KycklingPantern. *SÅLD*

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: KycklingPantern

Inlägg av Sydstatare »

Gu så vackert
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Tog en provtur igår och kan säga att Agge S3 verkar lovande 8)
Dock är det lite cykelpump i framgaffeln, är det någon som vet hur mycket olja den kräver?
Tror jag snålade lite...
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

S3 cyllen jobbar på bra å Pantern toppar 83 knutar på gps med 12-28 drevning, å då varvar d på bra.
Ska prova 13-28 men tror den blir lite seg då på fyran.
Har sneglat på hyllan på en av ekf motorerna å söker en 80ts cylinder för eventuell ombyggnation i vinter.
Kan det finnas nån som håller på en sån här på forumet? :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: KycklingPantern

Inlägg av Micke S »

JoNo skrev:S3 cyllen jobbar på bra å Pantern toppar 83 knutar på gps med 12-28 drevning, å då varvar d på bra.
Ska prova 13-28 men tror den blir lite seg då på fyran.
Har sneglat på hyllan på en av ekf motorerna å söker en 80ts cylinder för eventuell ombyggnation i vinter.
Kan det finnas nån som håller på en sån här på forumet? :D
Jag har ingen 80 TS cylinder kvar. Men de går väldigt bra på en EKF om man fräser bort insugsröret och monterar en 26 mm förgasare och har en topp med centrerat förbränningsrum och klämspalt. I filmen är den gula Rexen som kör vid 4:05 gjord med det utförandet. Den tappar inte varv någonstans uppför och kan ändras för lite högre utväxling för att bygga ytterligare fart om man vill.

80TS cylindrar har väldigt bra utförande på alla portar och har större portareor än t.ex. Polini80. Det är bara det integrerade insugsröret som utgör en flaskhals och att öka på durationerna så är man hemma och har en riktigt rapp motor som lätt gör över 100 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=3C7VTiVEbfQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Trevlig tillställning ser det ut som, den gule verkar ha bra orr uppför :D

Har förstått att en Ts cylle är svår å få fatt på. Får väl fila ner en athena i värsta fall till samma form. Den är lite väl avslöjande i storlek annars om man ska överraska en polare på rallyt i vår :lol:
Ultimata är å fräsa ner den så den går innanför fläktkylningen från Lkh:n!
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Det har blivit lite pyssel i helgen med Pantern. Jag kollade upp klämspalten och justerade den till 0,7mm, satte dit en kortad underliggande krök samt jamacol med blåsa på. Den blev lite rappare och trivs bättre på toppvarven.
Således skulle jag då prova att dreva upp till 13 fram, vilket blev ett misslyckande. Kopplingen börjar tokslira på de högre varven när motorn börjar jobba. Har idag Brattis gröna lameller samt Lkh fjädrar och vanlig rak 30 olja.
Ska man våga sig på att testa ATF olja i lådan eller är det bara å uppgradera kopplingen?
Bilagor
IMG_4722.JPG
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: KycklingPantern

Inlägg av Baronen »

Skulle vara intressant att veta hur Lessjöforsfjädrarna funkar som finns hos mopedrenovering.se . Åandrasidan så har jag kört med 6 originalfjädrar och troligtvis originallameller från sent 50tal utan slir och då tror jag att det var lamellerna som stod för greppet. Eller rostiga skivor.. Du har mer effekt också. ATF typ F har friktionsförbättrande egenskaper, A eller dexron slirar. Men annars kan man använda sig av en MC olja med jasotillsats. Brorsan fick betydligt bättre grepp med den. Det sistnämnda känns som det bästa alternativet då oljan inte är så blaskig som ATF och borde tysta ner en skramlande sachs bättre. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Ok tack Baronen!

Det märktes typ inget tidigare innan drevningen då motorn varvade apmycket och kopplingen inte hade så jobbigt. Den gick 83km/h på gps med 12-28 drevning.
Men med 13 fram så slirar det till på slutet på trean när det känns att det kickar på, samt sedan fortsatt på fyran.
Ska ju lämna över 7hk enligt den setup jag har nu. Kanske mer än två lameller mäktar med?
Senast redigerad av JoNo den 03 apr 2017, 13:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: KycklingPantern

Inlägg av JanneL »

