Yamaha YZF R6 m.m.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Tackar, den halvblanka svarta färgen som blir snygg på plastpaneler är Biltemas fälgfärg. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MNilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 nov 2016, 07:29
Ort: Småland

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av MNilsson »

Bra tips! Fyller den färgen bra? Såg ut att bli väldigt bra yta. Slipat med 800 papper eller finare?
/Magnus
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Ja den täcker bra och ger inga skiftningar trots att man kanske inte lägger på helt jämnt. Jag slipade bara med 400 papper eftersom det inte ska vara spegelyta på de här detaljerna.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Tillverkning av skylthållare i RF-plåt med fästen för blinkers och skyltbelysning till R6an. Skylten är skruvad upptill med skylbelysnings LEDarna och limmad nedanför med vattenfast kontaktlim för att inte bryta sönder LEDarna och för att skylten inte ska spricka som den lätt kan göra på hojar om den bara sitter med ett par skruvar.
20161202_163152.jpg
Rengjort och oppavaxat :)
Underkåpa.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
RostRaketen
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 dec 2016, 09:56

Re: Yamaha YZF R6

Inlägg av RostRaketen »

Micke S skrev:R6an klar efter genomförd storservice. Bromsar, batteri, gaffel, drivpaket, motor, däck m.m. har fått en ordentlig översyn med byte av allt som behövdes för att hojen ska vara i toppskick inför kommande säsong. Jag är förvånad att folk kan ha en sådan här hoj och köra med urkassa däck, slitna bromsar och drivpaket och skruvar som saknas m.m. Så det var hög tid att vrida tillbaka klockan och nu är den som jag tycker att en hoj behöver vara för att vara säker och kännas rolig att äga och bruka. Hela operationen har inte kostat mer än ca 4000 kr och nu kan den användas i många år med bara oljebyten och däcksbyten.

Kåpglaset var sönderslaget och jag fick tag på ett nytt från Kina för strax över en hundring :)
Härligt köp, den ser ut att ha levt ett lugnt liv till skillnad från de flesta R6or jag sett.
Har skruvat en massa R6 o det är en trevlig o lättskruvad hoj, dock ganska nervös I styrningen o mår därför bäst med en styrdämpare om man kör lite mer aktivt.

Reagerade lite på det du skrev ovan dock, jag gör av med ungefär 4-5 bakdäck o 2-3 framdäck på en säsong, likaså bromsbelägg fram, men o andra sidan bor jag bara 5km från Sviestadbanan mistick_yes.gif

Kör

Det
Ryker

// Ola
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Härligt att bo så nära en riktig bana som du gör ! Jag har bara kört på Sviestad två gånger men det var förstås jätteskoj.

Så mycket däck som du gör av med har jag inte förbrukat ens när jag körde regelbundet på bana på amatörnivå (med RR licens). Det brukade bli 3-4 uppsättningar per år men då ingick även däck till brukshoj. Jag har aldrig kört på slicks utan det var mest 2CT när de kom och sedan Metzeler M3 och liknande som var vanliga för 10 år sedan. Jag hade miniskylt som var fäst med kardborreband på min Gixxer 1000. Skylten togs bort när jag körde på onsdagsträningar på Gelleråsen för att slippa gnäll om att det kördes med en gathoj. :?

Har extra brombelägg hemma till båda hojarna men jag kör inte så hårt in i det sista innnan kurvor att jag har någon stor förbrukning.

Det finns ett tråkigt problem med R6an och för den delen även med FZan. Det är att de kommer att stå oanvända i 4 månader till :wink: Men det finns så mycket annat tok man kan hitta på fram till dess att det inte är något allvarligt problem. I den här åldern finns ju lite annat att hålla koll på också som t.ex. att man fortfarande lever på morgonen när man har vaknat :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Raketsport »

Läste precis den här tråden medan jag käkade. Intressant och dessutom rolig slutkläm: "I den här åldern finns ju lite annat att hålla koll på också som t.ex. att man fortfarande lever på morgonen när man har vaknat :) "

:lol:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Kan man gissa att du har börjat fundera på MC-kort om du inte redan har det ? :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

