Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
När nu Bonnies fälgar blev turkos fick jag väl hitta på något med Moppis också!
- Bilagor
-
- image.jpg (103.83 KiB) Visad 7142 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Navet och hjulet på plats igen! Inte 100% överensstämmelse mellan de röda nyanserna, men det får duga.
Bägge mopparna har den tidiga, dåliga navlåsningen med bara en pinne in i ett spår i navets lättmetallgods. På Bonnie hade navet låst och roterat när jag köpte henne och jag har ju fått lägga en hel del jobb på att laga det, nu senast med hastighetsmätardrivningen. För att förhindra upprepning har Bonnie sedan länge en extra navlåsning monterad och nu passade det ju bra att även Moppis fick det: Dubbla plattjärn och en vajerlåsning modell avgasklämma!
Bägge mopparna har den tidiga, dåliga navlåsningen med bara en pinne in i ett spår i navets lättmetallgods. På Bonnie hade navet låst och roterat när jag köpte henne och jag har ju fått lägga en hel del jobb på att laga det, nu senast med hastighetsmätardrivningen. För att förhindra upprepning har Bonnie sedan länge en extra navlåsning monterad och nu passade det ju bra att även Moppis fick det: Dubbla plattjärn och en vajerlåsning modell avgasklämma!
- Bilagor
-
- På plats! Även gaffeln har fått ny lack; fälgfärg från Mekonomen som är förvånansvärt lik originalet.
- image.jpg (107.5 KiB) Visad 7116 gånger
-
- Hängslen & livrem!
- image.jpg (106.2 KiB) Visad 7116 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Sådär, då var Projekt Helljus & Bromsljus igång på Bonnie! Först ut bromsljuset. Lampa och sladd från armaturen finns redan från fabrik, så det var "bara" att dra ny kabel från bakdelen till bromshandtaget. För att få det snyggare än förra gången la jag energi på att, mha en ståltråd, dra den nya kabeln i den ordinarie kabelstrumpan fram till denna går ner under fotplattan. Att försöka dra även genom ordinarie strumpa under fotplattan och vidare upp vid styrkolumnen insåg jag skulle bli betydligt svårare, så där använde jag istället höljet till en nätverkskabel som strumpa.
Nästa gång ska brytaren vid handtaget på plats och sedan är det bara att koppla på ström och börja bromsa!
Nästa gång ska brytaren vid handtaget på plats och sedan är det bara att koppla på ström och börja bromsa!
- Bilagor
-
- Baklampan är utrustad med bromsljus. Undrar om det inte hade varit billigare att tillverka alla med det istället för att göra specialelhärva för Sverige?
- image.jpg (93.18 KiB) Visad 7076 gånger
-
- Använda originalstrumpan - extrajobb men nördigt tillfredställande!
- image.jpg (102.33 KiB) Visad 7076 gånger
-
- Blå bromsljuskabel på plats baktill.
- image.jpg (88.81 KiB) Visad 7076 gånger
-
- Nästa steg brytare!
- image.jpg (104.75 KiB) Visad 7076 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Dragströmbrytaren på plats på styret och kopplad med en bit badkarskedja (nu igen!) till bromshandtaget (genom hålet där originalbrytaren ska sitta). Testat och funkar!
Projekt Helljus nästa!
Projekt Helljus nästa!
- Bilagor
-
- En dragströmbrytare inhandlad för typ 20kr på någon marknad passar perfekt. Ansluten till handtaget med min trogna badkarskedja, genom originalbrytarens hål som fått en slangbit för att det ska löpa lätt.
- image.jpg (103.73 KiB) Visad 7047 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Sådär ja, nu har Moppis1 helljus också!
När jag plockade loss och tittade närmare på hållaren för strålkastarens glödlampa upptäckte jag att tungan som ligger mot lampan och tungan där kabelanslutningen skulle sitta, men som är avklippt från fabrik, är två olika bitar som bara är nitade ihop! Så jag borrade ur niten och letade upp ett lämpligt bleck i gömmorna och nitade ihop igen, hur smidigt som helst! Sedan märkte jag att vinkeln på anslutningsstiftet var lite fel så jag skulle bara böja det lite med tång och... KRACK! Hela plasten sprack! I det läget, efter att ha fått till en skitsnygg lösning och sedan ha pajat allt det sista jag gjorde, var jag nära att ge upp. Men skam den f-n som ger sig, så jag lyckades med epoxilim, plastbitar och ett buntband få ordning på hållaren igen. Eventuellt har jag en annan hållare och reflektor (upprostad på utsidan och ytan inne i reflektorn hänger mest där av gammal vana) på gång, men detta håller ett tag, i alla fall.