Baronen skrev:Skulle vara intressant att veta hur Lessjöforsfjädrarna funkar som finns hos mopedrenovering.se .
Jag tror man kan säga att de fungerar perfekt. :D

i lördags fick jag ett samtal från en av våra Testpiloter på kopplingar.
Han kör med en av det första 3-lamellskopplingarna i sin fyrpetade sachs Ekf.
han har orörd Athena, 24 mikuni, portugalpipa.
den har gått felfritt i tre år nu men för några veckor sedan ringde han och sa att den började slira en aning när pipan kickade in.
Jag skickade upp nya en sats av våra nya fjädrar åt honom för test, Lamellerna var dåliga oljan var dassig och virespelet var för stort men han ville trotsa lite och bytte bara fjädrarna och då blev det bra bara av detta. :o
Handtagstrycket är heller inte speciellt märkbart hårdare har vi märkt.

vi har fått mycket positiv feedback för dessa fjädrar, ibland lyckas man tydligen :roll: :D
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Hur mycket hårdare än orginal LKH fjädrar är dessa?
Jag jämförde lite ovetenskapligt mellan LFS och LKH fjädrar och det var en märkbar skillnad på dem
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: KycklingPantern

Inlägg av Baronen »

JanneL skrev:
Baronen skrev:Skulle vara intressant att veta hur Lessjöforsfjädrarna funkar som finns hos mopedrenovering.se .
Jag tror man kan säga att de fungerar perfekt. :D

i lördags fick jag ett samtal från en av våra Testpiloter på kopplingar.
Han kör med en av det första 3-lamellskopplingarna i sin fyrpetade sachs Ekf.
han har orörd Athena, 24 mikuni, portugalpipa.
den har gått felfritt i tre år nu men för några veckor sedan ringde han och sa att den började slira en aning när pipan kickade in.
Jag skickade upp nya en sats av våra nya fjädrar åt honom för test, Lamellerna var dåliga oljan var dassig och virespelet var för stort men han ville trotsa lite och bytte bara fjädrarna och då blev det bra bara av detta. :o
Handtagstrycket är heller inte speciellt märkbart hårdare har vi märkt.

vi har fått mycket positiv feedback för dessa fjädrar, ibland lyckas man tydligen :roll: :D
Jag var rädd för att handtaget skulle bli trögt, bra att det funkar! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Har nyss lagt en order hos mopedrenovering på bla lesjöforsfjädrar och ny mellanskiva och andra prylar jag behövde. Fick tipset av en kompis att använda atf G olja i sachsen. De är tydligen skonsammare mot gulmetallen. Hoppas Puchlasse och Testo får iväg delarna omgående så jag slipper dreva ned till chickenrace :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: KycklingPantern

Inlägg av JanneL »

JoNo skrev:Hur mycket hårdare än orginal LKH fjädrar är dessa?
Jag jämförde lite ovetenskapligt mellan LFS och LKH fjädrar och det var en märkbar skillnad på dem
Sachs har vad jag vet samma fjädrar i alla de vanliga vänsterdrevade motorer oavsett Lkh eller Lfs,bkfs, Ls osv.
Falkman parts Fjädrarna som mopedrenovering säljer är 50% hårdare än original.
Intressant att nämna i sammanhanget är att när vi testade olika nytillverkade fjädrar inför tillverkning, blev det väldigt olika resultat.

Norscand 4,17% hårdare än original, ej ordentligt testad i övrigt men verkar vara helt ok.
Newfren 35% hårdare än original, men den är nog inte ordentligt försatt från fabrik, för den sätter sig en aning direkt vid monteringen och tappar därför lite kraft omgående.
Falkman parts 50% hårdare än original, Försatt, kulbombad och tillv, av Lesjöfors fjäderfabrik.
Stuvsta 64% hårdare än original.

Stuvstas fjäder är således hårdast men den är tyvärr aningen lång när den är helt hoppressad och gör att kopplingsrörelsen inte kan utnyttjas för fullt.
detta kan man känna när man kopplar ur, att handtaget inte riktigt går ända in till styret. det handlar bara om en ynka tiondel men om man betänker att den maximala rörelsen man kan få med optimal virejustering är ca:1,1mm så blir det ett tapp på nästan 10%.
Om man delar rörelsemåttet 1,1mm, på antalet avstånd mellan lameller och stålskivor i t.ex. en fyrlamellskoppling blir det åtta mellanrum som ska dela på 1,1mm, dvs mellan varje del i kopplingen blir det bara drygt 13 hundradelar.
inte undra på att en Sachskoppling draggar ibland. :D

VH
Janne - en del av Falkman Parts.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Mopedrenovering levererar! Låg i lådan när man kom hem slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: KycklingPantern

Inlägg av JoNo »

Nya fjädrar samt lite aggressiv olja gjorde susen, inte en tillstymmelse till kopplingslir nu.
Tack vare detta så blev det nu nytt fartrekord med den gamle pantern :wink:
Skriv svar