HMW 50 motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

HSE skrev:P O har en fin http://www.folkbladet.nu/1626812/har-fa ... r-nytt-liv" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, Jag vet :) Riktigt fin! Jag hittade en gammal annons om en komplett fungerande objekt som gick för 7500 kr. Men den annonsen var 7 år gammal...

här är en video:
https://www.youtube.com/watch?v=8Ook_CSpNGw" onclick="window.open(this.href);return false; Riktigt fint renoverad :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Härlig moped. Alla mina tre motorer hade ju fastrostade vevstakar, verkar vanligt på dessa för här är en till. Lustigt nog heter han också Håkan med det är inte jag som skrivit till Jim :D http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -vevstake/" onclick="window.open(this.href);return false;
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av Conrad Engström »

Jag hade en HMV 50 ss. Såldes till Örebro. Anonsen var ute 20 minuter och den blev såld. Dyr blev den också :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Ja, nästan alla motorer har väl någon svaghet :D Men annars var ju HMW en väldigt slitstark kvalitetsmotor!
Är dina med Stefa eller Bosch tändsystem? Båda två fanns ju som original till denna modellen...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Bosch textilindade tändspolar :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Det är ju bra, Bosch brukar funka bra :) (jag har själv lite dåliga minnen av Stefa med brutna tändplattor och smältna spolar :? )
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Är väl lättare att få delar till också.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Ja, så sant. Frågan är hur mycket andra delar som går att få tag i till HMW. Det är ju ingen vanlig motor direkt...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Med tre motorer att plocka av har jag delar så det räcker, lager och tätningar är inga problem och vevstaken med lager och lagertapp hade jag tur och fick billigt. Med en sådan ovanlig motor blir det antingen billigt eller riktigt dyrt :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

HSE skrev: Med en sådan ovanlig motor blir det antingen billigt eller riktigt dyrt :D
Jajjemen :) Får jag bara fråga var/hur du fick tag i TRE stycen HMW motorer? :shock:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Bytte in den första mot en fungerande Sachs motor hos en känd samlare i Bohus. Tyvärr visade det sig som sagt att vev partiet hade rost skadade lager. Så jag höll utkik på Tradera och köpte in ytterligare två motorer när de dök upp billigt. Men deras vevaxlar var ännu sämre :( Men vevstaks satsen dök upp och blev billig så jag köpte den :D Av bara farten köpte jag en kolv med när den dök upp, som sagt, med sällsynta motorer kan det bli så att buden uteblir och därmed kan man fynda billigt om ingen mer behöver delar just då och utgångspriset är satt lågt... Sedan dess har jag inte sett till några mer HMW delar så det är svårt att veta om det finns någon efterfråga i dag. Mopeder från femtiotalet är inte så högt efterfrågade idag, undantaget de sällsynta sportmodellerna :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av erlan »

en spritt ny HMV motor gick väl 3 till 4 varv på tradera innan den blev såld,
för ett par år sen.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Javisst! Tyvär är 50talarna inte så efterfrågade, men det är just dem som jag tycker mest om :wink:
erlan skrev:en spritt ny HMV motor gick väl 3 till 4 varv på tradera innan den blev såld,
för ett par år sen.

erlan
Ja jag tror mig minnas det, men den var väl också rättså dyr...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HSE »

Jag gillar också femtiotals mopeder, förmodligen för jag var 5 år 1950 och alltså växte upp med dessa. I början på femtiotalet var bilar mer sällsynta, lastbilar och taxibilar var vanligast det var knappt med bilar också för polisen då. Vanligt folk cyklade eller körde motorcykel, cyklar med påhängsmotor dök upp runt -51 om jag minns rätt och sedan gick utvecklingen fort :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW 50 motor.

Inlägg av HVA59 »

Jajjemen, Fuchs och någon enstaka annan påhängare kom ju redan 51. Och visst gick det snabbt! Redan 52 fanns ju relativt riktiga mopeder!

Inte för att vara sån, men min mormor är född sama år som du :mrgreen: (japp jag är under 20 :oops: )
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar