Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Kört fast nu på hur/vilka kablar som skall kopplas var på tändspolen :shock: Nackdelen med att köpa delarna redan demonterade, mina böcker visar bara brytarsystemen...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det verkas finnas ett par varianter. Är det den här med 6 kablar från tändplattan du har?
Bilagor
zundapp-ks-125-sport-schematic-diagram-jpg.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Ja, tackar slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Lastbilsschafficen tar tydligen en krogrunda till. Eller så har han stängt av spårsändaren och kör ändå för att kringå krav på dygnsvila. Det visar sig om avgassystemet helt plöstigt har tagit ett skutt genom hela Frankrike och är på färjan mellan Puttgarden och Rödbyhavn i morgon bitti :)
Bilagor
rutt.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Bilen kanske råkat ut för något sådant här ? http://www.expressen.se/gt/lastbil-fatt ... nder-fard/" onclick="window.open(this.href);return false; Hittade tändenheten och var kablarna skall kopplas https://www.google.se/search?q=bosch+1+ ... zjoW0hM%3A" onclick="window.open(this.href);return false; Jobbit annars när det inte står några beteckningar vid stiften men nu slipper jag börja mäta mig fram...
Tändspole 001.JPG
Tändspole 001.JPG (127.99 KiB) Visad 2571 gånger
Tändspole 002.JPG
Tändspole 002.JPG (135.8 KiB) Visad 2571 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av erlan »

Micke S skrev:Lastbilsschafficen tar tydligen en krogrunda till. Eller så har han stängt av spårsändaren och kör ändå för att kringå krav på dygnsvila. Det visar sig om avgassystemet helt plöstigt har tagit ett skutt genom hela Frankrike och är på färjan mellan Puttgarden och Rödbyhavn i morgon bitti :)
han har nog kört slut på arbetstiden för veckan, och tvingas ha veckovila.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Ja så är det säkert och det förtjänar de förstås. Det kanske inte ens är tillåtet att köra på motorvägar överallt under helgen där nere. I morgon bitti innan solen har gått upp ser man säkert att par svarta spår i asfalten när han burnar iväg norrut :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Det där med arbetstid var alltid ett bekymmer när jag körde för ASG (numera DHL) 1971-72. För att få ihop vilotider skrev man lastning och lossningstider när färdskrivaren visade att bilen stod still längre än en halvtimme som rast i förarboken. När jag -70 till 71 körde snöröjning och halkbekämpning var det ingen som brydde sig om arbetstider :roll: Minns när jag körde snöplogen i 24 timmar i ett streck, åkte hem och och åt och tänkte sova lite när vägmästaren ringde och sade att snöstormen ökat igen så du måste ut. Så tillbaka till åkeriet och 12 timmar till i ett streck. Minns att jag höll på att köra tanken tom och fick tanka gratis hos vägverkets färja i Agnesberg så jag slapp åka till Åkeriet bara för att tanka. Färjorna i Bohus och Agnesberg minns nog inte så många i dag, ersatta med broar sedan länge :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det låter brutalt, efter 36 timmar i vaket tillstånd är man bra mör även om man inte jobbar hela tiden. Jag vet bara att jag har varit vaken så länge en gång. Det var när jag var 15 år och ett par andra var ute och seglade i en liten segelbåt och det blåste upp till full storm. Så vi hann precis söka skydd på en kobbe med en fyr på. Där satt vi och frös i ett dygn innan det hade lättat så att det skulle vara möjligt att åka hem i hög sjö. Båten var för liten för tre personer och i mycket dåligt skick. En kompisens morsa hade ringt sjöräddningen precis innnan vi kom hem. Själv satte jag mig på Zundappen när vi var i hamn och körde hem och låtsades som att inget särskilt hade hänt :oops: Man kan lita på Zundapp :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Gick bra att hålla sig vaken så länge men körde, köra plogbil i snöstorm fodrar stenhård koncentration. Det du ser är ju bara ett vitt töcken med sprutet från spetsplogen jag körde med som extra påbröd att se igenom och snökäpparna som enda referens över var vägkanten finns.Så man lärde sig tidigt var det fanns stenar i vägkanten och kantstenar vid refuger, inte populärt om kantstenar eller brevlådor skulle åka med. Och stenar i kanterna på småvägarna kunde slå i så det krökte lås tapparna som höll plogen i plogfästena så svetsen fick fram när plogen skulle kopplas av igen :? Så inte ett ögonblicks avslappning där man kunde känna efter hur trött man var...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Då är du av det rätta virket som orkade och gjorde det frivilligt. Båtresan var inget man ville vara med om och jag minns att vi var ganska rädda hela tiden för båten var till 25% fylld med vatten när vi till slut kom i hamn och vi var rädda att den skulle brytas sönder fast det var stormsegel på. Sjövanan var inget vidare heller hos någon av oss. Det var inte min lilla segelbåt utan en bekants och jag var tvungen att ta ansvaret när det blåste hårt. Båten är en liten men snabbgående jolle (upp till ca 20 knop på läns) som heter OK-jolle och bara är avsedd för en (1 person) och vi var tre i på långseglats cocos_acc.gif . Jag fick dock blodad tand och köpte den och använde den i en insjö mpnga år där vi hade sommarstuga. Hur djävligt det än blåst på den sjön var det som en lätt västanfläkt jämfört med storm ute på Mälaren. Om någon tycker att det var ett vansinnigt tilltag så kan jag bara hålla med. Men det är 50 år sedan och då var man ju odödlig :) Antagandet har ju visat sig vara korrekt men i dag och sedan länge skulle jag inte göra något så urbota korkat.
Bilagor
IMG_5067.jpg
IMG_5067.jpg (24.82 KiB) Visad 2493 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Enda jag seglat är Optimistjolle :D Vi byggde ett antal på jobbet i plast på åttiotalet, vi utnyttjade verkstadskvällarna vi hade varannan vecka för hobbyarbeten. En av grabbarna hade lånat formar och så köpte vi gemensamt råvarorna. Det var när grabben var en 10 år. Såldes sedermera när grabben blev 15 och fick moped istället... Men kul att segla i även för en vuxen :D Beträffande snöröjningen så var det livsviktigt för Åkerierna på den tiden att jobba i snösvängen, övriga jobb för bilar i anläggningsbranschen gick på sparlåga på vintern. Men betalningen för alla dessa timmar var mager jämfört med dagens standard, ingen OB, ingen jourersättning mm.Åkeriet hade som sagt svårt att klara vintern som det var så jag som var enda anställ hade förståelse . Åkaren hade tre bilar två Volvo NB 88 och en Scania 110 och han körde själv samt hans son och så jag. Nya fina bilar, det var därför jag började där.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det måste ha varit roligt att få köra lastbil, speciellt i början när det var helt nytt för dig.

