Dåliga motorfästen på sachs 4 växlad

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ricke_1602
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 aug 2013, 11:01

Dåliga motorfästen på sachs 4 växlad

Inlägg av ricke_1602 »

Jag har köpt nya 21mm bussningar till min sachs 4 växlade motor, men problemet är att det är väldigt glappt ändå. Antagligen är det så slitet i blocket.
Någon som har något tips på hur man kan fixa så att motorn inte går att flytta en massa i sidled? Har själv funderat på att fylla upp med typ pl400 lim eller liknande i blocket och sen trycka i bussningarna igen, kanske kan fungera?
Mvh
Ricke
Äger följande :
Crescent raket -61 Transparant röd
Crescent raket okänd årsmodell blå/vit
Monark Monarscooter -63 Koppar/vit
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dåliga motorfästen på sachs 4 växlad

Inlägg av Micke S »

ricke_1602 skrev: Någon som har något tips på hur man kan fixa så att motorn inte går att flytta en massa i sidled? Har själv funderat på att fylla upp med typ pl400 lim eller liknande i blocket och sen trycka i bussningarna igen, kanske kan fungera?
Mvh
Ricke
Jag skulle tillverka bussningar av aluminium och lägga dem innanför de andra. Eller göra ett stumt montage om det är en motor med hög effekt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Dåliga motorfästen på sachs 4 växlad

Inlägg av Conrad Engström »

Om det är axiellt glapp så fattas distansringarna mellan motorhalvorna. Gamla bussningar har jag renoverat. Man slipar eller svarvar dom cylindriska och sätter på krympslang på dom. Det finns stor krympslang på Biltema. Ibland har jag svarvat metall eller olika plast.
En stumt monterad Sachsmotor blir "rå" i gången. Ett slags små vibrationer.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Dåliga motorfästen på sachs 4 växlad

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Jag använder vanlig röd vatten slang svarvar en bussning inv som klämmer ut slangen till lagom diameter .
Skriv svar