felix83 skrev:Jag försökte mig på en provstart tidigare idag, kröklöst då. Gick inget vidare alls. Den verkar slira på kopplingen, så det var helt lögn att kicka. Ska pröva att släppa lite på spänningen, annars blir det väl till att plocka isär kopplingen och se hur den mår.
Edit: Att ändra justeringen hjälpte föga. Blir att skruva av kopplingskåpan igen. Vad trött jag blir.
Du kanske har för mycket olja i?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Som vanligt var det den mänskliga faktorn som var orsaken. Jag hade glömt att justera de fyra "barrel nuts" (som på svenska heter???) i kopplingen, när jag drog in dem en bit så tog kicken som den skulle!
Lyckades få motorn att gå i några sekunder också, dock krävde den fullgas för att inte dö, och varven höll väl sig då bara kring tomgång eller strax däröver. Dessutom baktände den en del genom insuget. Jag ska dubbelkolla tändningen först tänkte jag. Någon som har fler tips?
Har nu funderat lite och författat en lista över tänkbara orsaker:
-Felställd tändning
-Den läcker vid bensinfiltret, kanske detta gör att den får för lite soppa?
-Den kanske drar tjuvluft genom hålet i insuget (efter jag drog pluggen, lagat med kemisk metall)
-För snålt ställd via munstycket
Efter att ha ställt om tändningen och låtit bastarden stå och skämmas ett par veckor så fick jag idag ett ryck och drog ut den i solskenet:
(Femåringen agerade kameraman, men p.g.a. otillräcklig regi av mig så tog han sig vissa konstnärliga friheter... )
Den startade snällt när man primade förgasaren men dog ganska snart. Jag misstänker att tanken är full av rostflagor som har satt igen bensinkranen. Men jag är nöjd med resultatet!
Innan provkörning måste jag dra nya kopplings- och bromsvajrar samt justera växelmekanismen. Något är vajsing, ettan är den enda växeln som går i oavsett hur jag justerar kullänken till växelarmen (växelklinkan hamnar i fel läge). Någon som har något tips?
Efter det är det bara el, kedjeskydd, avgassystem, innerslangar och renovering av sadeln som behövs! Tidsschemat ligger fast, den ska vara klar innan kameramannens femtonårsdag!
Efter några veckors stiltje fick jag i alla fall av och tömt tanken idag. Mycket riktigt innehöll den rikligt av pulvriserad rost eller dylikt vilket hade satt igen bensinkranen på ett synnerligen effektivt sätt. Nästa projekt blir att göra rent tanken invändigt. Citron- eller oxalsyra har jag läst mig till att många använt med gott resultat.