Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Membran och insug till Reedlösning.
- Bilagor
-
- 41uLRV7Uz6L.jpg (22.35 KiB) Visad 2893 gånger
-
- 12572_m.jpg (4.53 KiB) Visad 2893 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Bör blir intressant för dig att testköra den mopeden
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det kommer att ta tid genom att det görs i flera steg. Först körs maskinen men en kolvstyrd portad Cylinder från Tivedens motor så att jag får motorn att lira som den ska och få en referens. Jag kan ju inte ta gift på att den är 100% okey än genom att det sitter så mycket nya delar i. Det jag hoppas verkligen inte kommer att hända är att det t.ex. är knas på något nytt drev så att det inte är rätt fräst. Man har ju sett hur kvalitén kan vara på eftermarknadsdelar ibland. 4ans drev var ju 1,3 mm för smalt genom att en avsats utanför kuggarna saknades. Ett sådant fel är förstås bara att shimsa bort men det kan finnas andra luringar.
Steg 2 blir att utvärdera en egenombyggd cylindern till Reedstyrd.
Steg är tester med E85.
Det finns säker någon som undra vad allt detta ska vara bra för. Svaret är att behöver man fråga kommer man inte att förstå svaret.
Steg 2 blir att utvärdera en egenombyggd cylindern till Reedstyrd.
Steg är tester med E85.
Det finns säker någon som undra vad allt detta ska vara bra för. Svaret är att behöver man fråga kommer man inte att förstå svaret.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
För tillfället är det ganska lugnt genom att jag väntar på cylindrar från Tiveden och en från KJ Tools. Jag har börjat göra topplockspackningar av 0,5 mm halvhård kopparplåt. Den är bearbetningsbar i svarv och man får fina borrhål. Därefter gradas den av innan den glödgas och snabbkyls i en hink med vatten. Sedan är den mjuk och lämplig som packning till toppen.
En glödgad kopparpackning är mycket mer förlåtande mot ojämnheter än stål eller aluminium och även snäll mot de ytor som ska tätas. Fiberpackningar är inte bra på något sätt i samband med trim.
Om det gäller en överladdad eller motor med mycket höga cylindertryck av andra orsaker kan man O-ringa däcket på cylindern. Man svarvar upp ett spår som man lägger en rostfri tråd i. Tråden ska sticka upp 20-25% av tjockleken på kopparpackningen. Då håller förbandet lätt för ett par tusen hästar i en V8 motor med lustgas.
Jag kommer inte att använda något tätmedel typ sprayklister (t.ex. Hylomar spray som är bra). Det gör man normalt bara om det finns vatten eller oljekanaler som ska passera genom hål i packningen.
När man glödgar tunn kopparplåt är det värt att öva på en separat bit först. Det går i ett vips att komma från när plåten är körsbärsröd som den ska vara till den smälter på ytan och blir oanvändbar. Så det bästa är om man har ett gasmunstycke med flera hål typ duschmunstycke för att få ut värmen över utan och minska risken för punktskador. Gasol går också bra om man har det hemma.
Färdig i halvhård plåt. De fyra pinnbultshålen som är de som är kritiska för att packningen ska följa cylinderloppet blev perfekt utlagda m.h.a. rundmatningsbord. Ett av de två extra hålen som håller toppen mot överdelen av cylindern hamnade lite fel och fick filas lite men det är inte påverkande. Och sedan en miss som gav ett extra hål p.g.a. för lite kaffe Efter glödning och kylning
En glödgad kopparpackning är mycket mer förlåtande mot ojämnheter än stål eller aluminium och även snäll mot de ytor som ska tätas. Fiberpackningar är inte bra på något sätt i samband med trim.
Om det gäller en överladdad eller motor med mycket höga cylindertryck av andra orsaker kan man O-ringa däcket på cylindern. Man svarvar upp ett spår som man lägger en rostfri tråd i. Tråden ska sticka upp 20-25% av tjockleken på kopparpackningen. Då håller förbandet lätt för ett par tusen hästar i en V8 motor med lustgas.
Jag kommer inte att använda något tätmedel typ sprayklister (t.ex. Hylomar spray som är bra). Det gör man normalt bara om det finns vatten eller oljekanaler som ska passera genom hål i packningen.
När man glödgar tunn kopparplåt är det värt att öva på en separat bit först. Det går i ett vips att komma från när plåten är körsbärsröd som den ska vara till den smälter på ytan och blir oanvändbar. Så det bästa är om man har ett gasmunstycke med flera hål typ duschmunstycke för att få ut värmen över utan och minska risken för punktskador. Gasol går också bra om man har det hemma.
