Cross.B type

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

erlan skrev:nja, det navet du har är ett 50ss nav. totalbredd med bromssköld är ca 15 cm.
topperns nav är cirka 13,5 cm brett.

erlan
.
.
Aha då vet jag...tack igen Erland. Nästa fråga hur många kryss på ekrarna :?: :?:
Senast redigerad av billykid den 17 apr 2017, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Cross.B type

Inlägg av erlan »

nu har jag fotat ett hjul. hoppas det hjälper dig.
som du ser så är det 2kors ekrat.
jag börjar trä i ekrar med tredje ekern medurs från ventilen, och trär i alla 9 i det varvet först.
sen dom andra 9 på samma sida av navet.
om det är rätt eller fel vet jag inte.
ekrar 50ss 002.jpg
ekrar 50ss 001.jpg
erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Super tack Erland...dina bilder och förklaring är kanon bra, rena facit!.. slider_thankyou.gif

Höll just i fälgen för att kunna se hur ekrarna skall gå, tanke slog mig då om man köper en ny
fälg banan. Då bör man också veta hur många kryss ekrarna skall ha just till den fälgen.

Ingen upplysning eller dålig upplysning av försäljare om detta. Du kan inte
köpa tex en fälgbana som är radial och använda den till att ekra 2-3 kryss med... :cry:
Senast redigerad av billykid den 17 apr 2017, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Cross.B type

Inlägg av erlan »

MCB hade i alla fall samma reservdelsnummer på fälgbana både fram (leleu 120-2kors)
och bak (leleu 100-3kors) på F50.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Hmm...menar att en fälg bana som är gjord för radial ekring ej är bra för 2-3 kryss.
Hållen för ekrarna i fälgen är inte vinklade som på fälgar för 2-3 kryss.

Visst kan man nog tvinga ihop alla kombinationer med tillräckligt våld,
hur bra är det och håller hjulet, ekrar & nipplar då...:wink:

Radialt hjul....................
Bilagor
radial_eker.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Det gick snabbt å bra att ekra upp hjul med Erlands förklaring å hjälp med bilder.... :!:

Har ekrat upp hjulet är inte allas nöjd med eker längden. det går nåt spöklikt i mina hjul, nåt är knasigt å fel..
Grimeca nav. 118mm, ny fälg bana 1,50x17", ny ekersats 2,9x160mm är vad jag har...!
smal.jpg
Bara satt åt ekrarna lätt med nåt varv och redan så sticker vissa nästa ut genom nippeln och då har jag inte börjat
spänna ekrarna riktigt. Spänner man dom och efter drar dom efter körning så kommer dom att sticka ut 2 mm eller
mer.. :cry: ..Så i mitt fall skulle det passat bättre med 158mm långa ekrar, blir nog att kapa/slipa bort 2mm... :roll:
Bilagor
nippel.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Bakhjulet är klart....men passar inte mig riktigt som jag tänkte mig. Vill ha en bredare fälg och i aluminium.. :?

Därför är detta hjul nu till salu för 1650 kr, är ca.vad det kostat mig...säkert mer.. :!:
Nav, stora Grimeca 118mm. Nya saker/delar: Fälgbana 1,5x17", Ekersats, Drev, Bromsband och hjullager.
Bilagor
Hjul_broms..JPG
Hjul_drev..JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Nytt bakhjul på gång trodde jag...suck... :evil: ... det är nån stor j*kla onda symtom på mina bakhjul. :!:

Fick hem ALU fälgen 1,60 x 17" nu från Mopp.renovering, såg helt otroligt bra ut, den ska jag ha till mitt bygge... :D.. :D
Hmm såg nästa på en gång att eker hålen var större i den här fälgbana. Mätte jodå så är det.
1111_IMAG0786.jpg
Hålet i fälgen ca. 8mm, hur stort ekerhuvud bör man minst ha då .. :?: :?:
2222_IMAG0798.jpg
Och ekersatsen som jag köpte tidigare passa ej....SUCK... :cry:. De va själva f*n..beställer ny ekersats.
Väntat å väntar tålmodig på ekersatsen från Tyskland. Skickar iväg en fråga till säljaren & får sändning ID.
BullSkitt Nr.2...spårade packet till Toftanäs Sverige Försändelsen är på väg 2017-05-24 17:25.
Nu j*klar får det vara nog.....ringer PostNord och frågar varför mitt paket ligger stilla på Toftanäs sen den 24/5..??
PostBlää där gör dom en efterlysning på paketet....men har inga ekrar som passar nu.. :!:

