Tokslö zundapp
- davidkanske
Tokslö zundapp
För ett par veckor sedan märkte jag att dappen började tappa orken
, och nu kommer man inte iväg på trean så länge det inte är nedförsbacke. Han är även svårjusterad och tändstiftet blir lika vitt hur man än skruvar på justerbara. Det jag bytt motorrelaterat är packningar samt packboxar i somras,flottör, kolv och justerbart munstycke (17 bing). Har testat efter tjuvluft med startgas, justerat tändplattan, testat alla inställningar på förgasarn och rengjort den flera gånger,avgassystemet är ej igentäppt och kolven sitter även åt rätt håll. Vad är det för fel? ÖS på med förslag! Tack i förhand, David.

Zundapp KS50 -82
- davidkanske
Re: Tokslö zundapp
Det jag haft problem med på Zundapp när den blivit orkeslös är bara vevaxelns packboxar. Du bytte i somras men kolla så inget hänt med de nya, krupit ur läge exempelvis ....
- davidkanske
Okej tack, måste vara den bakom tändplattan,för han blåröker inget extra och surar inte ner sig. Testade att spreja in startgas bakom svänghjulet men kanske blir för liten halt för man ska märka nån skillnad på tomgången?
Zundapp KS50 -82
Jag har aldrig vågat spreja startgas vid tändplattan med motorn igång med tanke på hur det gnistrar runt brytarspetsarna så jag vet inte. Man borde kunna monterar en slang istället för förgasaren och blåsa i den med kolven i topp för att se om det läcker någonstans, packboxarna skall klara mer än en 2-3 bar utan att läcka under drift så med en reducering kunde man till och med koppla till kompressorn och kolla om det läcker mycket förbi kolvringen med 

- davidkanske
- davidkanske
Inget synligt läckage iaf, det sitter som den ska och ser fräsch ut. Kan det vara läckage där även fast den är ut att hålla tätt? Vad kan det annars vara?
Zundapp KS50 -82
gammal bensin?
erlan
erlan
- davidkanske
Nix, tankade för en vecka sen, dock så har jag bytt oljemärke. Men vet inte vad det skulle ha med nåt att göra
Zundapp KS50 -82
dagens mackbensin blir snabbare sämre än den blev förr. och är även av ojämn kvalitet.
eftersom stiftet är konstant vitt, så är det ju problem med bränsletillförseln.
märkligt dock att kolven fortfarande är mörkt sotig.
erlan
eftersom stiftet är konstant vitt, så är det ju problem med bränsletillförseln.
märkligt dock att kolven fortfarande är mörkt sotig.
erlan
- davidkanske
Jo men anledningen till det är nog att den inte blivit rengjord på en lång tid, men det har den blivit nu. Men känns lite konstigt om bränslet skulle vara så dåligt att den inte går som den ska. Dock så har han vitrökt ganska mycket...
Zundapp KS50 -82
Håller med om att det ser ut att vara otillräcklig soppatillförsel. Om packboxen på transmissionssidan läcker blir både kolvtopp och stift oljigt och om det läcker på svänghjulsssidan ska det finnas kladd där om man tittar bakom tändplattan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
är bränslet bara nån vecka gammalt är nog inte det problemet.
erlan
erlan
- davidkanske
Kan en förgasare bli "sliten"? Det känns som att problemet ligger i förgasaren. Den är svårinställd och tidigare har den läckt bensin. Går inte heller att köra med choke spjäll i då den hänger med trotteln upp och ned. Men vad kan det vara för fel om det är förgasarrelaterat? Som tidigare nämnt är den nogrannt rengjord och alla inställningar beprövade.
Zundapp KS50 -82
Kommer det soppa från tanken som det ska?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018