockhalvorna. Enligt Tvåtaktsboken är det bara att lyfta av högersidan, möjligen knacka lite på axlarna. Det har jag provat, samt knackat mer än lite, värmt upp runt lagret på vevpartiet och knackat men den rör sig inte på den sidan. Sitter säkert i lagret men hur hår vågar man slå. Alla skruvar är borta.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Ingen som har nåt bra knep för att dela motorhalvorna. Är det bara mer värme som gäller, tycker det borde gå med värmepistol. :-??
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

mistick_yes.gif motorn delad. En ny fundering. Följde Tvåtaktsboken och plockade bort höger halva. Men jag fick inte upp halvan den sista biten. Då skruvade jag bort en liten skruv som visade sig vara vad jag tror spärrstiftet. Då kunde jag dela motorn. Problemet är att jag vet inte nu hur "lägesskivan" ska sitta vid montering. Enligt boken som visar en tvåväxlad, verkar den " lägesskivan" sitta i botten på vänsterhalvan. Skulle jag delat från andra hållet på treväxlad? I övrigt ser allt helt ut, även den lilla fjädern ( bör nog bytas ändå i detta läge).
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: växeljustering

Inlägg av T M »

:twisted:
Minns inte säkert, att utgå från friläge är nog vettigt
Skruva loss fjädern och dra lite i den brukar vara i två delar under plåten :roll:
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: växeljustering

Inlägg av flinta007 »

Har stått med näsan i motorn ett tag nu, och man börjar begripa hur det fungerar. Eller ska fungera rättare sagt, för nåt skit är det. Ska undersöka fjädern noga, om så bara för att hitta en felorsak. Bytas ska den oavsett. Dessutom blir det att ta hem packboxar, lager till vevpartiet, bussning till kolvbult och troligen nya lameller. Är det något annat i växelmekanismen som brukar slitas, typ spärrskiva, stegmatare eller övriga fjädrar. svårt att avgöra hur slitna delarna är om man inte är van eller har nytt att jämföra med.
Skriv svar