Färdig i halvhård plåt. De fyra pinnbultshålen som är de som är kritiska för att packningen ska följa cylinderloppet blev perfekt utlagda m.h.a. rundmatningsbord. Ett av de två extra hålen som håller toppen mot överdelen av cylindern hamnade lite fel och fick filas lite men det är inte påverkande. Och sedan en miss som gav ett extra hål p.g.a. för lite kaffe Efter glödning och kylning
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
KS125-insug har för stor utvändig diameter för att passa Dellorto 28-30 mm förgasare. Så det svarvades ner till rätt mått och längre in för att få mer utrymme för förgasaren. Vid montering av motorn finjusteras längden och ett låsspår svarvas. Men jag vill inte korta ner något nu utan väntar och se vad som krävs. Det är t.ex. ingen vits att korta insuget så att förgasaren inte når fram om begränsningen beror på att flottörhuset tar i motorblocket.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Motorupphängningen på KS50 517 ramar är väldigt vek och det främre fästet, bygeln som går ner till blocket bakom cylindern i underkant är bara till för att motorn inte ska falla ner och låser inte motorn i sidled. Så vill man stabilisera motorn och minska belastningen på den kombinerade bakre motor- och svinginfästningen kan man tänka sig att fästa motorn i de tre bakre av de sex topplocksbultarna via skarvmuttar med en bygel i ramröret under tanken. Jag tror att det kan fungera och bli diskret genom att toppen är så nära tanken.
Jag inser i alla fall att något måste göras för att förankra motorn mycket bättre än i KS50 utförande.
Jag inser i alla fall att något måste göras för att förankra motorn mycket bättre än i KS50 utförande.
- Bilagor
-
- Namnlös.png (182.37 KiB) Visad 2790 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Så här löste jag det. Ombyggt och förstärkt KS80 undre motorfäste med tillhörande fotpinnar. Sen ett övre motorfäste från zunparts.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Då har du även motorbågarna typ vaggram som fortsätter under motorn upp mot styrhuvudet? Jag vill helst slippa sådant för att behålla KS50 ramens rena utseende. Det jag hoppas kunna göra för att få ett rent och diskret utseende är att låta motorn utgöra en del solid del av ramen. Minns inte vad det heter, frame carrier member, stressed member eller något liknande.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Systemet avgick från Malmö i förmiddags och ska finnas på utlämningsstället i morgon. Det blir skönt för avgasystemet att få krypa ner med påkopplade eletroder i ett syrabad och få koppla av efter en lång och jobbig resa
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Den där skulle jag ha på raketarslet så jag kunde täppa till käften på min farbror ;)billykid skrev:Snyggt och bra jobbat MickS är ej förvånad av priset....
Försökte själv sälja en SACHS AKF 5vxl utan Cylle/Topp & Förknasare
i Super Topp Skick för 4500kr.
Det blir för mycket tycker dom flesta som heller köper ett renoverings objekt
för runda slängar ca. 3500kr och renovera med ca. 4000kr till ==== Ca. 7500kr.
Om man/vi spånar lite Ex. Beg. Cylle/Topp/Föknasare = ca. 2500kr i mitt Ex.
då blir det ca. 8000kr utan att man ej behöver renovera motorn se bild...
ej renoverad eller upp målad på nåt vis....Topp Skick alltså
Det kostar att fixa en motor till ett bra skick....Typ: valiga SACHS KFS minst 3500kr
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Nu finns avgassystemet att hämta på utlämningsstället. Det är fullt upp med annat i dag så det får ligga till sig en dag där.
En bild eller två i en post är dock alltid trevligt. Här grovavverkar jag en stålaxel med drygt 3 mm per skär. Det spar mycket tid att kunna göra så om man behöver avverka mycket material. De som har en hobbysvarv hemma vet vad 3+ mm skärdjup i stål ställer för krav på en svarv och jag sticker av ibland med ett 5 mm brett karbidstål.
Motorn i den ca 100 år gamla Munktellsvarven är på 7,5 hp (tack Sura). Den höga effekten tillsammans med mekanisk utväxling klarar förstås det mesta man vågar sätta i chucken och mer därtill. Men det gäller att allt annat är stabilt också och att ha ett skär som pallar att avverka motsvarande tjocka ostskivor i stål. Skäret är en Svensk SECO-platta. Den här typen av plattor är förstås asdyra och inget man som privatperson går och köper i en maskinaffär för ett par tusen kronor asken. Lösningen heter Tradera och eBay där man hittar de skär man behöver till samma eller lägre pris än fullständigt värdelösa Jula-plattor som inte ens fungerar bra för aluminum.
