Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Nymans2013 »

Micke S skrev:Jag brukar ju propagera för hur viktigt det är att känna till motstyrning (counter steering) för att få en moppe eller hoj att svänga som man vill. Här är en kille som säkert tror att han kan köra och det ser rätt normalt ut ett tag men sedan kör han av helt i onödan genom att han inte vet hur man styr en 2-hjuling. Man kan ju tänka sig hur det hade gått om farten hade varit mycket högre...

Titta ordentligt hur han rör styret från 40 s och fram. Han försöker styra in hojen i kurvan som man styr en bil och då rätar den upp och svänger åt andra hållet ut på sidan av vägen. Det är väldigt små rörelser som behövs och ligger man nära kanten och styr som en bil går kör man av innan man har fattat hur det gick till.

Detta låter intressant. Du får starta en tråd med namnet "körteknik" och berätta utförligare, jag är mycket nyfiken :D
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Här är en gammal film som visar exakt hur det fungerar för dem som är intresserade. Känner man inte till det så kan det gå riktigt illa om man behöver väja undan snabbt eller har råkat komma lite för fort in i en kurva och måste ta den hårdare än planerat. För att man ska göra rätt utan att behöva tänka på det så behöver man göra det någon eller några tusen gånger innan det sitter i muskelminnet. Men det tar inte många veckor om man kör mycket. Att lära sig grunden och använda sig av det så länge det inte uppstår en paniksituation går dock mycket snabbt, det behövs bara några kurvor för att man ska inse hur mycket bättre det fungerar än att styra utan att veta hur.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Det där sitter ju i ryggmärgen, det är därför det känns så avigt att köra med sidovagn. Då stämmer plötsligt ingenting :shock: Lite som när man växlar mellan manuell och automatisk växellåda i en bil... På den tiden jag provkörde bilar hände det ett par gånger att jag drog iväg och skulle trampa på kopplingen för att växla till tvåan, bara det att det inte fans någon kopplingspedal utan jag stampade på bromsen :? Höll på att åka genom rutan... Men efter ett tag satt det också :D
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Nymans2013 »

Så om jag inte totalt missförstog denna videon så är det en tvåhjulingarnas version av rallyns "Scandinavian flick"?

En lätt styrning åt motsatt hål, och sedan in i kurvan
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Ja fast man måste alltid göra det om man inte vill svänga åt fel håll. Ett alternativ om man inte vill motstyra är att bromsa ner hastigheten till promenadtakt före kurvor. Då kan man styra på samma sätt som med bil. :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Var på det här i Tisdags, riktigt riktigt bra... thumb_up
Bild
Synd det blev för många sådana hära efteråt.... :oops:
Bild
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av selma »

zappafan skrev:Var på det här i Tisdags, riktigt riktigt bra... thumb_up

Synd det blev för många sådana hära efteråt.... :oops:
Bild
I tisdags ja,å dom börjar verka ut idag :lol: :lol: :lol:
Ja den bakisen är jag inte avis på.

Gillar Uggla så jag får kolla om han tänker spela i närheten :thumb:
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Hasse »

Nu kan inte Vilks frakta moppar längre... Vad säger du om det Zappa? :wink:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/lars-v ... t-i-brand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

:finger: jo jag väntade det skulle komma nåt men från Säcken.... 8)
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Säcken »

Hahaha :D Ja satt allt inatt efter jobbet å skulle skriva lite om det där...
Men med tanke på Saik, så ville ja inte sparka på nån som redan ligger ner.... :wink:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Hasse skrev:Nu kan inte Vilks frakta moppar längre... Vad säger du om det Zappa? :wink:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/lars-v ... t-i-brand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fel årstid för att bränna ned det svartbygget, gärningsmännen skull väntat tills virket torkat upp lite :wink:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Coolvette »

HSE skrev:
Hasse skrev:Nu kan inte Vilks frakta moppar längre... Vad säger du om det Zappa? :wink:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/lars-v ... t-i-brand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fel årstid för att bränna ned det svartbygget, gärningsmännen skull väntat tills virket torkat upp lite :wink:
Märkligt att myndigheterna aldrig lyckades få bort det där otyget på ett skyddat naturområde.
Genom diverse dribblingar, sälja "verket", utropa en suverän nation, och så vidare lyckades han förhala det hela in absurdum.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Hynboholm »

Säcken skrev:Hahaha :D Ja satt allt inatt efter jobbet å skulle skriva lite om det där...
Men med tanke på Saik, så ville ja inte sparka på nån som redan ligger ner.... :wink:
:mrgreen:
Jag var på en trevlig hockeymatch i Tisdags, hur jag nu kom att tänka på det... :roll: :mrgreen:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Var & såg det här idag, ingen komedi direkt :( ,men kul att se vad hon "klippt" ihop, som presenterades på ca. en halvtimme...

en film om vad som hände med människorna när Diamantfabriken försvann
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Har du jobbat på diamantfabriken?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar