Puch packi flakmoped växelhandtags problem samt broms fråga!

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Cadillac

Puch packi flakmoped växelhandtags problem samt broms fråga!

Inlägg av Cadillac »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej
Nu är det såhär att jag lider utav svåra moped problem. Söker mig till raketsports forum om hopp att hitta en vänlig själ som kan hjälpa mig.

Problemet då:
Jo jag har en Norsjö packi, dvs en Puch flakmoped, 3vxl hand, fläktkyld trampmotor

Problemet ligger i att få växelmekanismen att fungera var det gäller handtag-vajer-motor. Har köpt en nytt magura vxl-handtag samt en växelvajer för 230kr från puchverkstan. Dock får jag fan ingen ordning på det. För det första så gick det inte att få på justernipplarna som sitter i vxl-handtaget på vajern, dock löste jag detta genom att kapa ett snitt i dom.

Nu till infästningen av vajern nere vid motorn, vajerhöljena har ingenstans att tavägen så om någon kan fixa bilder på hur det ser ut på deras mopeder så skulle det underlätta enormt, är så jävla trött på den där flakmopeden nu att snart kör jag den i sjön!(detta kommer nog inte att hända).

Kan ta bilder på allting om ni inte riktigt förstod min halvslarviga beskrivning.

Bonus fråga! Hur ser det ut vid frambromsen med broms ok och vajerdragning samt hur är det draget från bromshandtaget till bakbromsen??
Alla svar uppskattas!!
Mvh Cadillac <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
P.plats.se har en Packy - lägg en fråga till han om du ej får svar/bilder 8) <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Re: Puch packi flakmoped växelhandtags problem samt broms fr

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cadillac skrev:Problemet ligger i att få växelmekanismen att fungera var det gäller handtag-vajer-motor. Har köpt en nytt magura vxl-handtag samt en växelvajer för 230kr från puchverkstan. Dock får jag fan ingen ordning på det. För det första så gick det inte att få på justernipplarna som sitter i vxl-handtaget på vajern, dock löste jag detta genom att kapa ett snitt i dom.

Nu till infästningen av vajern nere vid motorn, vajerhöljena har ingenstans att tavägen så om någon kan fixa bilder på hur det ser ut på deras mopeder så skulle det underlätta enormt, är så jävla trött på den där flakmopeden nu att snart kör jag den i sjön!(detta kommer nog inte att hända).

Kan ta bilder på allting om ni inte riktigt förstod min halvslarviga beskrivning.
Det ska vara 2st vajrar och höljena har sitt stopp i domt vå hålen rakt ovanför det lilla "hjulet" på motorn:

Bild

Cadillac skrev:Bonus fråga! Hur ser det ut vid frambromsen med broms ok och vajerdragning samt hur är det draget från bromshandtaget till bakbromsen??
På samma bild ser du hur vajern från fotbromsen delar sig till två innan den går till respektive framhjul:

Bild

Här ser du sen hur det sitter fram vid bromsarna:

Bild

...och två närbilder på okena:

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Cadillac

Inlägg av Cadillac »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack!
Jo jag har de 2 små hålen vid tvärbalken ovanför "växelhjulet" men min vajer är inte delbar utan ett stycke så jag vet inte hur jag ska få dit det. Vill inte börja såga i ramen. Min teori är att jag har fel vajer. Tråkigt att behöva skrota den då den är ny och kostade 230kr.

Lite närmare bild på vajranas infäsning i ramen vore bra.
Sen en bild på hur vajern sitter i bromsskölden.

Sen undrar jag lite om det är någon som råkar ha ett par utav dessa frambromsar liggandes till salu?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cadillac skrev:Jo jag har de 2 små hålen vid tvärbalken ovanför "växelhjulet" men min vajer är inte delbar utan ett stycke så jag vet inte hur jag ska få dit det. Vill inte börja såga i ramen. Min teori är att jag har fel vajer. Tråkigt att behöva skrota den då den är ny och kostade 230kr.
Var köpte du den?
Borde inte säljaren kunna hjälpa dig med detta?

Cadillac skrev:Lite närmare bild på vajranas infäsning i ramen vore bra.
Sen en bild på hur vajern sitter i bromsskölden.
Vad vill du ha kort på så fixar jag det MEN min Packy ligger nedplockad i delar...
Alla bilder jag har ser du här:

http://www.p-plats.se/packy

Cadillac skrev:Sen undrar jag lite om det är någon som råkar ha ett par utav dessa frambromsar liggandes till salu?
http://www.kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/453817/_2_st_Ramar_till_flakmopeder_(rep_objekt).html <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: Bra jobb p-plats.se, tror nog att du kan hjälpa caddilac :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Cadillac

Inlägg av Cadillac »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han kan hjälpa mig och det uppskattas :)
Köpte vajern från puchverkstan och ja jag har pratat med honom men fick till svar att vajern passade bra ihop med original puch vxl-handtag. Är inte det magura? vajern är dock ett stycke så att säga med lödda stopp så något avträdande av höljen etc är inte möjligt.

Kanske kan fota lite när du ska sätta ihop den :wink:
Känns kanske lite väl att åka till göteborg och köpa 2 objekt :roll:
Dock fick jag ett PM om ett par bromsar så jag hoppas på det.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar