Micke S skrev:Nej tyvärr, det gick över när jag fick min första riktiga cykel, en liten en med ballongdäck. Då hade jag inte tid längre att gå till söndagsskolan som låg rakt över gatan där vi bodde. Jag kan väl ha varit 5 år eller något sådant. Samma sak upprepades i 12-årsåldern när jag hade köpt en moppe. Morsan frågade om jag inte skulle gå och till pianolektion som vanligt. Jag har tagit ett sabbatsår blev svaret. Det har varat ganska länge och jag tror inte musikvärlden har förlorat på det
Musiköra är bra att ha när man ställer in förgasare ... Och utan hörsel alls blir det svårare ändå förstås, minns när jag var grabb hur en kille som var döv och körde moped till och från jobbet på ABC fabriken varvade sin Sachs motor så den höll på att slita sig ur ramen varje gång han startade den. Det var hans enda möjlighet att via vibrationerna i styret veta att motorn var igång och på varv nog för att inte tjuvstanna när han släppte kopplingen. Jag förmodar att han körde Sachs för att de vibrera tillräckligt mycket för hans behov
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ja de är så billiga att det inte lönar sig för mig att tillverka själv
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag fick hit den fina moppen som är en CS50 för att även montera motorn. Jag sätter ett rör mellan rambågarna och vinklar upp till undre motorfästet.
Bilagor
Motorn upphängd med ett nytt fäste som tillverkades och sattes mellan ramrören och avgasysstem m.m. också monterat.
Bilagor
Micke S skrev:Motorn upphängd med ett nytt fäste som tillverkades och sattes mellan ramrören och avgasysstem m.m. också monterat.
.
.
Snyggt...Micke S..
Varför har dom ej detta fäste som orginal, lika på många Sachs 50S(hålen på motorn finns redan) Hercules mfl..
Det är bara Zundapp CS50 som har rambågarna så att man göra så här vad jag vet. Men det vore ju lätt att göra bågar för ett 517-chassi och det vore inte fel när man kör med 125-motor. Nyare Zundapp som 529 har jag inte koll på hur det är gjort.
Johan Lat skrev:Finns bågar både till 517 och 529, satt dock bara på senare modeller av 529 i Sverige.
Vet du vart det finns motorbågar till 517 så att man slipper tillverka? Det vore inte fel på moppen med KS125-motor.
Avslutar den här tråden med en sista bild på när moppen är klar och provkörd. Den går bra på riktigt med 5vx, Polini80 och retarderande Kokusansystem. Samma bild finns i en annan tråd men jag lägger den här också för visa hela övningen från ax till limpa.
Bilagor