Stålhållaren är en bastant härdad bit ca 35 mm tjock, också från SECO med en nos som en halv snusdosa (tack Braxmatte). Sedan gäller det att få fast en så grov stålhållare i verktygsfästet. Där använder jag en hemtillverkad sidohållare tillsamman med ett Svenskt original Bergströms verktygsfäste som jag inte bara låser med centrumbulten utan även med en 10 mm axletapp i gjutgodset (Compound Rest) som Bergströmsfästet står på så att det inte kan vrida sig. Fästet är så stabilt att man t.ex. kan montera en liten bänkslip i det för att slipa axlar m.m.
Anledningen att jag skriver sådan här är för att det kan vara intressant för dem som går i tankarna att köpa en supportsvarv att även hålla ögonen öppna efter gamla maskiner. Man får mycket stabilitet och kapacitet för ett antal tusen om man klarar att få hem en tung gammal pjäs jämfört med att t.ex. köpa en Kinesisk hobbysvarv för 50 000 kr.
En bild eller två i en post är dock alltid trevligt. Här grovavverkar jag en stålaxel med drygt 3 mm per skär. Det spar mycket tid att kunna göra så om man behöver avverka mycket material. De som har en hobbysvarv hemma vet vad 3+ mm skärdjup i stål ställer för krav på en svarv och jag sticker av ibland med ett 5 mm brett karbidstål.
Motorn i den ca 100 år gamla Munktellsvarven är på 7,5 hp (tack Sura). Den höga effekten tillsammans med mekanisk utväxling klarar förstås det mesta man vågar sätta i chucken och mer därtill. Men det gäller att allt annat är stabilt också och att ha ett skär som pallar att avverka motsvarande tjocka ostskivor i stål. Skäret är en Svensk SECO-platta. Den här typen av plattor är förstås asdyra och inget man som privatperson går och köper i en maskinaffär för ett par tusen kronor asken. Lösningen heter Tradera och eBay där man hittar de skär man behöver till samma eller lägre pris än fullständigt värdelösa Jula-plattor som inte ens fungerar bra för aluminum.
Stålhållaren är en bastant härdad bit ca 35 mm tjock, också från SECO med en nos som en halv snusdosa (tack Braxmatte). Sedan gäller det att få fast en så grov stålhållare i verktygsfästet. Där använder jag en hemtillverkad sidohållare tillsamman med ett Svenskt original Bergströms verktygsfäste som jag inte bara låser med centrumbulten utan även med en 10 mm axletapp i gjutgodset (Compound Rest) som Bergströmsfästet står på så att det inte kan vrida sig. Fästet är så stabilt att man t.ex. kan montera en liten bänkslip i det för att slipa axlar m.m.
Anledningen att jag skriver sådan här är för att det kan vara intressant för dem som går i tankarna att köpa en supportsvarv att även hålla ögonen öppna efter gamla maskiner. Man får mycket stabilitet och kapacitet för ett antal tusen om man klarar att få hem en tung gammal pjäs jämfört med att t.ex. köpa en Kinesisk hobbysvarv för 50 000 kr.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
3mm! Fifan, det är inte dåligt!Micke S skrev: Här grovavverkar jag en stålaxel med drygt 3 mm per skär.
Själv är jag en usel hobbysvarvare och ägare till en remdriven propelleraxelsvarv från 1941.
Jag är nöjd om jag får bort 0,1mm stål i ett skär. Tar jag mer så brukar remjäveln hoppa av.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Avgassystemet hann att hämtas i dag och är kollat UA och redan iväglämnat för elpolering. Så här ser det ut innan den behandlingen och jag får tillbaka det i nästa vecka. Systemet är tillverkat av en kille i Portugal och är i rostfritt. Det är beräknat med Bimotion för att stämma till mitt KS125-bygge. Med lite flyt kommer det att fungera bra och jag kan modda vid behov. Trots att det håller mycket högre finnish än RP2 och är i rostfritt så är det betydligt billigare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Väldigt vackert!
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Blir intressant att få rapport om hur det fungerar. Beträffande motorfästen så ser ju fästena i original ut så här
Alltså gummiupphängning för att minska vibrationerna. Kanske går att göra något liknande på din ram men slopa rören framför motorn.