En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Eldragningen har börjat men hur funkar dessa omkopplare? Någon som vet var de olika trådarna ska sitta?
20160805_075312.jpg

Hur ska denna pryl monteras? Har försökt titta på bilder men förstår inte hur den ska monteras i framhjulet - tycker inte att den passar riktigt -Är den fel?
20160805_075312.jpg
Bilagor
20160805_075609.jpg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Detta hände efter första lilla provturen ut på gatan! Bakhjulet lossnade när jag bromsade lite grann, ganska odramatiskt men det kunde gått riktigt illa, vad hade hänt om jag åkt i gatan med moppen!
Har inte luskat ut varför det hände om bakhjulet var dåligt åtdraget eller om det var något annat fel men lossna gjorde det hur som helst. Nu blir det att vänta på rätt distanser innan nästa tur blir av.
20160805_075547.jpg
20160805_075343.jpg
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

NU börjar det likna något!
Den är nästan komplett saknas gör bara bågarna med fotplattorna och luftburken.
Snart ett år sedan jag köpte en ram och några grejer av Mr GC och nu är den snart klar.

Får väl säga att det är väldigt kul att jaga delar, köpa och montera dem - Lilla julafton varje gång man får hämta ett paket och hem och montera nya grejer.
GC.JPG
Motorn är renoverad med hela lager och ett flertal andra nya delar, startar bra men rasslar en del (vet att det är en Sachs...).
Måste undersöka varför den låter.
Men snart ska den andra åkturen bli av, på första turen tappade jag bakhjulet men nu ska väl grejerna hålla hela varvet runt kvarteret....
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Första riktiga blåsningen!
Köpte några grejer till min GC på en annons bland annat bågar med original fotplattor.
Frågade speciellt om fotplattorna var original och de var de!

När jag fick grejerna bestod fotplattorna av plåtplattor med limmad gummimatta.
EN båge var bra men på den andra saknades det ena fästörat.
Kontaktade säljaren som inte visste något om att bågen var trasig och original fotplattor finns inte då de var i plast och gick sönder.
Dock ingen kommentar om varför han sagt att plattorna var original - om det nu inte finns!
Att bågen var sönder var mitt fel som inte sett det på bilden som för övrigt inte visar det.
Att han hållit i bågen ett par gånger utan att se det blev det inte något svar på.

Vad gör man med dessa oseriösa säljare?
Som köpare sätter man blint in pengar på ett konto och sedan väntar man på de avtalade grejerna.
Om säljaren inte vill göra rätt för sig - vad kan man göra'?
Båge.JPG
Går det att göra något med bågen?
Eller har någon en båge över?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Ingen som har ett förslag på hur man kan laga en båge som denna?

Om det är svårt att laga den är ingen som har en vänster båge till salu?
Någon som vet var man kan köpa plattorna till fotbågarna?


En helt annan fråga : har spänt in framhjulet med distanser och allt men det glappar ändå. Känns som att distanserna trycker mot lagret men det glappar. Vad kan det bero på?
Kan det vara lagret?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Ojdå nu blev det fel sida -det är höger båge som är trasig och som jag skulle vilja få tag på en ny.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Haha!
Ett nytt paket har hämtats och denna gång blev det en ny sving och ett stöd.
Svingen är förmodligen ny och stödet lite begagnat.

Kul att se färgskillnaden mellan "original" färgen på svingen och den originalfärg som jag har.
Vet någon vad som är rätt eller fanns det olika färger?
Min originalfärg är mer lik ramens ursprungsfärg men den ny inköpta svingen är förmodligen ett riktigt original.
Original 1.jpg
Original 2.jpg

Någon som har ett tips på hur man renoverar en Huret originalhastighetsmätare?
Öppnade den och den var misstänkt lik andra Huret men är det bara att byta delar eller ändrar man något då?

Ingen som råkar ha en bakskärm över?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Nu behöver jag några riktigt bra råd!

Har äntligen fått den justerade motorn på plats och längtar väldigt mycket efter att få ta en provtur men kopplingen strular.
Har bytt lameller, kopplingslager och kopplingsarmen.

När jag ställer in spelet på armen till 8-10 mm så slirar kicken -tar ibland men efter lite kickande så slirar den.
Dessutom går armen inte tillbaka utan stannar i åtdraget läge när jag släpper handtaget.
Suck! När kicken tar bra går det inte att koppla ur och om kopplingen funkar slirar kicken.....

