Man lär sig nåt varenda dag.
Vi har tillsammans 7st Zündappmotorer som skall gås igenom/renoveras.
i helgen har jag lärt mig att Zündapp valt att ha pilar på vissa drev och inte pilar på andra.
de med pilar kan visa rätt eller fel.
mitt drev för ettan har t.ex pilen åt ena hållet och tvåans drev har pilen åt det andra när dreven sitter rätt
kopplingsdrevet i mitten av kopplingen har ibland ett streck nån gång en punkt och drev utan märkning förstås.
vissa tryckplattor har hål för vikbrickan för muttern, men inte alla,
De manualer som jag hittat till Zündapp är till för de som redan vet hur man gör och är således till ingen större nytta för oss som t.ex vill veta hur alla drev i en fempetad motor skall sitta.
man talar om hur vissa drev sitter och andra inte.
sprängskisserna visar aldrig exakt hur det skall sitta utan är mest till för att man ska se vad de har för nummer så man kan beställa nya delar.
Vissa toleranser har man effektivt sopat under mattan i dessa handböcker, t.ex axialspelet vid låsringen i växelklockan, detsamma vid stora drevet på kickaxeln, m.fl.
kanske inget viktigt men det ligger ju shims där från början så.....
en positiv sak var att Fredde hittat ett ställe som beskriver hur det är tänkt att man skal ställa in tungan till kopplingen med krita mm
kanske inte låter så svårt men det är alltid kul att veta att man gör rätt, och den som inte mätt och provat olika inställningar har inte förstått hur fel det kan bli.
Märks det att jag har tittat mycket Volvoböcker
slut på gnäll för i kväll