Enkelt uttryckt så gjorde jag inte det. Delen av motorn där packningen inte tätar är den som är inringad på bilden. Packningens passform är OK runt vevpartiet, så i den bästa av världar (i vilken vi ju alla lever...) så skall det ju inte vara någon olja där ändå, varför jag är beredd att chansa. Med reservation att jag bittert får ångra mig senare, förstås... Men visst, passformen är ju imponerande usel just där.
Nybörjarrenovering av Rex
Re: Nybörjarrenovering av Rex
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Arbetet fortskrider i sakta mak, jag upptäckte att ljusspolen var kaputt så en sådan skall införskaffas. Under tiden har jag lyft blicken en smula, och fokuserat på hur resten av mopeden ser ut. En detalj som vållat en del huvudbry är bensinkranen. Är det någon som på rak arm vet vad det är för dimension på den? Den sitter gängad i tanken (således utvändig gänga). Jag är på resande fot för stunden, så dessvärre kan jag inte lägga upp någon bild.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Här har det inte hänt så mycket ser jag! I sanningens namn har det inte hänt så mycket med motorn heller... I våras fick jag i alla fall ihop motorn, bara för att ganska omgående inse att jag hade monterat tandhjulet på kickaxeln fel. Nå, det var bara att svära en (förvånansvärt kort) ramsa och klyva den igen, rotera hjulet så stoppklacken hamnade rätt och skruva ihop allt igen. Efter det tappade jag sugen ett tag, men mäktade i alla fall med att renovera tändplattan. Sedan har inget hänt fram tills igår, då jag plötsligt fick tillbaka lusten att meka moped. Märkligt det där...
Nå, ut i garaget när barnen somnat och skruva ihop det sista på blocket.
Den unika och snygga (men lite märkligt konstruerade) våxelöverföringen är antingen väldigt feljusterad eller väldigt sliten, eller båda. Jag lutar åt det sistnämnda, men jag låter det vara för stunden. Först och främst ska jag få motorn att starta!
Edit: Jag såg just att igår var på dagen ett år sedan jag startade denna tråd! Detta projekt går rejält mycket fortare än vad jag hade förväntat mig!
Nå, ut i garaget när barnen somnat och skruva ihop det sista på blocket.
Den unika och snygga (men lite märkligt konstruerade) våxelöverföringen är antingen väldigt feljusterad eller väldigt sliten, eller båda. Jag lutar åt det sistnämnda, men jag låter det vara för stunden. Först och främst ska jag få motorn att starta!
Edit: Jag såg just att igår var på dagen ett år sedan jag startade denna tråd! Detta projekt går rejält mycket fortare än vad jag hade förväntat mig!
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
I gårkväll var det så dags för själva slutklämmen i motormonteringen - kolv, cylinder och förgasare.
Eftersom jag inte äger något kolvbultsverktyg så knåpade jag ihop ett av lite M6-gängstång vilken kläddes med några cm krympslang, ett par muttrar och lite brickor.
Det fungerade, men inte särskilt väl eftersom det inte centrerade kolvbulten i vevstakens nållager. Således blev det en hel del pill och en och annan svordom innan allt var på plats.
För att få in kolvbulten de sista millimetrarna i kolven använde jag mig av det beprövade verktyget sexkantshylsa, närmare bestämt en lång variant vars ytterdiameter var ett uns mindre än bulten. Jag var vid det här laget tämligen less på att pressa kolvbultar fram och tillbaka och var således minutiös i min strävan att inte råka trycka in bulten för långt.
Cylindern monterades utan större mankemang, dock visade det sig att de muttrar som låg med i "byggsatsen" var lite för stora och som därför orsakade gängpaj på ena pinnskruven. Ett byte till muttrar av högre kvalitet tycktes dock åtgärda felet. Vi får se, om jag får läckage vid cylinderfotspackningen så vet jag ju vad det beror på.
Till sist kunde jag montera topplock, tändstift och tändhatt och prova att dra runt motorn. Ett varv gick bra, men sedan var det stopp(!). Kolven krockar med topplocket. Ridå.
Troligtvis är det cylinderfots- eller topplockspackningen som är för tunn. Jag har idag införskaffat 1,5 mm packningsmaterial på Biltema och ämnar slöjda ihop egna packningar.
Tips och knep kring det här med squish tas tacksamt emot!
Slutligen - en bild på den (nästan) färdiga produkten:
Eftersom jag inte äger något kolvbultsverktyg så knåpade jag ihop ett av lite M6-gängstång vilken kläddes med några cm krympslang, ett par muttrar och lite brickor.
Det fungerade, men inte särskilt väl eftersom det inte centrerade kolvbulten i vevstakens nållager. Således blev det en hel del pill och en och annan svordom innan allt var på plats.
För att få in kolvbulten de sista millimetrarna i kolven använde jag mig av det beprövade verktyget sexkantshylsa, närmare bestämt en lång variant vars ytterdiameter var ett uns mindre än bulten. Jag var vid det här laget tämligen less på att pressa kolvbultar fram och tillbaka och var således minutiös i min strävan att inte råka trycka in bulten för långt.