Det verkar som att mitt avgassystem har fallit ur spårningen. Så jag gissar att det byttes Carrier i nordöstra Spanien på väg upp genom Europa.

Jag Googlade lite efter OK-jolle och ser att det fortfarande är en tävlingsklass. Det var en mycket rolig båt att segla och den krävde väldigt lite vind för att röra på sig. Jag hade seglat mycket med den själv innan incidenten och blivit så pass van att det inte fanns något väder som hindrade mig med 7 kvm stormsegel. Det vanliga seglet var ett par kvadratmeter större. Det låter inte mycket men ger ett bra vindfång och fart på en lätt båt utan köl (uppdragbart löst centerbord). Säsongen började medans det fanns is på Mälaren men så pass mycket öppet vatten att det fanns ytor att segla på. Därför blev det en lite skrämmande upplevelse när det extremt dåliga vädret i kombination med att den tog in så mycket vatten och vi var tre i båten gjorde att vi inte vågade åka hem förrän efter ett dygn på kobben där vi satt och huttrade.

Det finns mycket man gjorde på den tiden som inte skulle fungera idag. Nu ser man för dåligt, har för dåliga reaktioner och inte i närheten samma vighet och uthållighet. Men saker som sitter djupt inlärda som t.ex. MC- och bilkörning går fint hur trött man än är. Det enda som händer är att man måste gå ner i tempo då p.g.a. att man blir trögare i kroppen och får sämre reaktionstid. Men man ska vara medveten om att mikrosömnen kan slå till utan att man märker när det händer om man kör uttröttad så det ska man verkligen undvika. Du höll dig vaken som du sa tack vare att du inte hade möjlighet att koppla av när du plogade.

Här ser man att det inte är några problem att segla tre i en OK-jolle om man är samspelta. Två sitter på hängsidan och den tredje på fördäck med benen ner i sittbrunnen.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Lite grunkor för Reedkonvertering m.m.
Bilagor
20170130_143518.jpg
Namnlös.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Fick radarlåsning på avgassystemet igen som nu är i Tyskland i höjd med Frankfurt Am Main. Chauffören stannade bara 7 minuter från 18:54-19:01 och har sedan fortsatt norrut. Så det bör utan problem vara här till helgen. Tur att systemet är rostfritt...
Bilagor
pipan på väg.png
Namnlös.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar