övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Det blir så med åldern, man snävar in intresseområdena till det man gillar mest och spiller inte tid på vad som helst.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Håller med
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

Micke S skrev:Det blir så med åldern, man snävar in intresseområdena till det man gillar mest och spiller inte tid på vad som helst.
Känner inte riktigt igen mig men det kommer ju inte lika mycket vit nederbörd här nere i södern så vi snöar inte in lika lätt? :D
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

blyfot skrev:
Micke S skrev:Det blir så med åldern, man snävar in intresseområdena till det man gillar mest och spiller inte tid på vad som helst.
Känner inte riktigt igen mig men det kommer ju inte lika mycket vit nederbörd här nere i södern så vi snöar inte in lika lätt? :D
Kan bero på åldern
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

marklundt skrev:
blyfot skrev:
Micke S skrev:Det blir så med åldern, man snävar in intresseområdena till det man gillar mest och spiller inte tid på vad som helst.
Känner inte riktigt igen mig men det kommer ju inte lika mycket vit nederbörd här nere i södern så vi snöar inte in lika lätt? :D
Kan bero på åldern
Du har kanske rätt men hoppas att man inte tappar lusten att lära sig nya saker om 3 år när man fyller 50 :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

blyfot skrev:
Micke S skrev:Det blir så med åldern, man snävar in intresseområdena till det man gillar mest och spiller inte tid på vad som helst.
Känner inte riktigt igen mig men det kommer ju inte lika mycket vit nederbörd här nere i södern så vi snöar inte in lika lätt? :D
Vi kanske tänker på olika saker. Några intressen har faktiskt tillkommit här med åren som har blivit keepers. Fotografering som blir bra nu trots att jag inte är duktig på det men har stor behållning av att dokumentera projekt och resor m.m med bilder. Så där speciellt resesugen var man inte heller som ung när man var begränsades av cykelns aktionsradie. Ville man komma längre bort hade det blivit för jobbigt att cykla. Men med bil och flyg så är det mycket trevligt att se sig omkring även utanför Sverige och hur folk har det på andra platser.

Sedan finns ju hela tiden nya och roliga utmaningar inom teknikområdet men det är inom samma intressedomän så det räknar jag inte som tillkommande. Fordonsintresset startade nog i 5-årsåldern och ledde så småningom till hojköp och banlicens. Men grunden var att få åka med en gammal tant på moppe i 5-års åldern när man insåg vilka fantastiska möjligheter det erbjuder. Det starka maskinintresset har nog grunden i tidiga saker som när man fick sin första kniv och insåg vad det går att göra med verktyg. Jag var superintresserad av elektronik under ca 50 år och jobbade länge proffesionellt med att ta fram elektronikkonstruktioner men insåg efterhand att det inte betalar sig speciellt bra som inga jobb gör när man är långt ner i näringskedjan och justerade inriktningen. Jag använder förstås de kunskaperna för husbehov men bara som ett verktyg och inte som nörd på det området som förr när man t.o.m. gjorde program och kretslösningar i sömnen och skrev upp dem när man vaknade :) . Efter en tid behöves inte det för man kom ihåg varenda detalj på morgonen och kunde testa nattens lösningar på förmiddagen på jobbet :)

Exempel på saker som föll bort efterhand är slalomåkning (gick inte så bra som jag ville trots mycket träning), alla typer av påtvingade saker som t.ex. att arbeta som anställd, svetsa på gamla bilar och lacka dem fast det intresset finns ju kvar i smått på 2-hjulingar.

Sedan är det kanske naturligt att man blir mer intresserad av samhällsutveckling, historia och till en liten del även politik när man blir äldre eftersom det gör att en del saknade pusselbitar faller på plats.

Det händer ju också att folk får en ordentlig aha-upplevelse en bit upp i åldern när de testar något helt nytt. Exempel på det är droger av olika typer eller att t.ex. bli frälst på äldre dagar för att det får en trasig själ att må bättre.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Jag själv fyller 53år i år.skulle klimatet vända så får vi samma klimat som i nationalparken sarek i skellefteå
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Jag själv fyller 53år i år.skulle klimatet vända så får vi samma klimat som i nationalparken sarek i skellefteå
Dom har sakt att vi skulle få stockholms klimat motsattsen till det är sarekklimat
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Om cirka 7år fyller jag 60år och börjar jobba deltid ,kanske kör jag moped livet ut ? Yamaha dt50r håller ju lite mer än 100.000km i pluggat skick,kanske livet ut,den är ju baserad på en lätt m:c på mellan 5-7hkr och 70-90km\h med 15kugg framdrev med 90dbl i ljudnivå opluggat ? Som eu-moped går den köra livet ut t.o.m om jag skulle bli över 90år gammal ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Just nu har vi lika mycket snö som ni i södra sverige i skellefteå enligt median
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Var ute och körde i går,i dag är det bara 14 dagar kvar av februari månad,väntans månad februari
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

2017 blir ett kort år. Det är ju inte skottår och det kommer inte heller att läggas in någon skottsekund (Leap Second) för att jorden ska hinna ifatt förrän tidigast den 31/12 om det ens sker då. Möjligheten finns att göra det även den 30/6 vid midnatt, men man ser redan nu att jorden inte har snurrat så långsamt att det ska vara nödvändigt. Såvida det inte inträffar någon kraftig störning som t.ex. en serie monstertsunamis :shock:

Man kan kanske tycka att ett fel på en sekund inte har så stor betydelse. Men i vissa sammanhang som t.ex. vid utredning av händelser så är det viktigt. Om ett fenomen som antats ha orsakat en olycka i själva verket inträffade 1 sekund senare har det stor betydelse och man får leta efter andra orsaker.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

111111111 gånger 111111111 är lika med 12345678987654321 och 51% av alla svängar är högersvängar
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Köra på isgladja,då får man lätta på gasen och ta det lugnt,det är inte mer plast på en dt50r än det är på en suzuki ts50x eller en honda mt5sport ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Köra på isgladja,då får man lätta på gasen och ta det lugnt,det är inte mer plast på en dt50r än det är på en suzuki ts50x eller en honda mt5sport ?
Eu dt50r behöver ej mer än en enda plugg för att vara en eu mot eu scooterns 6-7 pluggar för att vara eu-moped,har kört i dag också i trafiken
Skriv svar