Cylindern monterades utan större mankemang, dock visade det sig att de muttrar som låg med i "byggsatsen" var lite för stora och som därför orsakade gängpaj på ena pinnskruven. Ett byte till muttrar av högre kvalitet tycktes dock åtgärda felet. Vi får se, om jag får läckage vid cylinderfotspackningen så vet jag ju vad det beror på.
Till sist kunde jag montera topplock, tändstift och tändhatt och prova att dra runt motorn. Ett varv gick bra, men sedan var det stopp(!). Kolven krockar med topplocket. Ridå.
Troligtvis är det cylinderfots- eller topplockspackningen som är för tunn. Jag har idag införskaffat 1,5 mm packningsmaterial på Biltema och ämnar slöjda ihop egna packningar.
Tips och knep kring det här med squish tas tacksamt emot!
Slutligen - en bild på den (nästan) färdiga produkten:
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag har nu googlat runt en del och det verkar som om kolven som jag fick med (vid sidan om) är till en annan moped.
Så här ser produktbilden ut för EM50-kolven som Mopeddelar.se säljer:
Om man jämför med den kolven jag fick med och som är monterad på bilderna ovan så är den senare mycket kullrigare och eventuellt även högre.
Frustrerande när man har kommit så här långt. Nå, jag får väl lägga en beställning på rätt kolv då.
Så här ser produktbilden ut för EM50-kolven som Mopeddelar.se säljer:
Om man jämför med den kolven jag fick med och som är monterad på bilderna ovan så är den senare mycket kullrigare och eventuellt även högre.
Frustrerande när man har kommit så här långt. Nå, jag får väl lägga en beställning på rätt kolv då.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Inte säkert att den är fel baserat enbart på kolvtoppens utseende.
Det här är en bild på två kolvar till Express M52, den låga är en standardkolv och den andra är en högkompskolv. Bägge funkar fint i samma motor, men inte samtidigt förstås
Det här är en bild på två kolvar till Express M52, den låga är en standardkolv och den andra är en högkompskolv. Bägge funkar fint i samma motor, men inte samtidigt förstås
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag funderade på det också, om det var något slags högkompskolv, men faktum kvarstår att den inte funkar till min cylinder. Jag ska jämföra hur korvarna ser ut i övrigt, men jag misstänker att jag får köpa en ny kolv trots allt.SS440-80 skrev:Inte säkert att den är fel baserat enbart på kolvtoppens utseende.
Det här är en bild på två kolvar till Express M52, den låga är en standardkolv och den andra är en högkompskolv. Bägge funkar fint i samma motor, men inte samtidigt förstås
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Så här ser kranen ut du skall ha:
Jag har också sådana där motorer på hyllan Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag har två tankar till min, ingen av dem ser ut så där! Den ena vet jag dock har modifierats för att kunna använda en vanlig M12X1-kran, men den andra ser ut att sakna någon detalj?HSE skrev:Så här ser kranen ut du skall ha:Jag har också sådana där motorer på hyllan
Som varande bevandrad inom EM50-världen, har du någon kvalificerad gissning om mitt kolvproblem?
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Nej, den kolven ser onekligen ut att vara till någon annan motor eller vara högkom kolv men då behövs annat topplock. Här är link till sidor med reservdelar, där kan du jämföra själv: http://www.zweirad-union-mopeds.de/ersa ... -zubehoer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Du saknar både bensinkranen och nippeln som skall sitta mellan tanken och kranen. Lite bilder:
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Tack för dina förklarande bilder HSE! Att jag saknar en bensinkran är jag med på! ;) Jag kommer köra med den fula modifierade tanken först och söka förbättra mopeden allteftersom. Har beställt bensinkran och ny kolv idag. Funderar på om jag ska passa på att dra pluggen medan cylindern ändå är av. Det är ju ändå en sportmoped!
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Dra pluggen gör förvånade lite, ca 5 km. Läs hur du gör det här, finns också anvisningar för att höja toppfarten ytterligare i steg två: http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Victoria_Em50.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag misstänkte det, men blotta vetskapen om att det sitter en strypning i motorn gör mig lite deprimerad. Dessutom är målet gradvis förbättring, så om jag i framtiden ger mig på att jacka kolven så behöver jag inte dra pluggen då. Åtminstone tänkte jag så tills jag började slipa i svetsen som håller pluggen. Så här ser det ut för stunden, efter det att alla mina (lågkvalitets-) slipstift gått åt faders:HSE skrev:Dra pluggen gör förvånade lite, ca 5 km. Läs hur du gör det här, finns också anvisningar för att höja toppfarten ytterligare i steg två: http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Victoria_Em50.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jag ger inte tappt! När jag har kommit så långt så kan jag lika gärna fortsätta.
Den nya kolven sitter i alla fall på plats, jag hade sakerna i handen dagen efter jag lade ordern hos mopeddelar.se, imponerande!
Så här ser kolvarna ut bredvid varandra. De är onekligen lika, bortsett från höjden då. Frågan är om det inte är något slags högkompsvariant som jag fick med trots allt.
Imorgon kan jag förhoppningsvis köpa nya slipstift och sedan skall pluggdjäveln ur!
Senast redigerad av felix83 den 11 aug 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)