Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Baronen »

Peter, gå med i "MCB Sverige" på Facebook. Finns en kille där som har vad jag tror är en NOS höger fotplatta till 1240. Ett tips bara :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Baronen skrev:Peter, gå med i "MCB Sverige" på Facebook. Finns en kille där som har vad jag tror är en NOS höger fotplatta till 1240. Ett tips bara :)
Tackar för tips ska naturligtvis gå med där det skadar inte!! Men har efter en veckas hårslitande i alla fall fått min Amputerade 1240 komplett!! Ja samtidigt 2967kr fattigare åxå haha!!
Har i alla fall alla nödvändiga delar utom några bagateller som finare framskärm o ett framskärmstag!! Men de delarna löser sig säkert!!
Visserligen kräver de fotplattorna jag fått tag i lite jobb (ja bromspedal/fotpinne likaså) men klart räddningsbara.. Ändå mer än nöjd fått fatt i allt på så kort tid ska tydligen vara svåra bitar..

Som grädde på moset kom min nya lackspruta idag så kan bli en hel del gjort i helgen om allt flyter på bra... Lär i alla fall komma en hel del byggbilder i helgen och framåt.. 1a maj snart..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Svårt motstå fann ett litet kul tillbehör!! Vet i tusan om de kommer sitta på så ofta men
räknas nog som relativt udda!!
kul grej och fynd...
kul grej och fynd...
Absolut inte det vackraste men säkert praktiskt..
vindskydd.jpg
Ett par leveranser just nu i postgång sen är onekligen de svåraste bitarna funna..
vindskyddet hämtar jag på söndag tar visserligen bort några timmars mektid men möjlighet till fler fynd...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick i alla fall gjort en hel del i kväll!! Det mesta blästrat kvar till morgondagen!!
blästra Ramen samt rikta "fotbryggan" och fixa till fotplattor Bör nog även hinna med få på
lite grundfärg!!
sa1.jpg
sa9.jpg
sa8.jpg
sa6.jpg
Men fortsättning följer en hel de i morgon åxå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Dagen gått till ytterligare blästring lite stålborstande mer blästrande samt lite riktning och tillfix av blivande fotplattor..
Fick även testat nya svetshjälmen o svetsat lite sprickor i kedjeskydd som i fotplattor samt tillverkat nytt fäste på den högra fotplattan..
Fotplattorna var i alla fall lätta att reparera lite svets ett fäste och blästring
Fotplattorna var i alla fall lätta att reparera lite svets ett fäste och blästring
sa11.jpg
sa14.jpg
Lite lack ny gummimatta lär dölja de mesta..
Lite lack ny gummimatta lär dölja de mesta..
sa16.jpg
I morgon blir det ytterligare lite blästring på missade delar av ramen var knepigt få in den i skåpet så valde ta baort en del med roterande stålborste i stället så blir det bara några ställen ge sig på ytterligare med blästern..
I morgon blir det ytterligare lite blästring på missade delar av ramen var knepigt få in den i skåpet så valde ta baort en del med roterande stålborste i stället så blir det bara några ställen ge sig på ytterligare med blästern..
Jaja ett par veckor till sen ska denna högen vara presentabel åxå..
Vad jag vet saknas nog bara ett bättre framskärmstag just nu..
sa19.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

