Inkoppling av belysning Monark 1273 med HVA motor
Inkoppling av belysning Monark 1273 med HVA motor
Jag har renoverat min svärmors moped men har inte fått ordning på bromsljus samt tutan. Har letat och felsöka men får ingen ordning på det.
Har testat och koppla in kabeln som går till bromsljus samt tutan på plint 4 på motorn som är till framljus men det fungerar ändå inte, dock så får jag framljus då?!
Verkar vara något skumt med inkoppling en i omkopplaren kanske?
Kan någon hjälpa mig med detta? Gärna med bilder.
Mvh Martin
Har testat och koppla in kabeln som går till bromsljus samt tutan på plint 4 på motorn som är till framljus men det fungerar ändå inte, dock så får jag framljus då?!
Verkar vara något skumt med inkoppling en i omkopplaren kanske?
Kan någon hjälpa mig med detta? Gärna med bilder.
Mvh Martin
Re: Inkoppling av belysning Monark 1273 med HVA motor
Det här kopplingsschemat kan kanske hjälpa. Vet inte till vilken modell det är.
- Bilagor
-
- YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODIwNTtzOjE6InciO2k6NTQ0O3M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZGY4OGRlYTMzMjZjZjI2OTM3NmNiNjRkODVhMjhiMGJhMzgyNDZiMiI7fQ==.jpg (69.78 KiB) Visad 5665 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jo jag har gått efter detta schema men det fungerar inte. Har en pol mindre i min eftermarknadsomkopplare så schemat stämmer inte.
Någon som vet hur jag skall koppla min 6-poliga 3 vägsomkopplare?
Mvh
Någon som vet hur jag skall koppla min 6-poliga 3 vägsomkopplare?
Mvh
är det inte tryckfel i det där schemat?
ska verkligen den gröna mellan signalhornet och omkopplaren finnas?
alternativt leta på ett schema som matchar omkopplaren.
erlan
ska verkligen den gröna mellan signalhornet och omkopplaren finnas?
alternativt leta på ett schema som matchar omkopplaren.
erlan
Ja det ser konstigt ut att den gröna som matar tuta och bromsljus går till omkopplaren. Tutan brukar dessutom normalt matas med gul som går vidare från tutan till ljusomkopplaren.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Schema på bild visar Mcb's koppling med grön till tutan version 1 & 2
Tutan får ström från grön för att lyset inte ska blinka när tut sker
Med magnet med tre kablar matar detta även bakljuset
Att koppla en omkopplare med 6 poler:
Skippa den gröna kabeln till tutan
56 via tuta -> gul kabel magnet
56 A -> 56 A lamphållare vit
56 B -> 56 B Lamphållare transparent
58 -> Baklykta (om grå saknas i magnet) grå
H -> Tuta brun
K -> Svart kabel magnet
Beteckningarna finnes vid kopplings punkterna
OBS!!! Finnes två varianter där 56 & 58 bytt plats
Tack för svar men jag har inga siffror på omkopplaren, har ändå 2 st olika 3 vägsomkopplare men det står inget plint nummer på dem. Ingen som har en bra bild?
Mvh Martin
Mvh Martin
Här är bild och förklaring i text om det är samma som du har.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... mkopplaren" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... mkopplaren" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo jag har gått efter denna också men de vill sig inte ändå. Jag har framljus samt bakljus och dödare men ingen tuta eller bromsljus.
Sen om man läser längre ner i reportaget så är det rätt luddigt tycker iallafall jag.
Enligt den så ska grå (bakljus) kopplas in där jag tycker kabeln från tutan ska.
Varför ska bakljus ett upp i omkopplaren? Jag har tagit det direkt från spolen till bakljuset.
Sen om man läser längre ner i reportaget så är det rätt luddigt tycker iallafall jag.
Enligt den så ska grå (bakljus) kopplas in där jag tycker kabeln från tutan ska.
Varför ska bakljus ett upp i omkopplaren? Jag har tagit det direkt från spolen till bakljuset.
Att baklyset passerar ljusomkopplaren är för att man ska kunna färdas i Stealth Mode, t.ex. om man vill vara osynlig för ordningsmakten nattetid eller helt enkelt väljer att inte ha lyset på. Konstruktionen togs fram långt innan det blev krav på att alltid ha minst halvljus igång.blomman83 skrev: Varför ska bakljus ett upp i omkopplaren? Jag har tagit det direkt från spolen till bakljuset.
Du har inte möjlighet att besöka någon som är kunnig på el och kan göra mätningar efter behov? Om det är kopplat enligt bild och text i Classic Motor och samma färger på kablaget i din moped men ändå inte fungerar kan det vara dags för felsökning.
Kolla att du har spänning på ena polen på tutan och att den andra polen som går till omkopplaren jordas när du aktiverar tutknappen. Fungerar tutan om du kollar den separat med växelström?
Som det är kopplat just nu i min omkopplare så är det så här:
Gul= matning till hel/halvljus
Grå= signalhorn samt ihopkopplat längst bak med bromsljuskontakt
Gul/svart= framlykta
Vit=framlykta
Brun=signalhorn
Svart=dödare tändspole
Är det något fel jag har gjort?
Är ju inte många trådar men jävligt ändå!
Gul/svart= framlykta
Vit=framlykta
Brun=signalhorn
Svart=dödare tändspole

- Bilagor
-
- imagecreate.jpg (27.07 KiB) Visad 5584 gånger
Det är antagligen fel omkopplare till det tändsystemet. Om det är HVA Flinta system Stefa K Magnet ska det enligt en uppgift jag har fått av en person som följer detta vara en omkopplare som heter ENBE 10 och har två vred, ett för hel och halv och ett för lyse till och från.
vi kanske ska verifiera att det är rätt färger på kablarna.
den grå ska gå till en liten "minispole" utanför vanliga ljusspolen.
den gula ska gå till den större sektionen av ljusspolen,
och den gröna till den mindre sektionen av ljusspolen.
det är inte helt ovanligt att det är bytt kablar på tändsystemen.
prova att koppla efter det här schemat istället, det motsvarar dim omkopplare.:
http://www.raketsport.com/el_etype_.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
erlan
den grå ska gå till en liten "minispole" utanför vanliga ljusspolen.
den gula ska gå till den större sektionen av ljusspolen,
och den gröna till den mindre sektionen av ljusspolen.
det är inte helt ovanligt att det är bytt kablar på tändsystemen.
prova att koppla efter det här schemat istället, det motsvarar dim omkopplare.:
http://www.raketsport.com/el_etype_.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
erlan
Kolla på ritningen som jag la upp i början. Där ser du att de båda gråa ska gå mellan baklyset och omkopplaren via plinten och inte har med tutan att göra. Men de är mellankopplade på plinten och någon grå kabel ner till spolarna existerar inte fick jag reda på av en bekant som kan det här utan och innan. Det gäller förstås att de är mellankopplade på rätt stift, som inte leder någonstans nedåt. Att en kabel som är inritad men inte finns ner mot plattan i verkligheten är förstås inte orsaken att du har problem men värt att påpeka.blomman83 skrev:Som det är kopplat just nu i min omkopplare så är det så här:
Gul/svart= framlykta
Vit=framlykta
Brun=signalhorn
Svart=dödare tändspole
Med ledning av de uppgiftera som du själv lämnade ovan att du har grå till tutan istället för grön som det är i ritningen kan du säkert få till det nu. För det var tutfunktionen och bromsljuset som inte som inte fungerar på din moppe om jag minns rätt. Du ser även på ritningen i början att kabeln till bromsljuskontakten ska vara grön och inte grå som det är i din tabell. Finessen med det är förstås att både tuta och bromsljus ska fungera även om lyset är avslaget

Uppgiften om att det ska vara en annan omkopplare, ENBE 10, för att det ska fungera helt enligt original kvarstår enligt den info jag får.
Det är inte helt lätt att hålla tungan rätt i mun när man skriver sådant här så jag hoppas att det blev rätt som jag har skrivit och du får till det nu.
Såhär kopplade jag det fungerande på min Puch: