Med polsk budget!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av jutte »

Bara att gratulera över vad du fått till av något så hopplöst!
Känns lite sorgligt att man skickade iväg liket man hade istället för att göra något roligt av det hela.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tackar!! Ja var efter en rejäl påpälsning på första ordentliga provturen igår några minus men soligt!! Avklarade 4mil och ruggit imponerad gick som en dröm!!
Susade fram runt 50-55 egentligen den perfekta farten inte ett enda misständande och inte mycket till vibrationer heller bara trevligt.
Enda detaljer som störde vart feljusterad trottelnål (böade lite innan den gick upp i varv) och något svaga bromsar. Dock fullt dugliga i denna lagom hastighet.
Trots avsaknad av fjädring bak gjorde den fjädrande gummisadeln sitt jobb riktigt bra var först när vägen bidde till crossbana man stördes utav avsaknaden av stötdämpning.
Överlag skitnöjd alltså ärligt riktigt nöjd en riktigt trevlig tur-moped och kommer göra sig bra i samlingen..
1.jpg
Ytterst lite finlirande innan den får åka på rally!! Tror den får hänga med till Assbergs 1a maj rally.. Antagligen med en kusin till mig som förare!! Innan dess införskaffa diodlampa bak och kåpskruvar
ja och friskare gummi bak samt antingen en lämplig trälåda eller en passande sidväska
2.jpg
Nu juluppehåll sedan Compact att lackera..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Raketsport »

Blev bra det där! 50 är nog alldeles tillräckligt för en Komar och färd i minusgrader.
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hoppla den hade jag totalt glömt av i all kalasstress!! Jaja nöjd i alla fall 100kr å porto för dubbla uppsättningar bromsbakar till Komaren.
Bör garantera bättre bromsgrepp och lättare än försöka hitta annat som passar..
komar.jpg
Vad värre är ser att det följde med en tändhatt bland prylarna nu riskerar jag behöva komplettera den med en passande moped suck..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hmm vart ju ett tag sedan och kan säga att Komaren har rullat på bra typ aldrig krånglat med undantag för en punktering men det kan man ju inte lasta denna polska kvalitetsmoped för. Dock finns det en sak som bara blivit sämre och sämre. Vilket var illa då det var uselt från början..
k1.jpg
Jag talar om framgaffelns fjädring. Efter ett rally i somras.. vart läget akut.. Något var nödvändigt att göras.
Rotades i skrotlådan hittade en st framgaffel någon form av mcb gaffel troligen från en postmoped. Hittades. Konstaterade att gaffelröret var lite längre och grövre på Komaren men insåg att röret smalnade av lite då det var utsvarvat för styrlagrets lagerbanor. Så kortade av röret en cm i var ände och knackade dit efter lite bearbetning med roterande fil ett par lagerbanor från compakt!
k6.jpg
Ja sen skars det lite i framlampan och lite fästen och dit med skärmen!
k2.jpg
k3.jpg
Snyggt nej!! Men fort gick ombygget. Ja så mycket säkrare att köra att plötsligt vart inte 58km en hisnande fart längre. Ja för annat än den odämpade fjädringen och rumpan.
k4.jpg
Rullade ett par rallyn till på säsongen och står nu och inväntar nya utmaningar. Kanke lite mindre Komar men lika mycket polsk budget och nu "bättre" än någonsin..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 949
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av SS440-80 »

Nej, det är inte lätt att regera med en budget satt av en politisk motpol... Men nu har det här forumet ingenting med politik att göra, och den här tråden ingenting med vare sig svensk eller polsk statsbudget. Så lägg av med politiska inlägg!!! :twisted:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Raketsport »

SS440-80 skrev: 12 okt 2019, 23:26 Nej, det är inte lätt att regera med en budget satt av en politisk motpol... Men nu har det här forumet ingenting med politik att göra, och den här tråden ingenting med vare sig svensk eller polsk statsbudget. Så lägg av med politiska inlägg!!! :twisted:
Exakt. Inlägget raderat.
//Jossan
Josefine Andersson
hasse thörnros
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2019, 19:48

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av hasse thörnros »

Hej. Hur gick du tillväga då du köpte reservdelar från Polen?
Mvh
Hasse

[/b]
Peter Holbrant skrev: 28 dec 2018, 00:44 Hmm vart ju ett tag sedan och kan säga att Komaren har rullat på bra typ aldrig krånglat med undantag för en punktering men det kan man ju inte lasta denna polska kvalitetsmoped för. Dock finns det en sak som bara blivit sämre och sämre. Vilket var illa då det var uselt från början..
k1.jpg
Jag talar om framgaffelns fjädring. Efter ett rally i somras.. vart läget akut.. Något var nödvändigt att göras.
Rotades i skrotlådan hittade en st framgaffel någon form av mcb gaffel troligen från en postmoped. Hittades. Konstaterade att gaffelröret var lite längre och grövre på Komaren men insåg att röret smalnade av lite då det var utsvarvat för styrlagrets lagerbanor. Så kortade av röret en cm i var ände och knackade dit efter lite bearbetning med roterande fil ett par lagerbanor från compakt!
k6.jpg
Ja sen skars det lite i framlampan och lite fästen och dit med skärmen!
k2.jpg
k3.jpg
Snyggt nej!! Men fort gick ombygget. Ja så mycket säkrare att köra att plötsligt vart inte 58km en hisnande fart längre. Ja för annat än den odämpade fjädringen och rumpan.
k4.jpg
Rullade ett par rallyn till på säsongen och står nu och inväntar nya utmaningar. Kanke lite mindre Komar men lika mycket polsk budget och nu "bättre" än någonsin..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja jag beställer rätt enkelt via G-moto har konto där så loggar in betalar via pay-pal
även handlat från någon mer firma men då fick jag betala via banköverföring vart trassligare men fungerade det också..
För att få konto har jag för mig att jag fick trassla med min första order via mail google translate men det var några år sedan så kanske lättare fixa idag..
Dalis
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 sep 2020, 19:31

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Dalis »

Hej har en Komar 2320 1970. Infästning av gaffeln i lykthuset är inte riktigt. Skulle behöva någon bra bild på den eller typ sprängskiss. Någon som har. Tack på förhand. Anders
hasse thörnros
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2019, 19:48

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av hasse thörnros »

Någon som vet var man kan få tag i delar till en Komar. Har försökt beställa 60 cc cylinder och förgasare både av G moto och MZ-B men dom har inte något. /Hasse
Skriv svar