jag har fått lära mig att man ska måla på grundfärg ganska omgående efter blästring.
jag har dock glömt varför. men vill minnas att stålet börjar oxidera igen.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Stämmer säkert bra vanlig luftfuktighet kan få ytan att rosta snabbt.. Men slipar ändå till porerna ytterligare en gång innan lack så inte nämnvärt orolig. Men mestadels en rent praktisk fråga Lackar hemma förvarar prylarna i köket under tiden och hinner kan helt enkelt inte kombinera garagetid med blästring för att åka hem lackera med små barn.. I första hand ensamstående pappa mopeder är bara en hobby.. Däremot en hög färdiga delar i köket som hängs ut i lackbox lackas kvälls/natt-tid det fungerar som far..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Då vart de en liten roadtrip till halland idag fick hämtat hem vindskyddet!!
Nöjd riktigt nöjd 500kr ett fynd eller fynd allt upp i köparens ögon men jag jättenöjd!!
Kommer lägga vindskyddet som ett eget projekt i projektet!! Känner till en fru som med all
säkerhet kan hjälpa mig sy upp ny galon efter orginalet sen bara lite försiktigt riktningsarbete av aluminiumramen.
Tillverkning av ett par fästen samt byte av det klara "glaset" sen efter lite puts ett trevligt tillbehör jag tror både kommer fungera
på 1240in som på Skoterett:en..
sa21.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Ahh hemkommen å komplett!! Inte mycket att gnälla på helt komplett ner till minsta fästskruv. NOS är underbart!! Bara matta ner och lacka ibland är de bara lätt!! 1425 väl använda kronor...
sa22.jpg
sa23.jpg
Nu efter läggningar blir det städning av lackboxen!! Konstigt hur lätt den blir till knökfull förvaring mellan lackeringsjobben..
Men blir nog lite testa av nya lacksprutan i morgon!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där de enkla som vart komplicerat börjar ändå arta sig!!
Efter lite stillestånd i bygget med kombinationen dubbla jourveckor på raken följt av sjuka barn och trött pappa vart de dags ta tag bygget!!
Fick på grundfärg idag och får jag fatt i våtslippapper hoppas jag få på topplack i morgon...
Men jösses vad jag gillar min nya spruta så här i efterhand erkänner jag de vart korkat inte handlat mindre spruta tidigare.
Mindre spill och bra resultat 0,8mm munstycke fungerade i alla fall bra till grundfärgen får se hur den tar sig ann topplack..'
Mindre spill och bra resultat 0,8mm munstycke fungerade i alla fall bra till grundfärgen får se hur den tar sig ann topplack..'
sa24.jpg
Kvar att göra i kväll bara att beställa gummibälgar till framgaffeln å nytt framskärmstag hoppas få ihop de mesta och prova ut/ anpassa benskyddet i nästa vecka
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Öhh bilden vart inge vidare men i alla fall lite gult hoppas hinna få gult på de mesta under dagen..
Öhh bilden vart inge vidare men i alla fall lite gult hoppas hinna få gult på de mesta under dagen..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Ram sving å fotplattor klara o mer än nöjd!! Fotplattor ska dock få lite vit färg åxå.. De flesta smådetaljer fått sig en första lager kedjeskyddet sket sig dock!
Men spelar mindre roll misstänker de mest måste få sig ytterligare ett lager svårt få bra täckning i alla skrymslen annars..
sa28.jpg
Men för nu nöjd över klara bitar..
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av HSE »

Lackera är roligt, tyvärr är underarbetet inte lika roligt. Och det är underarbetet som tar tid. Fördelen med en moped är ju att det är begränsade ytor, jag har lackat några bilar och där handlar underarbetet om veckor så det vill jag inte göra igen :wink:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja lacka är kul, gul å lite spännande på samma gång!! Förarbetet ändå hyfsat enkelt på denna Compacten.. Bortsett från plåtarbete med benskydd vad det lider och div riktning och tillfix av fotplattor.
Så lättarbetat objekt vart liksom inget rostjobb bara blästra grundfärg slip lacka..
Fick i alla fall beställt mig en sprayburk till motorn å andra silvriga detaljer.. Köpte på Volvo som trogen arbetare där med att serva lite tvättar o reningsverk fick jag bra pris o bra 2k färg..
Även hämtat hem sadeln nöjd kommer bli riktigt tjusigt färdigt hoppas jag..
sa27.jpg
sadeln klar.jpg
Men fick även bara så där möjlighet köpa en extra 4vxl sachs-motor till riktigt bra pris!!
Så med detta ska det nog kunna få sig en "vanlig" Compact åxå!!

Färg lär bli över å finnas till en till och bahamasgult riktigt snyggt.
Så nu när en perfekt motor bara dök upp.
motor.jpg
Är det ju dumt missa tillfället och första grundtanken med detta projekt vart ju en lite busig Compact..
Men denna gång lär jag kika på typplåten innan för säkerhets skull..

Men ingen panik för måste ju bli klar med denna och hitta en lämplig ram åxå..

Ikväll blir de sista lagret bahamasgult för smådetaljer.. Ihopmontering kan påbörjas lite smått i helgen om de sista detaljerna hinner fram..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

ja nära men inte riktigt!! blir en omlackering av lyckthus
sa30.jpg
Det vart ett början till rinn inte mycket men absolut på fel ställe...
sa31.jpg
Jaja får bli när benskydd o framskärmstag lackeras i stort nöjd i alla fall..
Skriv svar