Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Nej den här la jag beslag på för framtida behov så just nu har jag inget akut behov av den. Men om den är i lika fint skick som det ser ut på bilderna, fast det vet jag ju inte förrän senare..., så är det ett rent fynd genom att priset var detsamma som för en 5 vx 50 cc.
Det är ju också möjligt att den hamnar i den svarta Zundappen längre fram men den går som ett skållat troll med portad Polini80 och 45-slag nu så det lär räcka denna säsong i alla fall och visar det sig vara hållbart så finns ju ingen anledning att ändra konceptet i den moppen. Men det lär ju bli någon mer Zundapp framöver För eller senare dyker något intressant upp för rimliga pengar och inte som det är nu.
Det är ju också möjligt att den hamnar i den svarta Zundappen längre fram men den går som ett skållat troll med portad Polini80 och 45-slag nu så det lär räcka denna säsong i alla fall och visar det sig vara hållbart så finns ju ingen anledning att ändra konceptet i den moppen. Men det lär ju bli någon mer Zundapp framöver För eller senare dyker något intressant upp för rimliga pengar och inte som det är nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ribe är fina grejer, Kent KJ Jalonen sa att fabriken finns kvar och tillverkar såna där men att det nog snart är slut med.Micke S skrev:Svingaxeln utbytt till en original RIBE i hållfasthetsklass 10.9.
Men har du inte lite för många brickor? muttern greppar/låser ju inte riktigt som den ska.
det ser ju ut som rätt låsmutter
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det blev lite osnyggt genom att det inte fanns plats att dra på hela muttern av anledningen som du skriver. Men den har gått in på låsningen flera varv så den sitter väldigt hårt och det är onödigt att ta bort den och göra om så att låsningen försvagas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
KS 125-motor nr 2 har kommit. Den både känns och ser fräsch ut så beroende vad jag kan få reda på om hur den är genomgången kanske den inte ens behöver öppnas.
Motorn är märkt 15 hp och 1972. Det som är lite förbryllande är att den har M8 pinnbultar som kom med 17 hp och att den har samma vevstake som dem och M20-lager. Förmodligen en motor som kom precis i skarven och har 17 hp motorns utförande i blocket.
Motorn är märkt 15 hp och 1972. Det som är lite förbryllande är att den har M8 pinnbultar som kom med 17 hp och att den har samma vevstake som dem och M20-lager. Förmodligen en motor som kom precis i skarven och har 17 hp motorns utförande i blocket.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ser bra ut så här långt i alla fall
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Den här motorn blir lite mer påkostad utan att för den skull bli dyrare än den första 125an genom att #2 är i bättre skick. Nytt cylinderkit är beställd från http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false; och en vev med 56 mm slag i.s.f. original 54 är tillverkad och kommer inom kort. Med den här fina VRM-veven räknar jag med att det blir en mycket hållbar motor för trim och med god balans.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Även om jag är dålig på att kommentera så följer jag detta med stort intresse!
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja det är många som följer och som du är entusiaster och tycker att det är intressant och lärorikt och kan vara till nytta för egna projekt framöver. Det finns även många som tycker att moppemotorer på den här nivån och kostnaden det medför gränsar till galenskap Jag kör på och bygger som jag vill ha det och vill höja ribban för mig själv lite hela tiden i små men kontrollerade steg för att lära mig och ha behållning av det.
Även om jag har hyggliga kunskaper om portning och har verktyg för det så blir det Tivedens motor som får utmaningen igen att göra en portning som levererar på riktigt. Det kostar en del förstås men om man ser vad man får så är det bara en mycket liten del av totalkostnaden och värt varenda krona.
Även om jag har hyggliga kunskaper om portning och har verktyg för det så blir det Tivedens motor som får utmaningen igen att göra en portning som levererar på riktigt. Det kostar en del förstås men om man ser vad man får så är det bara en mycket liten del av totalkostnaden och värt varenda krona.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Släng upp lite bilder på det nya avgassystemet, det är ju ett konstverk som man inte kan se sig mätt på.
