Vespa -71 svårstartad som varm (löst; förgasaren)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Vespa -71 svårstartad som varm (löst; förgasaren)

Inlägg av Pop »

Som titeln. Har försökt på andra forum men detta är ju det forum där flest 2 takt experter finns.

Startar super enkelt som kall. Utan missa en takt. Men efter kört 2-3 km senaste gångerna så är den helt omöjlig att få igång.

Har precis rivit motorn och satt ihop den igen. Tändningen är så nära som föregående då jag markerat tändplatta. Jag bytte brytare men dom är också perfekt kontrollerade(varje gång sen dött).

Är det konding som är slut? Eller kan det vara komp som dåligt? ALLT(!!!) förutom tändplatta och cylinder, top och kolv är bytta.

Medveten om att min förgasare kan vara lite för liten för avgas samt veven. Men den går ju prima tills den blir varm då den är stendöd.
Senast redigerad av Pop den 11 jun 2017, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av SS440-80 »

Låter definitivt som en dålig tändspole.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av Pop »

det är utanpåliggande tändspole, glömde nämna det. gnistan är starkt blå. och är orörd helt också sen jag köpte den.



borde jag sätta mig ner och beställa en utanpåliggande tändspole och komplett tändplatta?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av SS440-80 »

Tänder den till om du ger den en liten sup i tändstiftshålet?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av HSE »

Hur är det med vevaxelns packboxar? Slitna tätningar där gör att vevhuskompet läcker ut...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av SS440-80 »

HSE skrev:Hur är det med vevaxelns packboxar? Slitna tätningar där gör att vevhuskompet läcker ut...
Var lite dit jag ville komma, att om den tänder på en sup så är sannolikheten stor att den suger tjuvluft i insug, vevaxeltätningar eller cylinderfotspackning...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av erlan »

SS440-80 skrev:
HSE skrev:Hur är det med vevaxelns packboxar? Slitna tätningar där gör att vevhuskompet läcker ut...
Var lite dit jag ville komma, att om den tänder på en sup så är sannolikheten stor att den suger tjuvluft i insug, vevaxeltätningar eller cylinderfotspackning...
jag tog för givet att det var ånglås du tänkte på. det var det första jag tänkte på.
motorn sitter ju inbyggd på en vespa.
Pop: kör du på mackbensin eller alkylatbensin (miljöbensin)
kör du på mackbensin, så testa att byta till miljöbensin.

min andra tanke var kondensatorn, men om det är konding eller tänsspole, så borde den stanna av sig själv när den blir varm, och jag fattade det som den går bra till du stänger av den? och sen är omöjlig att starta? då är det en typiosk beskrivning på ånglås.
mackbensinen idag behöver inte ha samma ångtryck som den hade förr, eftersom nästan alla bilar har insprutning som håller bränslet under tryck.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av SS440-80 »

erlan skrev: mackbensinen idag behöver inte ha samma ångtryck som den hade förr, eftersom nästan alla bilar har insprutning som håller bränslet under tryck.

erlan

AHA, det var något jag inte visste :shock: Kan förklara varför det bubblar och har sig från förgasaren på min Expressmotor när man stannar efter en åktur, och insuget är inte jättevarmt...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av erlan »

jag kör nästan alla småmotorer på aspenbränsle, utom gräsklippare och liknande, med amerikanska motorer. dom är nämligen gjorda för skitbensin? kör dom bara på aspen sista tanken på hösten.
för att motverka problem på våren.

så prova aspenbränsle, du blir troligen positivt överraskad.
aspens tvåtaktsolja och utombordarolja är av utmärkt kvalitet, men det går utmärkt att köpa fyrtaktsvarianten och blanda med din egen favoritolja.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av SS440-80 »

Jodå, precis som du kör jag säsongsfordonen på Aspen den sista svängen. Har gjort så i många år på snöskotrarna och båtmotorerna.
Har kört Mustang Cobran på Aspen 2T i många år för att det är bättre kvalitet på alkylat. Men förra året så gick jag över till 98 oktan och Triboron och jäklar vad bra motorn mådde av det! Har aldrig trott på magiska undermedel för motorer, men med det här så märktes skillnad. Motorn varvade ur märkbart mera,kändes nästan som den klassiska "den har aldrig gått så bra, sedan skar den" men den fortsatte att gå fint och jag fick även en hyfsad tomgång vilket jag aldrig haft förut. Jag har skyllt på Dellorton, men uppenbarligen var den oskyldig.
I år ska det testas med Aspen 4T och Triboron. Måste bli bra mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av Hynboholm »

