Nya försök att få motorn att gå

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av kee »

Hej igen

Har varit inaktiv på sistone, men nu jäklar ska jag en gång för alla försöka få liv i den gamle flakan. Det är en treväxlad handväxel, med membrancylinder och 12 mm förgasare.

Bakgrundsstory: Åkte en helg på moppen innan den packade ihop, har för mig det var växelkilen om slitits ut. Bestämd och modig rev jag isär motorn för att byta den felande delen. Efter mycket om och men fick jag ihop motorn, men utan att få den att gå normalt. Exakt hur den betedde sig då kommer jag inte ihåg och är ganska irrelevant. Efter en tid fick jag kontakt med "kejsaren" här på forumet och han åtog sig arbetet att se över motorn. Motorn klövs igen och delar som radades upp på två A4 byttes och han provkörde lite i bänk.

När jag sen får hem motorn så har jag samma problem med att få den att gå. Tänder till men går aldrig någon längre stund.. Ridå...

Den fick stå över vintern och nu känner jag att det är tredje gången gillt.

Den startar snällt, men jag får den aldrig att gå. I bästa fall går den tio till tjugo sekunder innan den dör. Jag tror förgasaren flödar och att motorn blir sur, gasaren ligger nu i ultraljudstvätten och gosar till sig. Kompmätte idag också och den ligger så snällt på 10-11 kg/cm2.

Tror inte i första hand på tändningsrelaterade fel då den startar hyfsat lätt. Tändplattan är renoverad och nytt stift i cylindern. Stiftet var dock fuktigt när jag efter misslyckade startförsök skulle kompmäta. Det ställbara munstycket är aldrig bytt och såg lite rostigt ut nu när jag plockade isär det för tvätten.

Hur grundinställs förgasaren? Ett och ett halvt varv ut på trottelskruven, men det ställbara munstycket då? Ska den gå oavsett hur detta står och är bara en fininställning eller finns det en schablon för den inställningen också?

Låter gasaren ligga i badet över natten, sen skrubbar jag den och plockar ihop den och återkopplar.

Det är en gammal pojkdröm med flakmoped, man fick ju nöja sig med en DBS Panther när man var femton. :shock: Och jag har ägt moppen i snart tre år, men bara kört en enda helg. Vill se till att ändra på det nu när jag har tiden på semestern.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av kee »

Har vidare felsökt nu och är mer inne på ett tändningsproblem ändå. Först hade jag gnista på stiftet, men bristfällig. Nu har jag ingen alls och försöker komma underfund med hur man kan felsöka elsystemet. Det såvitt jag kan utröna så VERKAR det som att tändkabeln är hel. Trots det bytte jag till en som jag trodde var bättre (har ingen ny att byta mot) Tändhatten är av modellen med skruvbar insats som punkterar tändkabeln. Har ca 6000 ohm mellan tändhatt och kondensator enligt vad jag förstått ska vara riktigt. Däremot har jag noll ohm från kondensator till jord och brytarspetsarnas öppning/stängning verkar inte göra någon skillnad på detta värde heller. Har även försökt mäta upp kapacitansen hos kondensatorn men det verkar svårt att få något hållbart värde.

Jag tycker det är svårare att mäta upp elsystemet i en såhär förhållandevis enkel konstruktion. Och med anledning att man inte har startmotor eller batteri måste man ofta trampa samtidigt som man mäter och det är krångligt. Många fler resistansvärden än vad som verkar rimligt ger noll vid mätning mot jord. Tex att brytarnas öppning inte ger någon skillnad i resistans vid mätning på kondensatorn mot jord. Kan man mäta spänning i tändhatten? Får utslag där trots avsaknad av gnista när stiftet är anslutet.

En reservplatta jag har att jämföra med, verkar ge att det är avbrott i tändspolen på denna, men samma resultat i övriga mätningar.

Hur kan man gå vidare med en enkel mulitmeter och några få reservdelar att kastbyta med? Ingen gnista på brytarna och osäker om än oförändrad tändpunkt.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av erlan »

när brytaren är öppen ska du ha lite motstånd mellan kondingen och gods.
då blir kretsen genom tändspolens primärlindning till gods. jag har ingen aning om vilket värde, men några tiondels ohm skulle jag gissa.

eftersom du inte får gnista har du nog felet i tändsystemet.

erlan

PS
det finns tappar så du kan sätta en hylsa på borrmaskinen. då kan du veva runt motorn med borrmaskinen.
HSE
Inlägg: 6027
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av HSE »

Lite tips om du försöker mäta: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... multimeter" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av kee »

Tack för tipset om borrmaskinen. En sån tapp har jag ju.

Har testat att mäta allt enligt länken ovan, men jag får inte fram några vettiga värden på någon av mina kondensatorer. Får bara fram nF-värden och olika värden vid olika mätningar, kanske är det min multimeter som visar fel eller ngt form av handhavandefel?

Däremot blir jag inte riktigt klok på maskinen. Jag har ju gnista "ibland" och nyss fick jag den att gå i säkert närmare halvminuten och kunde grovt justera munstycket under den tiden. Men efter ett tag så dog den igen trots att jag höll varvtalet upp med gasen, både med dödarknappens kabel ansluten och utan.

Tändspole och kondensator antar jag är temperaturkänsliga, men skulle det även kunna vara att den flödar?

Har en reservtändplatta att byta delar med, men den verkar enligt mätningarna ha en defekt tändspole och kondensatorn visar samma värden som den som sitter på. Dessutom är reservkondensatorn lite bucklig i höljet så det känns inte så förtroendeingivande.

Börjar bli trött på den här motorn nu, har verkligen bytt allt men med samma symptom. Lämnar i motorn för "renovering" och då går motorn i provbänk, när jag får hem den är det tillbaks på ruta ett...
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av erlan »

att du inte får vettiga mätvärden på någon av kondensatorerna kan ju bero på att båda är trasiga.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av erlan »

kejsaren har bytt alias till JanneL här på forumet om du vill kontakta honom för hjälp med felsökning.
du skriver ju inte var du bor men jag antar att det är inom rimligt bilavstånd från tärnsjö.

erlan
HSE
Inlägg: 6027
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av HSE »

kee skrev:Tack för tipset om borrmaskinen. En sån tapp har jag ju.

Har testat att mäta allt enligt länken ovan, men jag får inte fram några vettiga värden på någon av mina kondensatorer. Får bara fram nF-värden och olika värden vid olika mätningar, kanske är det min multimeter som visar fel eller ngt form av handhavandefel?

Däremot blir jag inte riktigt klok på maskinen. Jag har ju gnista "ibland" och nyss fick jag den att gå i säkert närmare halvminuten och kunde grovt justera munstycket under den tiden. Men efter ett tag så dog den igen trots att jag höll varvtalet upp med gasen, både med dödarknappens kabel ansluten och utan.

Tändspole och kondensator antar jag är temperaturkänsliga, men skulle det även kunna vara att den flödar?

Har en reservtändplatta att byta delar med, men den verkar enligt mätningarna ha en defekt tändspole och kondensatorn visar samma värden som den som sitter på. Dessutom är reservkondensatorn lite bucklig i höljet så det känns inte så förtroendeingivande.

Börjar bli trött på den här motorn nu, har verkligen bytt allt men med samma symptom. Lämnar i motorn för "renovering" och då går motorn i provbänk, när jag får hem den är det tillbaks på ruta ett...
För att kunna mäta kapacitansen hos en kondensator krävs det att man har en multimeter som har den speciella funktionen. Kapacitansen på kondensatorer i tändsystem ligger på 0,18-0,50 µF (mikrofarad), men även om man mäter upp ett riktigt värde kan kondensatorn ändå vara defekt. Ett test är att ladda upp kondensatorn med 6-12 volt och låta den ligga så några minuter. Sedan kortsluter man den med ett metallföremål. Då ska det uppstå en liten gnista om kondensatorn är hel och inte har ett inre läckage. Sedan bör kondensatorn värmas upp till 70 grader om man skall vara säker.
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av kee »

Ja jag är medveten om att det är knepigt att mäta upp kondensatorer, däremot har multimetern jag använder den funktionen. Det vore enkelt att kunna felsöka genom att "kastbyta" men i detta fallet sitter jag inte på något rikt reservdelsförråd.

Funtade på att kontakta Janne faktiskt, men ville försöka själv först. Han har ju lite delar att testa med. Har bara någon mil till Tärnsjö, så resan är knappast det stora problemet. Får se hur det blir.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
HSE
Inlägg: 6027
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nya försök att få motorn att gå

Inlägg av HSE »

Jag kollar alltid mina kondensatorer genom att ladda upp dem med 12v som det står och låta dem stå någon minut och sedan mäta eller ansluta en 12v liten lampa för att se om den fungerar som den skall. Den får dock lödas loss vilket tar någon minut men samtidigt är dålig kontakt via defekt lödning vanlig felkälla...
Skriv svar