Härlig moped. Alla mina tre motorer hade ju fastrostade vevstakar, verkar vanligt på dessa för här är en till. Lustigt nog heter han också Håkan med det är inte jag som skrivit till Jim http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -vevstake/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, nästan alla motorer har väl någon svaghet Men annars var ju HMW en väldigt slitstark kvalitetsmotor!
Är dina med Stefa eller Bosch tändsystem? Båda två fanns ju som original till denna modellen...
Med tre motorer att plocka av har jag delar så det räcker, lager och tätningar är inga problem och vevstaken med lager och lagertapp hade jag tur och fick billigt. Med en sådan ovanlig motor blir det antingen billigt eller riktigt dyrt
Bytte in den första mot en fungerande Sachs motor hos en känd samlare i Bohus. Tyvärr visade det sig som sagt att vev partiet hade rost skadade lager. Så jag höll utkik på Tradera och köpte in ytterligare två motorer när de dök upp billigt. Men deras vevaxlar var ännu sämre Men vevstaks satsen dök upp och blev billig så jag köpte den Av bara farten köpte jag en kolv med när den dök upp, som sagt, med sällsynta motorer kan det bli så att buden uteblir och därmed kan man fynda billigt om ingen mer behöver delar just då och utgångspriset är satt lågt... Sedan dess har jag inte sett till några mer HMW delar så det är svårt att veta om det finns någon efterfråga i dag. Mopeder från femtiotalet är inte så högt efterfrågade idag, undantaget de sällsynta sportmodellerna
Jag gillar också femtiotals mopeder, förmodligen för jag var 5 år 1950 och alltså växte upp med dessa. I början på femtiotalet var bilar mer sällsynta, lastbilar och taxibilar var vanligast det var knappt med bilar också för polisen då. Vanligt folk cyklade eller körde motorcykel, cyklar med påhängsmotor dök upp runt -51 om jag minns rätt och sedan gick utvecklingen fort