Sunnen honingsverktyg?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av evelinas pappa »

IMG_1058.JPG
IMG_1058.JPG (26.22 KiB) Visad 2978 gånger
Någon som har ett riktigt honingsverktyg typ Sunnen Snj-10. Jag blir ej nöjd med resultatet när jag honar med trearmat honingsvertyg som säljs hos mopedhandlarna. Jag har även en FLEXHONE men tycker ej att det blir bra med den heller. Jag har oxå provat att bygga en tvåarmad som beskrivs i Classic motor.
Jag har både en svarv med fixtur för cylinderborrning och en fräs med ursvarvningshuvud samt mätinstrument bl.a. cylinderindikator. Hade ju varit kul att klara honingen på ett bra sätt oxå, jag vet att ni är många som utför jobbet själv och blir nöjda med resultatet. Någon som har tipps om hur och med vad man lyckas.
Jag har skickat cylindrar till VRM och får då en förstklassig produkt tillbaks, har även frågat om vad man skall använda och då fått svaret att Sunnen är det ända som fungerar riktigt bra.
Jag har varit i kontakt med Hontech för pris på Sunnen snj10, 15000kr+790(stenar)+moms och det finns ju inte på kartan att jag köper det. Däremot kan man köpa i USA för en tredjedel av priset. Min bror har en bekant som tar hem ett antal containers med mc och delar därifrån om året. Ev kan han fixa Sunnen till mig.
Skall kolla upp pris lite noggrannare, ev billigare om man köper mer än en.
Någon mer som är intresserad?
DYRT, men jag har kommit till den punkten i mitt liv att jag vill köpa bra saker som varar livet ut. Verktyg av bra kvalitet gör man aldrig av med.
Själv är inte alltid bästa dräng men att ha gjort själv är tillfredställande, om det är rimligt kostnadsmässigt.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av JanneL »

Vad är det för fel på Flex-hone? Vad har du för kornstorlek?
Jag använder själv både Osborns system Novoflex-B och Sunnengrejer till honingsmaskinen och det blir ingen större skillnad.
Det fasta men "pedalfjädrande" verktyget till honingsmaskinen är bättre om man har fler hundradelar kvar till mått medans Novoflexborsten bara duger till nån enstaka hundradels avverkning.
den stora finessen med Borstarna är ju att man slipper grada manuellt i kanalerna.
Har köpt ett nytt finborrningshuvud som man teoretiskt kan justera skäret två tusendelar i taget.
ska prova i morgon men enligt uppgift är det inga problem att ta ett skär på en hundradel i alla fall.
Är det så bra som det låter blir jag glatt överraskad.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av erlan »

Janne: borrar du cylindrarna i fräsen numer?
vad tycker du är fördelen med det.
borrhuvud till fräsen är nåt jag inte har så stor erfarenhet av,
speciellt inte så långa hål. det har nog bara varit ett och annat lagerläge.
måttjustering har dock inte varit nåt problem.

men vad man än svarvar/fräser/slipar så brukar det vara klart lättast att hålla optimal precision om åtminstone dom 3 sista skären är lika stora.
när jag svaravar moppecylindrar åt mig själv så brukar jag dela upp den sista halvmillimetern på
fem lika stora skär. då brukar jag kunna svarva t.ex. till 40,99 om cylindern ska bli 41,00.
sen tar jag oftast bara 400 smärgelduk på en rundstav och putsar sista hundradelen med.
det har funkat utmärkt hittils.
det luriga med cylindrar till tvåtaktare är att om cylindern körts feljusterad eller extremt hårt kan den tagit härdning ovanför avgasporten. därför använder jag väldigt fega skärdata.
ca 70 rpm och fin matning. med ett skarpt stål så blir det väldigt fin yta.
eftersom det inte är några oljeringar som behöver skrapa bort stora mängder olja från cylinderväggen så är det min teori att man kan klara sig utan ett perfekt kryssmönster med exakta vinklar och jag har ännu inte nypt någon nyborrad cylinder.

när ni kör med sunnen, har ni styrd matning så ni gör ett fint kryssmönster då?
hur har ni löst det i så fall?

erlan
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av evelinas pappa »

Jag har provat på flera gjutjärnscylindrar. Jag tycker att ytan blir fin redan när jag svarvat ur loppet i fräsen med ursvarmnings huvudet. Det är ett ganska dyrt/avancerat ursvarvningshuvud av hög kvalitet.
Jag har kanske inte rätt skärdata eller ej rätt platta i svarvbomen. Har ganska mycket plattor att välja på, dock är det gamla paket som är svåra ätt läsa på. Jag har köpt ett antal maskiner/verkstäder för att plocka det jag själv vill ha och sålt resten vidare. Så jag har inte riktigt koll på alla plattor.
Jag uppfattar det som att när jag honar så får jag köra så länge med flexhone verktyget att det ser konstigt ut vid portarna och om jag mäter så har det avverkat mer på dom konstiga områdena= cylindern är ej cylindrisk längre.
Jag kanske måste få till det ännu bätre med ursvarvningen så att ytan är ännu bättre så jag bara behöver spara en hundradel för honingen.
Vad har ni för typ av skär, nosradie och skärdata när ni svarvar upp era cylindrar.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av JanneL »

Jag använder både och, beroende hur cylindern ser ut.
oftast har det än så länge varit i svarven med fixturplatta.
jag använder en väldigt vass platta med väldigt liten nosradie.
på nya verktyget är det specialutformade plattor utan synbar nosradie.

Jag spar alltid bara en hundradel om jag kan, det är i alla fall målet :roll:

ca 400 varv och lååg matning.
har inte honat med maskinell honingsmatning nån gång utan bara använt handkörning i honingsmaskinen och med borstarna.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av Micke S »

Det borde gå bra att tillverka ett likadant honingsverkyg som Sunnen utan större problem som inte fladdrar omkring i cylindern. Det är säkert inget fel på Biltemas stenar som finns i olika kornstorlekar så det går säkert att använda dem. Ska kika och försöka få fram så mycket detaljbilder som behövs på Sunnen-apparaten. :)

Men det finns även färdiga som inte kostar skjortan
https://www.aliexpress.com/item/Profess ... 118.FDNbfy" onclick="window.open(this.href);return false;
Professional-Machine-font-b-tools-b-font-Deep-Hole-bore-cylinder-horning-font-b-tool-b.jpg
https://www.aliexpress.com/item/Abrasiv ... 7ef849d268" onclick="window.open(this.href);return false;
HTB1f3wzKpXXXXa3XVXXq6xXFXXXL.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Sunnen honingsverktyg?

Inlägg av Conrad Engström »

Som det skrevs att gamla cylindrar är hårdare vid utblås. Jag delar också upp hur mycket jag skall ta. För skärtrycket är olika ju längre från slitytan man kommer. Då har man bättre koll hur mycket det tar. Honar gör jag med eget verktyg med Biltemastenar. Dom är långa och dippar inte ner i kanalerna. Rundhet och konisitet mäter jag med klocka. I en bra svarv är det inga problem med det.
Skriv svar