erlan skrev:tändpunkten är exakt när brytarna BÖRJAR att öppna.
ett trick från förr var att nypa fast en remsa cigarettpapper mellan kontakterna.
sedan drog man lätt i pappret medan man vred svänghjulet.
när papperet lossnade så hade man tändpunkten.
med brytaravståndet kan du finjustera Abrissavståndet
det är bättre med för litet brytaravstånd än för storrt abrissavstånd.
erlan
Tack. Jag har försökt enligt tänka enligt instruktioner från Jim Lundberg.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... g-pa-moped" onclick="window.open(this.href);return false;
1. Börja med att justera brytaravståndet. När detta är klart kollar du abrissmåttet ("A") precis när brytarna ska till och öppna. Om alla delar är i bra skick ska detta mått också hamna rätt.
2. Kolla att brytarna öppnar när kolven står i rätt position. Justera genom att lossa tändplattans skruvar och vrida densamma med- eller motsols. (Rör inte brytaravståndet nu - då ändras förtändningen)
Enligt bilden i länken nedan mäter man mellan en magnet i svänghjulet och en av polerna på tändspolen som på bilden ("A") när brytarna precis har öppnat (se bilden i länken). Problemet är att jag inte ser magneterna i förhållande till spolen. Magneterna sitter ju på hjulets insida.
En annan sak är hur jag mäter korrekt med skjutmåttet. Enligt instruktion, ca 2-2,5 mm från övre dödläge. Svårt att veta varifrån jag börjar dessa 2-2,5 mm. Från tändstiftshålets inre kant mot hålrummet?
/martin