SS440-80 skrev: I år ska det testas med Aspen 4T och Triboron. Måste bli bra
thumb_up
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av Pop »

hmm, packboxarna är nya sedan 2 år tillbaka. det är ju vevhusmatat insug på den, men ska testa felsöka det. går ju byta den som sitter vid tändplattan utan riva hela motorn som tur är. och eftersom det är ny olja i motorn så borde det väl synas lite i oljan om det läkt in bensin samt tvåtaktsolja på andra sidan?

ska även försöka komma åt cylinderfoten lite och toppen. när jag tänker efter känns det ungefär här problemet ligger om det inte är tändningen.

är otroligt tveksam till ånglås, motorn och förgasaren är inte i samma utrymme och jag ser soppa slangen hela vägen ner till förgasaren och bensinen beter sig normalt. men ska ändå testa byta bensinen

glömde säga att det är en vespa smallframe.

oavsett tack så länge för alla förslag, återkommet i morgon efter jobbet om testerna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av erlan »

SS440-80 skrev:Jodå, precis som du kör jag säsongsfordonen på Aspen den sista svängen. Har gjort så i många år på snöskotrarna och båtmotorerna.
Har kört Mustang Cobran på Aspen 2T i många år för att det är bättre kvalitet på alkylat. Men förra året så gick jag över till 98 oktan och Triboron och jäklar vad bra motorn mådde av det! Har aldrig trott på magiska undermedel för motorer, men med det här så märktes skillnad. Motorn varvade ur märkbart mera,kändes nästan som den klassiska "den har aldrig gått så bra, sedan skar den" men den fortsatte att gå fint och jag fick även en hyfsad tomgång vilket jag aldrig haft förut. Jag har skyllt på Dellorton, men uppenbarligen var den oskyldig.
I år ska det testas med Aspen 4T och Triboron. Måste bli bra mistick_yes.gif
det finns även högoktaniga aspenvarianter.
med tanke på att triboron ska ha mindre procent än olja, så blev det ju samma sak som du monterat större munstycken.
det optimala tändläget bör väl bli annat med högre oktantal?

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av erlan »

är det reedventil på en tocken där vespa?

hur mycket av den klassiska felsökningen har du gått igenom:
kollat gnista, och läst stift efter misslyckade startförsök?
snapsat den?
bensin i blomspruta, eller startgas?
har du rätt tändstift, rätt typ av ev. avstörning i tändsystemet.
kommer du åt att känna med fingret om du har ungefär samma sug i inloppte till förgasaren när den är kall och varm? (jag är lite tveksam att vakumläcka skulle ge bara det problemet, en sådan stor vakumläcka borde märkas på oregelbunden gång på tomgång.)

erlan
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Re: Vespa -71 svårstartad som varm

Inlägg av Pop »

har gjort allt. och jag blir tokig, börjar misstänka att den drar tjuvluft. något med förgasaren, den startar fint som attans när den är kall, va ute nu och härja med den. va ute tidigare och då dog den efter 20 sekunder och svarade inte på gasen. vilket nu, när det är svalt ute va totala motsatsen. men även då dör. stiftet hade jag velat haft mer fukt på eftersom jag höll på kicka den en bra stund, den va mer torr än fuktig efter 1 minut.


den har inte reed, den drar in luft via veven, och då inte som FS1 eller så, men principen är samma, ena vikten är en helcirkel, andra är det en liten bit utskuret ur så när den "blottar" sig under varvet så suger motorn in via förgasaren. jag har italiens vev som är längre öppen än svenska, men jag har också kompenserat med en 52 munstycken så allt innan tändning är rätt likt den italienska modellen. eller så likt det går komma. och den går sjukt fint innan den är omöjlig att starta
Skriv svar