Hur får jag ut dessa kullager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av MattiasPettersson »

Hej! Håller på att byta alla lagren i min motor, körde fast mig på dessa två kullager som jag inte vet hur jag ska få bort? :hmm: ( Som ni ser så kan man inte knacka ut dom med hylsa bakifrån)
svåra kullager.jpg
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Gösta »

Dom med en egg som griper in under lagret,och som sedan kan gängas på en stång med löpande vikt så att den slås ur, kan inte det va nåt
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

Det finns speciella avdragare med expander som tar tag i lagret på insidan. Jag brukar MIG:a fast en skruv som passar i en glidhammare och dra loss med den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

Du hann svara själv, ser att vi tänker lika :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Gösta »

Det var inte jag som undrade
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av erlan »

jag har även fått tag i sådana lager genom att loctita fast en bit "slipad axel" ett stålämne som levereras slipat till tolerans h8.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av JanneL »

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

Det finns gott om utdragare för Blind Bearings till låga priser som troligen duger bra för hobbybruk. Den här satsen uppges klara från 10 till 32 mm ID på lager.
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-5-P ... SwP~tW6Y9d" onclick="window.open(this.href);return false;
s-l1600.jpg

Ytterligare en sats med lite mer grejor i som täcker från 8 mm till 58 mm. http://www.ebay.co.uk/itm/New-16-PC-Pie ... SwNSxVCtd1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av billykid »

Hmm...om det är en gång som jag skall göra en sån operation.... 8)
Punkta fast en passande mutter i lagret, med till hörande gängstång...........
skruva ut lagret med ett passande rör utvändigt som mothåll..funkar utmärkt.

PS det är bra hur jag skulle gjort....ä ju int söm alle andra alltid.... :wink:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av JanneL »

Jag tycker det är lika viktigt att ha bra verktyg i hobbyn som på fabriken.
Det är ju samma sorts lager man ska dra ut.
Skillnaden är att till hobbyn räcker verktygen livet ut och på fabriken bara några år.
Bra verktyg behöver man bara köpa en gång och det blir billigast i längden. :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Baronen »

JanneL skrev:Jag tycker det är lika viktigt att ha bra verktyg i hobbyn som på fabriken.
Det är ju samma sorts lager man ska dra ut.
Skillnaden är att till hobbyn räcker verktygen livet ut och på fabriken bara några år.
Bra verktyg behöver man bara köpa en gång och det blir billigast i längden. :wink:
Kloka ord! Jag håller med.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

JanneL skrev:Jag tycker det är lika viktigt att ha bra verktyg i hobbyn som på fabriken.
Det är ju samma sorts lager man ska dra ut.
Skillnaden är att till hobbyn räcker verktygen livet ut och på fabriken bara några år.
Bra verktyg behöver man bara köpa en gång och det blir billigast i längden. :wink:
Håller helt med. Det är roligt att se att du låter det kosta med riktiga grejor och om du som kanske lever på detta till en del skulle köpte Biltemakvalité så vore det att kasta pengar i sjön. Jag köper t.ex. själv bara borrar, fräsar och svarvplattor m.m. av hög kvalité för de använder man gång på gång och det måste fungera. Men när det gäller rena specialverktyg som kanske bara används några gånger chansar jag och försöker komma billigt undan. Ibland lyckas det men inte alltid...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av JanneL »

Ibland har jag inte råd eller tycker jag inte att jag vill lägga pengar på ett nytt kvalitétsverktyg eller maskin, då köper jag en begagnad dito så får man ändå kvalitén. :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av Micke S »

Samma här, har sparat mycket pengar på att köpa begagnade verktyg och mätutrustningar på Tradera och eBay. Jag köpte t.ex. en uppsättning Mitutoyo 3-punktare i fint skick i originallåda för en tusing av en person i Frankrike som sålde damhattar och lampskärmar (om det är någon skillnad på det). Det var även med kalibreringsringar, förlängare och verktyg till mikrometrarna för underhåll :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Hur får jag ut dessa kullager?

Inlägg av billykid »

Kan bara hålla med om att bra verktyg är jätte bra, kör själv med Bacho + Kamasas mfl kända märkes verktyg.
Finner ingen som helst andledning att köpa en avdragare för ca. 400 kr för att ta bort några lager en gång..... :?: :?:

Det blir ett välidigit dyrt och kostsamt lagar byte. En annan sak om man har bruk för avdragaren flera gånger.
Verkligen förvånad om ingen här på forumet håller med om detta....suck....:shock:
Skriv svar