En bra Tracking sida: http://www.17track.net/sv/track?nums" onclick="window.open(this.href);return false;
2017-05-24 16:48 Sweden, The shipment has arrived in the destination country
2017-05-24 16:48 Sweden, The shipment has left the import parcel center in the destination country.
2017-05-24 08:30 Hamburg, Germany, The shipment will be transported to the destination country and, from there,
handed over to the delivery organization.
2017-05-24 06:01 Hamburg, Germany, The international shipment has been processed in the export parcel center
2017-05-23 17:22 Ottendorf-Okrilla, Germany, The international shipment has been processed in the parcel center of origin
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Cross.B type

Inlägg av Hasse »

Delar går snabbt som fan fram tills att det landar i Sverige, sen tar Postnörd över...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Hmm jodu Hasse.. :wink:

Skulle få besked av Postnörd vart paket är..?? Men ej hört nåt så ringer igen. Det blev samma visa igen att jag måste göra en anmälan! Men snälla rar det gjorde jag igår....tyst i luren länge.....nää finns ingen anmälan. Men varför då...inget svar. Men då gör vi en till och ny anmälan...okje!

Sen talar hon om att jag måste kontakta avsändaren så Postnörd får ett kvitto på betald fraktkostnad från dom för att få tillbaka pengarna! Krackelbrankelfnatt...va tusan säger du, inte tusan kan jag det Firma är Polsk jag fattar nada och dom förstår inte mig. Nu är jag verkligen surak och en riktigt arg sur gubbe.. :twisted:

Förtusan allt gick bra till ni Postnörd blev inblandade. Har kvitto på frakten inkl. delarna så du får själv kontakta avsändaren punkt slut så är det bara....tyst jätte länge i luren.....................vi skall kontrollera allt å hör av oss inom ett dygn.... cocos_acc.gif

Till läggas att jag köpt delar via Tyska eBay.de via en Polsk firma. Det har alldrig varit nåt problem alls tidigare då frakten enbart gått via DHL eller Shenker, men jag kan inte bestämma hur avsändaren skickar paket...!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

En liten mellan operation på Cross bygget som står stilla.

Gjort motorfästen till E-Type. Bulton fäste för motor Sachs 50S/5-6vxl
Bilagor
M.faste.001 50S_E.Type.jpg
M.faste.002 50S_E.Type.jpg
M.faste.003 50S_E.Type.jpg
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Cross.B type

Inlägg av musköchrister »

en undran,du verkar inte ha flyttat upp svingen. fick du det att funka ändå? man brukar flytta upp svingen 3-4cm
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Japp det ska troligen gå bra med drevning minsta drev kombi = 14/42 blir utväxling på 3,00. 13/50 = Cross 3,85 eller ännu högre 11/50 = 4,54 då kan man åka på B-hjulet på många växlar. Skulle det inte funka så får man bruka en kedjesträckare som original på(swing) MX ramarna, ev. med en fjäder. Annars blir det inte BultOn.....***ler***...... :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Cross.B type

Inlägg av billykid »

Visste om att swingen går att flytta upp muskö tack för måttet 3-4cm. Har även gjort olika M-fästen.
När jag var på G så har jag gjort 3st M-fästen för E-type och MX ramarna...höll på igår marton meka a 12tim.
Allt flöt på perfekt....så bliv det Tillt och svetsade skärm staget ett hallft varv fel.

Då gav jag upp tanken var att alt skulle var klar samma kväll så blev det inte, gav upp en så miss.... slider_anon.gif

Så här blir kedjan med swing bulten utan att flytta upp.... :wink:
kedjan.jpg
Här svetsat lite...Dom 2 st till vänster är uppflyttade. Det till höger Original E-Type...
svets.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Cross.B type

Inlägg av HSE »

Snygga svetsjobb.
Skriv svar