övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
-Hanss-
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2017, 16:38

Re: övrigt

Inlägg av -Hanss- »

Hur lång sträcka kör du varje dag?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

-Hanss- skrev:Hur lång sträcka kör du varje dag?
Just nu 0 för dt50r står på verkstad och väntar på en del i förgasaren
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:
-Hanss- skrev:Hur lång sträcka kör du varje dag?
Just nu 0 för dt50r står på verkstad och väntar på en del i förgasaren
Ta och dela 45.000km med 5 år så får du veta ?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: övrigt

Inlägg av Hasse »

marklundt skrev: Ta och dela 45.000km med 5 år så får du veta ?

900 mil om året i genomsnitt. Det var inte dåligt :thumb:
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Om jag i teorin skulle ta bort pluggen på dt50r så ökar bara vridet lite.mer händer inte p.g av att kröken är bara 29 m.m och på dt50mx är kröken 27m.m original = 2m.m skillnad ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Inte är väl pluggen 29 mm i innerdiameter? Det brukar vara pluggen som är flaskhals/strypning. Det jag menar är att om pluggen t.ex. är 25 mm så är det den som sätter nivån.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Micke S skrev:Inte är väl pluggen 29 mm i innerdiameter? Det brukar vara pluggen som är flaskhals/strypning. Det jag menar är att om pluggen t.ex. är 25 mm så är det den som sätter nivån.
Hålet i avgaspluggen bör vara 16m.m cirka ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Då är jag med thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hämtade ut dt50r i dag den 8 februari och det är minus - 8 grader med köldeffekten bör det bli minus - 14 graders kyla i 45km/h ,dt50r har nu rullat 45.250km,toppar 54km\h vid 7.600rpm på 6:an och går lika mjukt som en 30-moped både vid 45km\h och 54km\h,nu är det ju vinter och då går dom flesta motorfordon lite sämre i trafiken,det är ju fortfarande bara februari och värmen börjar ju komma först på allvar i mars månad här uppe i västerbottenslän (ac) måste ju köra ut lite sot ur 2-takts motorn i vår om det går ? Var och tankade 1,46 liter bensin i eftermiddag på okq8 på erikslid,tala om lätt körd dt50r på is utan metall dubb,inga överraskningar alls och inga syndrom,bero på om jag kan köra ut sotkakorna ur motorn ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hur många % brinner etanol snabbare än bensin ? Brinner etanol 20% snabbare än bensin ? Är det syret som gör att etanolet brinner snabbare ? Vad är det som gör att etanol har 104 i oktantal ? Vad har 95e5 för flampunkt jämnfört med ren bensin som brinner med 400 graders hetta ? Dt50r ska ha 98oktan .men.jag kör på 95oktan för att dt50r går hårdare,snabbare,renare och billigare på 95e5 i trafiken ? Arbetstempen i motorn brukar vara normalt 40 grader eller 400 grader i flampunkt i motorn under körning i trafiken när dt50r går som bäst i trafiken .kylvattnet kokar vid 95 grader och motortempen är graderad upp till 80 grader på dt50r sedan tänds en röd lampa på instrumenteringen?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Har en gång i tiden lyckats köra utan kylvätska 2-3mil utan att motorn skar eller nöp ihop med hål i kylaren i trafiken till verkstaden genom att köra försiktigt på lämpliga växlar och fingertopps gasa och hålla koll på motortempen och templampan.då gällde det att undvika stanna i onödan och köra never stopp och att ej belasta motorn i onödan samt att få motorn att gå så lätt som möjligt och inte låta motorn gå på tomgång. Körde från klutmarksdammet till yamaha center med tom kylare p.g av hål på kylare och knallröd kylarlampa.då gick motorn snålt ?
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

marklundt skrev:Har en gång i tiden lyckats köra utan kylvätska 2-3mil utan att motorn skar eller nöp ihop med hål i kylaren i trafiken till verkstaden genom att köra försiktigt på lämpliga växlar och fingertopps gasa och hålla koll på motortempen och templampan.då gällde det att undvika stanna i onödan och köra never stopp och att ej belasta motorn i onödan samt att få motorn att gå så lätt som möjligt och inte låta motorn gå på tomgång. Körde från klutmarksdammet till yamaha center med tom kylare p.g av hål på kylare och knallröd kylarlampa.då gick motorn snålt ?
Om du skulle byta moped någon gång, skulle du fortfarande vilja ha en yamaha eller skulle du hellre prova ett annat märke?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Har prövat andra moped märken.men.det var 30-mopeder.nu kör jag klass 1 eu-mopeder
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Har prövat andra moped märken.men.det var 30-mopeder.nu kör jag klass 1 eu-mopeder
Honda mt5sport,suzuki ts50x,puch m50racing,suzuki k50z,mustang cross 50 special
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Går det snabbare än 45km\h så lättar jag på gasen
Skriv svar