Baronen skrev:Häng dit en sachs och byt bakhjulet så att jag kan köpa det gamla av dig
Hade du tänkt dig köpa motor eller hjul?
Hjulet
Vad behöver du det till? har du en likadan eller är det till en annan moped?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Det är till en annan moped. Jag behöver egentligen bara navet. Jag åker med trampor på separat vevparti så jag kan inte ta vilket hjul som helst. Och nu när effekten och även hastigheten ökar så vore det bra med ett lite robustare bakhjul med lite mer broms än vad ett gammalt husqvarna novo nav har
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
2016-10-11 010 (640x480).jpg (184.18 KiB) Visad 5426 gånger
Ber om ursäkt för att jag kapat tråden lite men dessa nav är väl intressanta för fler? Det är ett Sachs nav, i bra skick, intressant bromspåverkan. Ett kuggsegment påverkas när man trampar bakåt och spänner ut bromsbackarna. Drevet är svetsat på 4 ställen så för att byta drev får man slipa ned svetspunkterna. I övrigt, se bilderna:
2016-10-11 006 (640x480).jpg (182.11 KiB) Visad 5426 gånger
2016-10-11 007 (640x480).jpg (188.68 KiB) Visad 5426 gånger
Nu snor jag tillbaka tråden
Undrar ifall en sachs cylinder skulle passa på min morini franko motor?
Utseende mässigt så är dom väldigt lik, sachs original kolv funkar i morini cylindern. Sachs kolven är dock lite lägre än original kolven till morini som gör att transfer portarna öppnar fullt nu. Tyvärr blir kompet lägre men det har jag åtgärdat med tunnare topplockspackning. Sist jag körde kändes det som att han gjorde ca 35km/h fast nu är ju kolven ej inkörd. men det vore lite roligt att sätta på en 3.5hk sach cylinder för att få moppen att göra lite mer än 45 med mera kraft i backarna
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
du får nog borra nya hål i cylinderfoten, för bultmönstret är inte det samma.
gissar att du har 40x40 mm mellan cylinderbultarna på den.
i så fall är en flintcylinder närmare i builtmönster.
morini s5 finns även med 50x50 mellan cylinderbultarna.
Får borras ny skruvhål som framgår av tidigare inlägg. Lite jämförelser mellan otrimmade cylindrar. Minarelli
Minarelli 007.JPG (116.57 KiB) Visad 5188 gånger
Minarelli "fyrkantig cylinder"
Minarelli 003.JPG (134.75 KiB) Visad 5188 gånger
Sachs:
Minarelli 004.JPG (130.54 KiB) Visad 5188 gånger
Sachs cylindern har mycket mindre överströmmningskanaler mot vevhuset. Jag är tveksam till att köpa Sachs 3,5a och försöka anpassa, tror mer på att slipa upp kanalerna i din original cylinder.
Senast redigerad av HSE den 05 jan 2017, 14:37, redigerad totalt 1 gång.
Bra med bilder och info så man kan jämnföra!
synd att morini franko så ovanligt? känns lite synd att grejja med original cylindern när det kan bli svårt att få tag på en ny ifall något skulle gå snett. Bästa vore att hitta en cylinder som har samma mått som originalet utan att behöva slipa eller modifiera på motorblocket. Som man sedan kan porta lite på för att få ut lite mer kraft ur motorn
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
den där 0,8 hk sachscylindern som HSE visar har dom sämsta kanalerna genom tiderna till sachs.
3,5orna har betydligt bättre kanaler.
men morinimotorn ovanlig? i sverige kanske, men den finns dock i en mängd olika utföranden.
så farbror Google kanske kan rekomenderas. motorn heter Morini s5.