övrigt
Re: övrigt
Jag har nog oljepumpen inställd på 3% inblandning i bensinen för jag kör ju pluggat numera 

Här i länet har vi väder repris av mars månad och det skulle inte förvåna mej om det regnar i början på maj månad ?
''marklundt skrev:Jag har nog oljepumpen inställd på 3% inblandning i bensinen för jag kör ju pluggat numera
Det låter idealiskt.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Försöker köra ut sot och koks ur dt50r med klent resutat ,+ 1km\h av 4km\h i trafiken
Låter dt50r stå i helgen bland annat p.g av busvädret ,nästa vecka blir det värre p.g av att dom stänger av kanalgatan vid posten på måndag p.g av kul-turhus bygget som jag skulle kalla kulotur huset bygget,fordonsköer åter fordonsköer p.g av bygget av huset räknar jag med samt avgaser p.g av ett skrytbygge och olyckor när en ska tur och retur utisam nästa vecka och hela våren i år & trafikkaos 

Räknar med trafikstroke på måndag
Bakslag väder mässigt här uppe i dag,allt är vitt i dag,har tittat på ersättnings avgassystem för dt50r på internet den dagen det inte finns original till dt50r ?
Det kommer nog att finnas nya originalsystem i åtminstone 20 år till. Yamaha och andra stora tillverkare är bra på att hålla med sådant (och ta betalt också...).
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Få tal om oljeinblandning,har du testat 6% oljeinblandning i 2-taktaren ? Det har jag gjort på en dt50mx som var uppskrämd så den gjorde 62km\h med oportad original cylinder och 10m.m original mikuni förgasare och 16m.m opluggad insugplatta + höjd trottelnål 32m.m trimavgaskrök och 12kugg trimdrev & värmetal 7 på tändstiftet.dt50mx hade gjort 70km\h om jag kört på 98oktan för den spikade på 95oktan,hade 5,0hp i en oportad original cylinder med original komp om jag inte envisats med att köra på 95oktan.din åsikt ?
Nej jag har inte testat 6% och inte 5% heller. En del som kör hårt trimmade 50 cc kör 5% och jag tror att det även förkommer på Crossar som körs hårt så det finns säkert en anledning.
Jag ligger kvar på 4% även framöver. Har man väl ställt in en förgasare så att motorn går bra får man göra om det om man ändrar oljeinblandningen. Mer olja gör att soppan flyter trögare. En annan effekt med hög oljeinblandning är också att oktanvärdet minskar så att motorn spikar lättare. Om du t.ex. har hört en motor som är riktigt slut och drar mycket olja brukar de också spika så fort man petar på gasen.
Jag ligger kvar på 4% även framöver. Har man väl ställt in en förgasare så att motorn går bra får man göra om det om man ändrar oljeinblandningen. Mer olja gör att soppan flyter trögare. En annan effekt med hög oljeinblandning är också att oktanvärdet minskar så att motorn spikar lättare. Om du t.ex. har hört en motor som är riktigt slut och drar mycket olja brukar de också spika så fort man petar på gasen.
3% - 4,5%= -1,5%=det är etanolet som kyler och inte oljan som smörjer motorn,en kan säga att jag kör på oblandad bensin p.g av etanolet i 95:an kan en säga och motorn skär inte ändå .har prövat köra utan kylning och motorn skär inte ändå ?
Jag körde nonstopp till yamaha center och i 45 på plan väg och på låg växel i uppförsbackarna och drog av på gasen när kyllampan tändes för att sedan dra på igen när kyllampan släcktes och på det viset körde jag till verkstaden utan kylning med yamaha eu dt50r 2010 årsmodell
Det var några km,s körning utan kylning det
Oljan smörjde och etanolet kylde och gjorde att motorn ej skar ihop
Inkörning kan göra dt50r snabbare medan slitage gör den långsammare ,nu har den knappt rullat nåt under vintern,även sot och koks gör den långsammare i trafiken medans etanolet i bensinen kyler och ser till att förbränningen går 0,5% snabbare och jämnare,etanolet höjer oktanet i bensinen något genom att etanol har ju 104 i oktan och jag kör ju mest på norsk bensin,kan jag ha 2,87hp genom att jag kör på 95e5 ? Även en försträckt kedja kan få en moppe att gå tyngre och långsammare i hastighet i trafiken,ska ett mode avgöra vad som är eu-moped ?