R6an blev ju knappt provad förra året och speciellt inte ordentligt utvärderad efter alla åtgärder som jag hade gjort. Nya däck, bromsservice, drivpaket, ventilkoll, luftfilter och tändstift m.m. Så det blev en timmes tur i dag och det visade sig att den är mycket bekvämare än jag hade trott genom att den är så liten och lätt. Det händer inte mycket under 10000 rpm mer än att den cruisar på men därifrån och upp till 15500 rpm trampar den på fint. Det är lite förrädiskt för medans man håller i sig så hinner hastighetsmätaren göra ett ordentlig skutt uppåt.
Bilagor
20170402_132108.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

En kompis har en riktig kamera och tog en bild i dag som blev mycket bra. Jag tror att det är taget med ett litet teleobjektiv.
Bilagor
20170501.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

BMW X3an fick nya tändstift i dag. De gamla har setat i sedan bilen var ny för 24000 mil sedan :oops: Bilen får förstås regelbundna oljebyten helsyntet var 1000e mil, nya däck när det behövs, broms- och kylsvätskor etc. Men just tändstiften har jag fått för mig att de ska hålla 20000 mil utan problem i en modern motor som går rent och har ett kraftigt tändsystem med bra tändstift. De har de också gjort men jag är förvånad att bilen har gått klockrent hela tiden. Elektrodavståndet till det man skulle kunna tro är mittledaren är 2,5 mm. Men det är mer än så för mittledaren har bränts ner nästan 1 mm under nivån för isolatorn och ligger skymd i ett hålrum. Gnistan måste alltså lyckats ha gjort en båge för att kunna slå över. Det är förstås inte bra för med så dåliga förutsättningar kan det säkert slå över i spolen som samtidigt utgör slutsteg och bränner man en sådan är det förmodligen ganska dyrt. Så jag tajtar nog upp serviceintervallet till 10000 mil. Det av BMW angivna bytesintervallet är 8000 mil om jag minns rätt.

Det är i alla fall bra motorer. Jag kollade på kamaxeln som fortfarande ser ny ut. Bilen har också plågats i höga farter över 200 km/h varaktigt på många Europaresor.
Bilagor
Namnlös.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Fast lite mer jobb än att byta tändstift blev det...

I vintras, det måste ha varit i Januari flyttade hustrun BMWn lite som jag hade parkerat så att hon hennes sladd för motorvärmare inte räckte. När jag skulle använda bilen sedan gick den inte att starta. Startmotorn snurrade bra men varje gång jag gasade så dog den och intervallen för hur länge den gick blev kortare tills den inte tände alls. Det var dock bra kräm i batteriet som jag upplevde det så jag misstänkte att det hade frusit i ett bränslefilter. Det var de dagarna när det var -25 grader så jag tänkte att det får väl tina av sig själv. Bilen behövs ju inte som tidigare och vi har ju fler.

När jag läste på lite ser jag att ett vanligt fel på de här motorerna är att det fryser i en ventil till vevhusventilationen. Det gör att det dras in olja i insuget och kan bli mycket kostsamt. Den har ju skötts med oljebyten hela tiden men jag trodde att - nu har det ändå hänt och det är när det är smällkallt som det inträffar och BMW verkstäderna får in många bilar med detta fel.

När det blev lite varmare ute skruvade jag loss ventilkåpan och ser mycket riktigt att två tändstsiftsbrunnar är fyllda med olja hate-wall.gif Så jag köpte ut en ny packningsssats som monterades i förrgår. Men jag inser att det är inte den gamla packningen som har sprängts utan att den helt enkelt har börjat läcka lite där det sitter minst antal skrivar på kåpan som håller ner den. Tändstiften byts förstås samtidigt med tanke på miltal och hur de såg ut...

Nytt startförsök och nu har bilen stått mycket länge, 3 månader. Det gör att det är noll volt i det dyra AMG-batteriet på 80 Ah som jag köpte för ett par tre år sedan. På med laddare och mot förmodan tar det laddning. AMG batterier har den egenskapen att de tål mycket stryk, används t.ex. i start-stopp-bilar, och de kan inte frysa sönder vilket ett vanligt batteri troligen hade gjort. Men 3 månader utan laddning har gjort att larm och även en kamera som jag hade glömt att stänga av hade dränerat batteriet.

