Har varit inaktiv på sistone, men nu jäklar ska jag en gång för alla försöka få liv i den gamle flakan. Det är en treväxlad handväxel, med membrancylinder och 12 mm förgasare.
Bakgrundsstory: Åkte en helg på moppen innan den packade ihop, har för mig det var växelkilen om slitits ut. Bestämd och modig rev jag isär motorn för att byta den felande delen. Efter mycket om och men fick jag ihop motorn, men utan att få den att gå normalt. Exakt hur den betedde sig då kommer jag inte ihåg och är ganska irrelevant. Efter en tid fick jag kontakt med "kejsaren" här på forumet och han åtog sig arbetet att se över motorn. Motorn klövs igen och delar som radades upp på två A4 byttes och han provkörde lite i bänk.
När jag sen får hem motorn så har jag samma problem med att få den att gå. Tänder till men går aldrig någon längre stund.. Ridå...
Den fick stå över vintern och nu känner jag att det är tredje gången gillt.
Den startar snällt, men jag får den aldrig att gå. I bästa fall går den tio till tjugo sekunder innan den dör. Jag tror förgasaren flödar och att motorn blir sur, gasaren ligger nu i ultraljudstvätten och gosar till sig. Kompmätte idag också och den ligger så snällt på 10-11 kg/cm2.
Tror inte i första hand på tändningsrelaterade fel då den startar hyfsat lätt. Tändplattan är renoverad och nytt stift i cylindern. Stiftet var dock fuktigt när jag efter misslyckade startförsök skulle kompmäta. Det ställbara munstycket är aldrig bytt och såg lite rostigt ut nu när jag plockade isär det för tvätten.
Hur grundinställs förgasaren? Ett och ett halvt varv ut på trottelskruven, men det ställbara munstycket då? Ska den gå oavsett hur detta står och är bara en fininställning eller finns det en schablon för den inställningen också?
Låter gasaren ligga i badet över natten, sen skrubbar jag den och plockar ihop den och återkopplar.
Det är en gammal pojkdröm med flakmoped, man fick ju nöja sig med en DBS Panther när man var femton.