Är det bara jag som kan tycka att dessa system är snyggare icke polerade? Men givetvis grymt snygga i polerat utförande också.
Är det bara jag som kan tycka att dessa system är snyggare icke polerade? Men givetvis grymt snygga i polerat utförande också.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Polerade eller inte polerade, det är frågan Beror väl i sista handen på om man vill bygga en diskret fartmaskin eller en uppseende verkande dråpare. Jag föredrar det förstnämnda inklusive så låg ljudnivå som möjligt men just det sista tycker jag är riktigt svårt att få till utan att tappa effekt.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Har just inga fler bilder på avgasystemet till 125an så det får bli en reprisGabbe skrev:Släng upp lite bilder på det nya avgassystemet, det är ju ett konstverk som man inte kan se sig mätt på.
Är det bara jag som kan tycka att dessa system är snyggare icke polerade? Men givetvis grymt snygga i polerat utförande också.
Jag tycker också att det är mycket vackert innan det elpoleras men föredrar det polerat för att det ska se mer original och otrimmat ut. Cylindern ser ju original ut så man vill ju att det ska matcha
Killen som gör dem i Portugal är mycket duktig och även på att hålla utlovad leveranstid. Att ett så fint system i rostfritt dessutom inte kostar mer än ca 2500 med frakt är ju väldigt trevligt.
Han har skickat ett system till nu som jag ska använda på en Zundappmotor med 45 mm slag och portad Polini80. Det systemet kommer också att elpoleras.
Annars finns ju ett fint system här med den mer råa looken om du behöver ett http://www.tradera.com/item/100705/2792 ... dapp-m-fl-" onclick="window.open(this.href);return false;
Första bilden är det nya till 80 CC. Det kommer att provmonteras för eventuell justering av linjering så att det hänger snyggt innan jag lämnar det på polering.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det var det nya 80cc systemet jag tänkte på, såg en bild på FB nämligen. Jag tänkte aldrig på att topic för den här tråden är 125cc.Micke S skrev: Killen som gör dem i Portugal är mycket duktig och även på att hålla utlovad leveranstid. Att ett så fint system i rostfritt dessutom inte kostar mer än ca 2500 med frakt är ju väldigt trevligt.
Han har skickat ett system till nu som jag ska använda på en Zundappmotor med 45 mm slag och portad Polini80. Det systemet kommer också att elpoleras.
Annars finns ju ett fint system här med den mer råa looken om du behöver ett http://www.tradera.com/item/100705/2792 ... dapp-m-fl-" onclick="window.open(this.href);return false;
Första bilden är det nya till 80 CC. Det kommer att provmonteras för eventuell justering av linjering så att det hänger snyggt innan jag lämnar det på polering.
Jag har faktiskt beställt ett liknande system själv till min, av samma kille i Portugal, ska tillverkas nu i dagarna. Sen ska jag byta till 92cc membrancylinder och konvertera till vattenkylning innan hojen är klar för sommaren
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det låter intressant. Är det en lösning med originalmembran eller något du tar fram själv? Jag har för mig att jag har läst att Zundapp sålde Reedventiler som tillbehör till 125or men är lite osäker på hur det var med det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag ska sparka liv i min gamla (korta) tråd jag har här och visa lite bilder.Micke S skrev:Det låter intressant. Är det en lösning med originalmembran eller något du tar fram själv? Jag har för mig att jag har läst att Zundapp sålde Reedventiler som tillbehör till 125or men är lite osäker på hur det var med det.
Det är ingen originalcylinder, vad jag vet fanns aldrig membran på 314-motorerna från fabrik. Det är en holländsk firma som tog fram cylindern för några år sedan, det är en alucylinder med nicasil och 50mm borr (original är 46mm), membranet är från Honda tror jag. Cylindern är väl utprovad vid det här laget och har fått bra omdömen på ett forum i Holland.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Veven med längre slag till 125 #2 har anlänt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018