Zundapp KS125 -80

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
SpoOoling
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2017, 20:15

Zundapp KS125 -80

Inlägg av SpoOoling »

Hej, jag har införskaffat en KS125 och undrar om någon har, eller har länkar, till användarmanualen, reperationsböcker mm. Vill gärna oxå ha tips på bra ställe att köpa reservdelar.
Jag fick med både användarmanualen och reperationsbok men de var tyvärr till en äldre modell. Dessa skannar jag gärna in till dem som vill ha.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av HSE »

Många tips och länkar finns i vår renoveringstråd med KS 125 motorerna men här är ett tipps: http://www.zuendapp.se/reservdelskataloger.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av Raketsport »

Zündapp 125 är inte en hoj jag är kunnig på men många medlemmar är det. Här är länken till Zündapp 125-tråden som HSE nämnde: http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... ead#unread" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av Micke S »

SpoOoling skrev:Hej, jag har införskaffat en KS125 och undrar om någon har, eller har länkar, till användarmanualen, reperationsböcker mm. Vill gärna oxå ha tips på bra ställe att köpa reservdelar.
Jag fick med både användarmanualen och reperationsbok men de var tyvärr till en äldre modell. Dessa skannar jag gärna in till dem som vill ha.

Hejsan !

Ett bra ställe att köpa delar av hög kvalité är på KJ Tools i Järfälla http://www.kjtools.se/zundapp/" onclick="window.open(this.href);return false; Det finn även en RD-katalog där på http://www.kjtools.se/zundapp/pdf/KS12578-81.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är ett annat ställe med bra utbud och snabba leveranser http://www.zundapp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reservdelskataloger m.m. finns även här http://zuendapp.se/information.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En sajt till med delar och info http://www.matton.nl/shop/index.php?cPath=97_101" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan finns en sluten grupp på Facebook, Zundapp Sverige, där det finns mycket kunskap om Zundapp där du kan få svar på frågor men det är ju roligt om det blir lite mer KS100 och 125 här på Raketsport också så det är bara att ta upp saker som du känner för. Det finns flera här som har bra kunskaper om KS100 och 125.

Du kanske kan lägga upp en bild på din KS125, jag vet att många är intresserade av dem. :)

/Micke
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
SpoOoling
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2017, 20:15

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av SpoOoling »

Tack för länkarna. Ska försöka sätta in en bild snart.

Jag är ny på tvåtaktare så jag undrar lite om oljor.
Biltema har en mineraloljrbaserd. Duger den?
Undrar även vilken växellådsolja man ska ha. Kanske Biltma oxå har en sådan som passar?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av erlan »

även biltemas oljor är nog bättre än dom som fanns när hojen var ny.

men jag citerar en kompis:
det är ingen som gjort konkurs av att han använt för fina/dyra smörjmedel,
men däremot många som gjort konkurs av att dom använt för billiga smörjmedel.

själv använder jag enbart Aspens tvåtaktsoljor i bensinen. oftast ihop med aspens bensin.
välsorterade husqvarna skog&trädgård brukar ha den oljan hemma.
biltema har en MColja avsedd för fyrtaktsmotorcycklar med gemensam olja för motor-växellåda-koppling. jag kommer inte ihåg om den är hel eller delsyntetisk. den kör jag i dom flesta av mina moppeväxellådor, men den smörjer sachskopplingarna lite för bra.

men du kommer säkert att få många olika svar, en fråga om olja på detta forum är nästan som att kasta en brandfackla på forumet.
det fanns en tråd om bara olja en gång, men jag vet inte om den finns kvar, eller om Jossan blev tvungen att radera den , för att den spårade ur.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av Micke S »

Jag kör ibland med Biltemas syntetiska 2T olja men det kan lika gärna bli syntetisk 2T olja från OK/Q8, Castrol m.fl. beroende på vart jag är när jag handlar. Jag kör alltid 4 % i 2t motorer.

För växellådan i 17 hp motorer anges 0,6 l ATF typ A eller motsvarande. Själv kör jag med syntetisk JASO-godkänd SAE 10W-40 MC-motorolja i växellådan på 125an men även i Zundapp 5vx moppemotorer. Biltemas växellådsolja för MC med våtkoppling är okey om du handlar där.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
SpoOoling
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2017, 20:15

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av SpoOoling »

Nu köpte jag minaraloljan, funkar det eller ska det vara syntetisk?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av HSE »

Syntes eller mineralolja är i grunden samma sak, syntetoljan har bara gått igenom ett extra reningssteg som tagit bort de lägsta och kortaste molekyl kedjorna. Har större betydelse för fyrtaktsmotorernas motorolja då oljan blir stabilare under längre tid och har bättre köldtålighet, som förlustsmörjmedel för tvåtaktare tror jag inte det spelar så stor roll så länge man inte kör i stark kyla...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av billykid »

Kör med 36936 Biltemas syntetiska 2T olja i mina mopeder. Har alltid 4 % i 2T moped/MC motorer.

I moped växellådan har även där 36978 Biltemas Transmissionsolja SAE 80W/90 men titta även på denna
som kan vara bra....369750 Transmissionsolja Limited slip SAE 80W-90(för tunga fordon = högt tryck).

I bilarna denna 36916 Helsyntetisk motorolja 5W–50. Hadde ett tickande ljud i från några hydraliska
lyftare på min S70. Det har slutat att ticka nu iaf. Byter olja vid ca. 2000 mil då detta spar motorn & är
ingen större kostnad med Biltemas synt/olja 10l/639kr(63,90kr/L).

Måste till läggas att jag ej provat så många olika fabrikat av oljor....men säger som min däck gubbe som
har 10 års mer erfarenhet med olja att den kommer ur ett hål i marken... 8)
SpoOoling
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2017, 20:15

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av SpoOoling »

Någon som har tips på ett batteri?
Om jag mätt rätt så bör Max,åttan vara 10x5x12 (LxBxH)
6V 12Ah har jag fått för mig att det ska var men jag hittar inget batteri som får plats.
SpoOoling
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2017, 20:15

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av SpoOoling »

Någon som har tips på ett batteri?
Om jag mätt rätt så är maxmåtten 10x5x12 (LxBxH)
6V 12Ah har jag fått för mig att det ska var men jag hittar inget batteri som får plats.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp KS125 -80

Inlägg av Micke S »

Biltema har ett 6V batteri fast med lägre kapacitet och det fungerar lika bra om du inte ska stå länge med lysen på och motorn avslagen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar