Jag har sett svarvningar som du har gjort och de är hur fina som helst.fatchance skrev:3mm! Fifan, det är inte dåligt!Micke S skrev: Här grovavverkar jag en stålaxel med drygt 3 mm per skär.
Själv är jag en usel hobbysvarvare och ägare till en remdriven propelleraxelsvarv från 1941.
Jag är nöjd om jag får bort 0,1mm stål i ett skär. Tar jag mer så brukar remjäveln hoppa av.
Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja det vore skoj att få behålla den speciella Zundappkänslan med skön och vibrationsfri gång. Redan det att det är ett mycket längre slag och mycket tyngre kolv är en potentiell källa till svåra vibrationer. Så ansatsen nu är att behålla gummidämparna i bakre motorfästet och ha ett vibrationsdämpat toppfäste framtill. Då sitter motorn stadigare än i KS50 och är ändå avvibrerad i alla fästpunkter. Bryggan under motorn gör nog ingen nytta om man inte fortsätter med motorbågar upp till styrhuvudet typ vaggram och jag vill behålla originalutseendet. Bygget handlar ju inte om att jag i grunden vill ha en MC utan att den ska se ut och upplevas som en moppe. På stereoider.HSE skrev:Alltså gummiupphängning för att minska vibrationerna. Kanske går att göra något liknande på din ram men slopa rören framför motorn.
Gummiupphängning behöver man göra även med avgassystemet för att inte få vibrationer via det. Hur den optimala lösningen för att få det både stadigt som sjutton och med hyggligt undertryckta vibrationer får experimenteras fram. Men grundansatsen blir enligt ovan för att inte behöva karva sönder mer än nödvändigt. Om jag t.ex. stummar bakre motorfästet vilket vore bra ur stabilitetssynpunkt så är det svårt att gå tillbaka sedan utan att behöva slipa och lacka om vissa detaljer. Men it takes what it takes som det heter så det får framtiden utvisa.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja det är så fint så det kan t.o.m. bli så att elpoleringen tar fram skavanker som inte syns nu så att helheten blir sämre. Men då är det bara att gå på med våtslip och återställa. Jag har fått hem elpolerade saker tidigare och det blir nästan likvärdigt med krom så det är bara att testa genom att jag får det gjort av en bekant som får gentjänster.Hasse skrev:Väldigt vackert!
Kostnaden för systemet är halva priset med frakt jämfört med ett kromat RP2 och bara 30% av vad jag hade kalkylerat med för ett snyggt avstämt system till KS125. När man genomför ett projekt ska man enbart komma ihåg de inköp man har gjort som är mycket ekonomiskt fördelaktiga. Annar blir det ju för dyrt att bygga och renovera
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Nix inga motorbågar. Fästet har jag gjort bolt-on (som KS80) så det kan tas bort utifall man vill sätta dit en liten 50cc motor Sen att bryggan inte gör nytta håller jag inte med om. Det är samma konstruktion som de första KS125 på 517 ram hade i sverige, fast dom var svetsade i ramen. Om dom inte gör nytta skulle nog inte KS80 ha denna konstruktion. Men man bygger som man vill. För mej funkar det bra och jag slipper ramvaggan.Micke S skrev:
Då har du även motorbågarna typ vaggram som fortsätter under motorn upp mot styrhuvudet? Jag vill helst slippa sådant för att behålla KS50 ramens rena utseende. Det jag hoppas kunna göra för att få ett rent och diskret utseende är att låta motorn utgöra en del solid del av ramen. Minns inte vad det heter, frame carrier member, stressed member eller något liknande.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Fina moppar och garage ! Vad är det för fordon om det är det som står bakom den röda?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ford 1936?
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag har testat att svarva den stora och tunga toppen nu monterad i fixturen som jag gjorde. Det kändes lite riskfyllt men gick väldigt bra utan att kvadda toppen
Det kändes bra att det fungerade. Det jag blev lika nöjd med är också en annan sak, den minimala och snygga försäkningen av skruvhål med en gammal Svensk Granlundsförsänkare som jag har.
Det kändes bra att det fungerade. Det jag blev lika nöjd med är också en annan sak, den minimala och snygga försäkningen av skruvhål med en gammal Svensk Granlundsförsänkare som jag har.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Här vilar inga halta löss, lämnade systemet i går kväll och fick tillbaka det idag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Blev lika fint som jag räknat med Kommer att glänsa på din moped.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag var lite orolig för att det skulle bli randig i svetsarna som får en lite annan struktur. Men det finns inga spår av sådant.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Kontroll att fixturen för svarvning av stora topplock fungerar som den ska.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Cylindern portad och klar av Tivedens Motor. Så jag har den antagligen i morgon Jag lägger upp bilder men kommer förstås inte att visa så detaljerat att någon kan kopiera portningen. Man ska inte stjäla lösningar och ge bort som andra har tagit fram för sitt levebröd även om jag själv förstås kopierar för eget behov när cylindern behöver esättas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
För min del väntar jag på lite delar som gummigenomföringen av kablarna från magneten. Enligt spårningen kom paketet till Kungälv i Fredags men jag har inte fått något sms om det och nu står det att det avgått från Göteborg ??? Schenker
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jajjamän, -36 Roadstermitofar skrev:Ford 1936?
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Efter att ha varit i Kungälv i Fredags och åkt till Göteborg på Måndag åkte paketet åter till Kungälv i dag, allt enligt spårfunktionen. Denna gång registrerades det som ankommet i Kungälv så jag kunde hämta ut det innan det gavs sig ut på nya turer...
Så nu kan jag fortsätta med att sätta ihop motorn. Men jag måste få tummen ur och beställa förgasargummit och två dragstänger innan jag har motorn färdig. Dragstänger kan jag låna från reservmotorn med de sitter så hårt så jag bryr mig inte om att värma och krångla med dem.