Nåväl, den fick ladda ett dygn med en liten Ctek laddare. Nytt startförsök men samma symptom som i vintras. Den tänder till men dör så fort man petar på gasen :? Jag lossade hatten på ventilen till Fuel Railen och mätte soppatrycket med en vanlig däcktryckmätare. Den visade 3,5 bar och det kom bensin.... Nu börjar man verkligen undra vad som har hänt...Att det kommer gnista kollade jag redan innan. Soppa kommer och gnista finns. Vid det här laget börjar startmotorn gå lite saktare efter allt vevande. Så jag kopplar in startkablar och provar igen. Nu tål den lite mer gas och efter ett antal startförsök hoppar den igång och låter hur fint som helst. Vad ända in i he-te...

Vid det här laget har hjärnan fått in som mycket information att bilden klarnar. När batteriet har tappat för mycket kapacitet på dessa motorer snurrar fortfafrande startmotorn bra men när den tänder och man gasar till drar den mer ström så att det inte räcker till tändsystemet. Det är ju inte så vanligt att det kan bli så men det som händer på de här. Så när hustrun flyttade bilen UA i vintras och den inte gick sedan hade kapaciteten i det kalla vädret gjort att den gick ner under ett kritiskt värde. Den utlösande faktorn var att jag inte längre använde bilen till jobbet och knappt alls.

Så det var aldrig något riktigt fel men nu har den fått nya packningar som behövdes genom att de hade börjat läcka och nya fina tändstift. Ja alltid lär man sig något nytt :D En annan sak som jag lärde mig var att om en bil står ute i flera månader med snö omkring så kommer alla hjul att sitta fast sedan. Så en stor del av gårdagen gick åt att demontera alla bromsar och göra en översyn på dem. Även handbromsen satt fast och de trummorna är nästan omöjliga att få bort om man inte skruvar tillbaka backarna så det var ingen ide att ens försöka. Jag gjorde då det man inte vill göra på en broms, sprutade in 5-56 genom bulthålen i trummorna. Det fungerade så när jag släppte ner bilen bak small det till i båda trummorna när backarna släppte :D Det märkliga är att smörjan inte alls verkar ha någon negativ inverkan på handbromsen. Den håller bilen fint och känns distinkt.

Ytterligare en sak...Slå inte på torkarna på en bil som har stått oanvänd utomhus i flera månader. Det som hände var att en lång remsa på båda bladen slets loss :roll: Så jag vågade inte röra elhissarna innan jag hade spolat rutorna och med vatten och tryckt på dem från in- och utsidan. Risken är annars att något bryts sönder i mekanismen.

Den viktigaste lärdomen är dock att inte låta en bil stå utomhus så länge på vintern utan att den används någon gång per vecka eller så.

Nu bär det snart iväg för att köpa nya torkarblad och köra bilen genom en tvättanläggning :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av HSE »

Jag drar aldrig handbromsen på en bil som skall stå länge utan lägger i en växel istället. Läckande ventilkåps packning bytte jag på en av mina bilar för ett par år sedan, var mer jobb än jag räknat med då den gamla bränt ihop till något som påminde om betong och klistrat fast kåpan så jag inte höll på att få loss den utan att skada den. Och skrapa rent ytorna tog en evighet.... Men bra blev det till slut och ny packning kostade ju inte så mycket.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Micke S »

Ja det är tydligen vanligt att ventilkåpspackningar blir otäta efter ett antal år på lite nyare bilar. Jag vet flera som har råkat ut för det oavsett bilfabrikat. Jag blev förvånad att original packningssatsen som innehåller många och komplicerade delar var så billig. Den kostade 650 kr hos BMW ÅF. Tändstiften ( 6 st) kostade dock 1500+ kr så de köpte jag från England för 400 kr. http://www.ebay.co.uk/itm/151964614959? ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Yamaha YZF R6 m.m.

Inlägg av Hynboholm »

Micke S skrev:Fast lite mer jobb än att byta tändstift blev det...

Nytt startförsök och nu har bilen stått mycket länge, 3 månader. Det gör att det är noll volt i det dyra AMG-batteriet på 80 Ah som jag köpte för ett par tre år sedan. På med laddare och mot förmodan tar det laddning. AMG batterier har den egenskapen att de tål mycket stryk, används t.ex. i start-stopp-bilar, och de kan inte frysa sönder vilket ett vanligt batteri troligen hade gjort.
Har du Mercedesbatteri I BMW'n? :mrgreen:
Skriv svar