Några snabba kabeldragningar senare var det bara att ansluta en vippströmbrytare och borra hål i styrkåpan på samma ställe som på Bonnie och sist, som kronan på verket, klämma dit en Dymotext.
När jag plockade loss och tittade närmare på hållaren för strålkastarens glödlampa upptäckte jag att tungan som ligger mot lampan och tungan där kabelanslutningen skulle sitta, men som är avklippt från fabrik, är två olika bitar som bara är nitade ihop! Så jag borrade ur niten och letade upp ett lämpligt bleck i gömmorna och nitade ihop igen, hur smidigt som helst! Sedan märkte jag att vinkeln på anslutningsstiftet var lite fel så jag skulle bara böja det lite med tång och... KRACK! Hela plasten sprack! I det läget, efter att ha fått till en skitsnygg lösning och sedan ha pajat allt det sista jag gjorde, var jag nära att ge upp. Men skam den f-n som ger sig, så jag lyckades med epoxilim, plastbitar och ett buntband få ordning på hållaren igen. Eventuellt har jag en annan hållare och reflektor (upprostad på utsidan och ytan inne i reflektorn hänger mest där av gammal vana) på gång, men detta håller ett tag, i alla fall.
Några snabba kabeldragningar senare var det bara att ansluta en vippströmbrytare och borra hål i styrkåpan på samma ställe som på Bonnie och sist, som kronan på verket, klämma dit en Dymotext.
- Bilagor
-
- Blecket för helljuset närmast i bild. Indierna lät det sitta kvar på exemplaren som skulle till Sverige men la tid på att knipsa anslutningsstiftet. Varför??
- Strålkastarlamphållare Moppis1.jpg (127.38 KiB) Visad 7025 gånger
-
- Niten bortborrad och titta vad jag hittade i gömmorna, med rätt dimension och allt!
- Strålkastarlamphållare Moppis1 D.jpg (139.44 KiB) Visad 7025 gånger
-
- Efter en epoxilims- och buntbandsorgie sitter lamphållaren på plats igen, nu med tre anslutningar istället för två.
- Helljus B.jpg (109.81 KiB) Visad 7025 gånger
-
- Brytare på plats och allt fungerar!
- Helljus A.jpg (99.26 KiB) Visad 7025 gånger
-
- Klart!
- Helljus D.jpg (74.28 KiB) Visad 7025 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Dagens hembyggda scooterlyft: Ett spett och en spännrem! Med Moppis en bit upp i luften kan jag släppa stötdämparen och sänka ner drivpaketet. Sedan är det en smal sak att plocka bort tanken vilket var - tanken! Nu är det förberett för montering av ny bensinkran när den anländer från Kina.
När sidokåpan ändå var av (för enklare åtkomst) passade jag på att borra ur originaldynlåsets låskolv. Får se om jag har något som passar, annars blir det att ta mått och hålla utkik på marknader!
När sidokåpan ändå var av (för enklare åtkomst) passade jag på att borra ur originaldynlåsets låskolv. Får se om jag har något som passar, annars blir det att ta mått och hålla utkik på marknader!
- Bilagor
-
- Paus i arbetet medan tanken töms in i en reservdunk.
- image.jpg (113.12 KiB) Visad 6985 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Nu har de nya trevägs bensinkranarna anlänt från Kina och idag inleddes arbetet med att få en av dem att passa istället för originalet (som varit sönder länge och som har varit ersatt av en vanlig slangkran) på Moppis1. Som jag hade hoppats gick det lätt att ansluta originalkranens förlängningsvred; bara att borra ett litet hål å så dit med en saxpinne!
