Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av erlan »

ett tips: ha en sån där liten lös elmätare att koppla in i vägguttaget till hands när dom kommer med
torkaggregatet. det som man kopplade in när jag hade vattenskada för ett antal år sen var på 2000w.
om det går kontinuerligt så blir det 48 kwh per dygn. och en betongplatta tar nog ett tag att torka upp.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Tack för tips, snickaren har med egen elmätare när det gäller försäkringsärende.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Raketsport skrev:Tack för tips, snickaren har med egen elmätare när det gäller försäkringsärende.

Vore inte skoj å få stå för den elen skulle jag tro.


/ P
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Sista pelletsen inburen, sambons yngste pöjk kom hit och hjälpte mig med de två sista pallarna.

Han matade in säckarna genom fönstret och jag staplade, sista pallen med 832kg på tog 13minuter. :)

Bild


/ P
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Önskar att jag hade plats i källaren för mina värmepellets. De står under presenning utanför...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Jag får ont i ryggen bara av att se pelletshögen. Tur pöjken kom och hjälpte dig
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Hasse skrev:Tar "hjärna" en stänkare nästa gång slider_thankyou.gif
Visst, jag hämtar grannkatten så kan han stänka och skvätta lite :mrgreen:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Patrik skrev:Sista pelletsen inburen, sambons yngste pöjk kom hit och hjälpte mig med de två sista pallarna.

Han matade in säckarna genom fönstret och jag staplade, sista pallen med 832kg på tog 13minuter. :)

Bild


/ P
Fifan, det är kanske läge att köpa värmepump ? Tonvis med pellets är kanske inte gratis.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Värmepump är inte heller gratis, tar många år att tjäna in bytet. Så hos mig får det rulla på med miljövänliga träpellets tills pannan gjort sitt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Ja det är mycket pengar om man ska installera bergvärme. Klarar man sig med luft/luft värmepump tack vare en öppen planlösning handlar det dock bara om 15000 kr med installation (om ROT-avdrag finns kvar) plus el att stötta med om man vill ha det skönt när det går ner mot 10 minus.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Tur vi fick en skylt så vi inte glömmer bort varför halva huset är inplastat :D
Tältmöte
Tältmöte
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Ja det är mycket pengar om man ska installera bergvärme. Klarar man sig med luft/luft värmepump tack vare en öppen planlösning handlar det dock bara om 15000 kr med installation (om ROT-avdrag finns kvar) plus el att stötta med om man vill ha det skönt när det går ner mot 10 minus.
Jag bor i ett köldhål trots läget på västkusten så luft7vattenpump skulle inte fungera så bra. Grannen installerade en som dockades med oljepannan och han klagade på att oljebrännaren gick igång ganska ofta på vintern så han fick fortsätta köpa en del dyr eldningsolja trots att han investerat runt 100K kr i värmepumpanläggningen.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Nymans2013 »

Raketsport skrev:
Hasse skrev:Tar "hjärna" en stänkare nästa gång slider_thankyou.gif
Visst, jag hämtar grannkatten så kan han stänka och skvätta lite :mrgreen:
Det låter snarare som en jamare
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av zappafan »

HSE skrev:
Micke S skrev:Ja det är mycket pengar om man ska installera bergvärme. Klarar man sig med luft/luft värmepump tack vare en öppen planlösning handlar det dock bara om 15000 kr med installation (om ROT-avdrag finns kvar) plus el att stötta med om man vill ha det skönt när det går ner mot 10 minus.
Jag bor i ett köldhål trots läget på västkusten så luft7vattenpump skulle inte fungera så bra. Grannen installerade en som dockades med oljepannan och han klagade på att oljebrännaren gick igång ganska ofta på vintern så han fick fortsätta köpa en del dyr eldningsolja trots att han investerat runt 100K kr i värmepumpanläggningen.
Lät konstigt, känner en som installerade luft/vatten här uppe väldigt nöjd, sen är väl det inte så billigt med Pellets längre? behöver man 6-7 ton för att värma huset blir det ju en del pengar , härikring är det bergvärme som gäller till 80 % av dom som byter, mest från pellets & vedeldare som blivit less vedhanteringen...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av erlan »

nåja. bergvärmen ska ju ha minst en tredjedel el också. så ska man instalera bergvärme/värmepump etc för att spara pengar, så måste man ju även räkna på till vilket elpris är anläggningen fortfarande lönsam. och sen gissa om elen kommer att bli så dyr?????

ved och pellets har ju massaved och sämsta klassens timmer som prisreglerare. så dom energislagen bör inte bli så mycket dyrare än dom varit dom senaste åren

erlan
Skriv svar