JLO-Tråd
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: JLO-Tråd
Vet var det finns en sån motor.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: JLO-Tråd
Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Re: JLO-Tråd
1.2mm/1mmmattam57 skrev:Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
En liten fläns på brickan
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: JLO-Tråd
Ok, tack för svar!
Den saknas tyvärr men har fått laborera med shims för att få dreven någorlunda i fas. Upptäckte att det blev lite tight när kåpan ska på
så man får kompromissa lite med shimsen.
Nu ska jag jaga rätt på kabelhölje till växelkabeln som jag trodde låg i gömmorna, får kolla dom lokala nasarna i e.m.
Hoppas på ett test i kväll
Den saknas tyvärr men har fått laborera med shims för att få dreven någorlunda i fas. Upptäckte att det blev lite tight när kåpan ska på
så man får kompromissa lite med shimsen.
Nu ska jag jaga rätt på kabelhölje till växelkabeln som jag trodde låg i gömmorna, får kolla dom lokala nasarna i e.m.
Hoppas på ett test i kväll
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Re: JLO-Tråd
Och där såg jag nu att jag saknar en 104 kula i min renoverade motor
Någon jävel har slarvat
Hmmm jag som trodde jag skulle få i den i Monarken i dag
Någon jävel har slarvat
Hmmm jag som trodde jag skulle få i den i Monarken i dag
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: JLO-Tråd
Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...
Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....
Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Re: JLO-Tråd
mattam57 skrev:Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...
Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....
4mm snabbt med skjutmått så dina lär fungera fint
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: JLO-Tråd
Hur många behöver du? Jag har 14, kan ju behöva några själv....
PM:a din adress så skickar jag.
PM:a din adress så skickar jag.
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Re: JLO-Tråd
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
Re: JLO-Tråd
Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?
En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?
Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske?
En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?
Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske?
Re: JLO-Tråd
Motorn var till salu för en tid sedan, riktigt ballhansleopold skrev:Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?
En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?
Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske?
Avdragaren är mycket riktigt en spindelledsavdragare som fått smaka på Dremeln
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: JLO-Tråd
En Vtwin tvåtakt med samma vevhus fungerar inte bra. Vevhuset ät tomt när nästa cylinder vill ha mat. Dessutom pumpas vevhuskompet fram och tillbaka under kolvarna och ut genom insugen.
Re: JLO-Tråd
Ja, vevaxeln måste ha tätningar mellan varje cylinder på en flercylindrig tvåtaktare. Jag hjälpte en ägare till en vespa 400 (bilen alltså) som gick dåligt, felet visade sig vara dåliga vevhustätningar mellan de två vevhusen. Jim byggde en tvåcylindrig mopedmotor för några år sedan, det blev ganska klumpigt med de två vevhusen ihopsatta... Det går givetvis att bygga en parallelltvinn där båda kolvarna går upp och ned samtidigt, lite som ex Puch gamla dubbelkolvmotorer men det är ju inte aktuellt på motorn på bilden då den har cylindrarna förskjutna i förhållande till varandra. Ger också mer vibrationer som alla som kört en gammal engelsk parallelltvin vet Och vevaxeln blir lite speciell också, dubbelkolv motorerna hade en vevstake med master och slav för att kolvarna skulle kunna röra sig i förhållande till varandra.
Re: JLO-Tråd
Någon som har en fungerande Jlo med kick att sälja, börjar bli bråttom, mellsta snart
Re: JLO-Tråd
Ni som kör lite vässade ILO, hur ställer ni förtändningen? Är det max mot rotationsriktningen som gäller?
Jag har kört med det men tycker att cylindern blir för varm med kolvnypningar som resultat.
Idealet är väl en"blånerad" krök och då bör man väl ställa tändningen senare. Har börjat skruva fram och tillbaka för att få det optimalt men
det är svårt att få till det.
Tips?
Jag har kört med det men tycker att cylindern blir för varm med kolvnypningar som resultat.
Idealet är väl en"blånerad" krök och då bör man väl ställa tändningen senare. Har börjat skruva fram och tillbaka för att få det optimalt men
det är svårt att få till det.
Tips?
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h