Det vinklade spikbeslaget som universalkranen suttit på gick också att återanvända med diverse modifieringar så nu är kranen inpassad i originalhålet i kåpan - tom lägesangivelserna på den senare stämmer! Nästa utmaning blir att koppla ihop kranen med tanken. På originalkranen är inloppen avpassade mot tankens utlopp, men på den nya kranen vetter inloppen rakt bakåt istället för uppåt och snett uppåt. Får troligen bli att dra slangarna i ett par mjuka böjar, som ett varv på en skruvfjäder, typ.
Det vinklade spikbeslaget som universalkranen suttit på gick också att återanvända med diverse modifieringar så nu är kranen inpassad i originalhålet i kåpan - tom lägesangivelserna på den senare stämmer! Nästa utmaning blir att koppla ihop kranen med tanken. På originalkranen är inloppen avpassade mot tankens utlopp, men på den nya kranen vetter inloppen rakt bakåt istället för uppåt och snett uppåt. Får troligen bli att dra slangarna i ett par mjuka böjar, som ett varv på en skruvfjäder, typ.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Å så var tanken på plats och all slangar ansliutna! Tätt och fint och bra flöde till förgasaren. Nästa arbetspass blir det byte av bakhjulets packbox som pinkar transmissionsolja.
- Bilagor
-
- Tanken åter inkopplad med fungerande reserv!
- image.jpg (86.15 KiB) Visad 6863 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Gamla packboxen vid bakhjulet på Moppis utbytt idag. Den gamla hade börjat läcka mer och efter demonteringen kunde jag konstatera att den inte var jättefräsch, så förhoppningsvis blir det bra nu.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt.
- Bilagor
-
- Inte fräscht...
- image.jpg (111.5 KiB) Visad 6829 gånger
-
- ...på någondera sidan!
- image.jpg (132.52 KiB) Visad 6829 gånger
-
- Men nu blev det torrt och fint!
- image.jpg (99.31 KiB) Visad 6829 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Klar och ute ur verkstaden!
Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... Var ska de vara??
Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... Var ska de vara??
- Bilagor
-
- image.jpg (114.31 KiB) Visad 6813 gånger
-
- image.jpg (103.15 KiB) Visad 6813 gånger
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Dubbelbajaj!
Ops! Jag skulle bli orolig om det alltid blev skruvar över Ser ut att vara till kaross om någotJanneHagnell skrev: Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... Var ska de vara??
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Jag har med åren kommit till insikten att de flesta saker funkar utmärkt även med hälften så många skruvar som från början...Raketsport skrev:Ops! Jag skulle bli orolig om det alltid blev skruvar över Ser ut att vara till kaross om någotJanneHagnell skrev: Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... Var ska de vara??
Jag tror också på karosseriet men kan inte för mitt liv komma på var.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
HAHA! NU kom jag på det! Det är originalskruvarna till bromsljuskontakten som jag installerade. Jag fick byta ut skruvarna mot längre dito och de ursprungliga skulle mao bli över. Case closed!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Moppis hastighetsmätare har börjat svaja när det är kallt, dvs minusgrader. Har ju haft isär, kollat och smort upp navet (med samma fett som på Bonnie vars mätare inte svajar) så jag lutar åt vajern (nästan ny på Bonnie). Beställde en ny från Tyskland för en spottstyver. Bara omslagspåsen var värd pengarna - den ska sparas!
- Bilagor
-
- Made in Germany? Skulle inte tro det, nej...
- image.jpg (129.77 KiB) Visad 6645 gånger
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Dubbelbajaj!
Har länge haft Bonnie stående i verkstaden för byte av bensinkran. Förra veckans vurpa gjorde dock att hon fick åka ut (och nu får nog kranbytet vänta till vintern) till förmån för Moppis1. Skadorna inskränkte sig till att tutknappen ramlat isär men när jag skulle testa den visade det sig att ingen el utom den till motorn funkade. Hoppades att det skulle vara så lätt som en losshoppad sladd och det var det också, fast tvärtom, typ: Min hemgjorda helljusomkopplare hade flyttat sig någon mm inåt och kontaktblecken gick mot styret och kortslöt systemet. Lite eltejp på metallen så var det löst. Och tutknappen då? Jo, den består bara av några få delar som var lätta att pilla ihop. Det hela säkrades sedan med ett buntband - very low tech India style!
- Bilagor
-
- FullSizeRender.jpg (83.43 KiB) Visad 6105 gånger