Vad gör man åt detta?
Någon som har tips?
8-10.jpg
tomme.jpg
20161203_160905_resized.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av HSE »

Det gamla knepet att fixa till en fjäder som drar tillbaka kopplingsarmen brukar fungera :wink: Men lite surt kanske att behöva ta till det på en nygenomgången motor :?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Nu har jag läst alla trådar som finns om detta med slirande koppling och justering av koppling men jag har fortfarande inte lyckats med en bra justering.
Monterade en fjäder igår för att dra tillbaka kopplingsarmen - känns som en stor förlust då motorn är helrenoverad!!
Men just kopplingen är ju en rätt så vital del i växlandet så vad gör man.

Gjorde så att jag först ställde in ett glapp på ca 10 mm i kopplingsarmen. Sedan hängdes vajern dit och justering i handtaget.
Resultatet blev att kopplingen blev enligt mig perfekt => Lätt att växla.
Men då tar inte kicken.......

Skruvade under S-kåpan och vips så blev det drag på kicken -Motorn startade direkt!! Vad hände egentligen?
En provtur i snön alla växlarna går i men lite förmycket kraft i foten behövs tycker jag -det känns som att det finns ett motstånd i växlingen.
Men det kändes bra att bara behöva en finjustera så skulle kopplingen vara biff.

Men när jag testade att kicka någon timme senare var sliret tillbaka utan att jag rört någon sen sist.

Vad gör man?
fjäder.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av HSE »

Detta problem väcker ett svagt minne hos mig, det har hänt förr :? Men tyvärr mins jag inte botemedlet, finns dock gott om experter här så du får säkert svaret från någon av dem. Dock är jag rädd att du får öppna motorn igen...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av billykid »

Ett tipps angånende slirande kick, OBS det är så jag gör för kolla..... :)

Har man för mycket olja i motorn så kommer det olja på lamellerna då slirar kicken.
Testa springa ingång motorn om kicken ej orkar starta motorn. Kör lite så slungas olja ur
kopplingen/lamellerna.

Om kicken tar bättre då efter turen, då har du troligen för mycket olja i motorn, hur dumt det
än låter så är koppling av torr lamells typ.. :!:
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Måste ställa en fråga om detta med kopplingen och kicken. Hur hänger de ihop med själva starten av mopeden?
(Jo jag vet att när man kickar ska moppen starta)
Har ofta upplevt att mopeder är svårstartade -man får kicka ihjäl sig innan de startar men kan de bero på tycket på kopplingen?
Alltså att trycket på kopplingen är lite lågt och då dras inte motorn runt optimalt vid kickandet och startögonblicket?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av HSE »

Slirar kopplingen när man kickar så märks det tydligt så att det skulle göra den svårstartad tror jag inte på. Men det är bara att prova att rulla igång den, startar den lika dåligt/tar tid på sig då får man titta på förgasaren och täthet/kompression. Startar den lätt när den rullas igång kan det vara gnistan som är svag.
crjs
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 dec 2014, 15:59

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av crjs »

Danne skrev:Första riktiga blåsningen!
Köpte några grejer till min GC på en annons bland annat bågar med original fotplattor.
Frågade speciellt om fotplattorna var original och de var de!

När jag fick grejerna bestod fotplattorna av plåtplattor med limmad gummimatta.
EN båge var bra men på den andra saknades det ena fästörat.
Kontaktade säljaren som inte visste något om att bågen var trasig och original fotplattor finns inte då de var i plast och gick sönder.
Dock ingen kommentar om varför han sagt att plattorna var original - om det nu inte finns!
Att bågen var sönder var mitt fel som inte sett det på bilden som för övrigt inte visar det.
Att han hållit i bågen ett par gånger utan att se det blev det inte något svar på.

Vad gör man med dessa oseriösa säljare?
Som köpare sätter man blint in pengar på ett konto och sedan väntar man på de avtalade grejerna.
Om säljaren inte vill göra rätt för sig - vad kan man göra'?
Båge.JPG
Går det att göra något med bågen?
Eller har någon en båge över?

Fram med tigen och fixa dit örat igen. Skicka sen iväg den för omkromning så är ju saken klar. :D
Crescent E-type -74
Crescent 1250 CS -71
Mustang Mamba -75
Crescent 1252 Projekt
Crescent 1252 Projekt
MCB SM50 Projekt
Skriv svar