Värde på Rex Midget 98cc

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HVA59 »

Hej!
Min morfar är rättså gammal nu, och pratar ofta om hur kul det skulle vara att återväcka lite gamla ungdoms minnen och köra 98 kubikare igen.
Och nu råkade det vara så att jag hittade en annons här i Skåne, det är en ganska fin Rex Midget med Villersmotor.
Detta tyckte ju jag passade bra då morfar fyller år snart! Det enda tråkiga var att den inte var registrerad...

Så nu undrar jag om någon vet ungefär vad en sån är värd, och även om det är en bra maskin som är något att ha, då jag själv inte har någon erfarenhet av
98cc-are så vänder jag mig nu till er som vet! :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HSE »

Oreggade brukar de ligga på 4-5 tusen, inte lika stor efterfråga på dem som på en moped...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HVA59 »

Okej, tack så mycket HSE!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HSE »

Antar då att det är den senare modellen med dubbla avgasrör, fanns en tidig modell med ett avgasrör och cylinder och topp i ett stycke. Hade en sådan när jag var tolv, gav 25 kronor för den... https://www.google.se/search?q=rex+vill ... 6&dpr=1.25" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HVA59 »

Hmm... Det kan nog vara den gamla modellen då, den har två krökar, men sedan går rören ihop längre ner ser det ut som...

Här är bilden från annonsen:
b1_58cc075216ec0.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HSE »

Nej det är den nyare modellen med avtagbart topplock , fanns med två eller tre växlar. Den där ser riktigt fin ut! http://www.users.globalnet.co.uk/~pattl ... rc0596.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HVA59 »

Hmm, jag tror dig, men jag ser bara en ljuddämpare?

Visst är den fin! men dom ska ha 6500:- för den
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HSE »

Jo, avgasrören går ihop till en ljuddämpare, lättviktarna fick ju bara väga 45 kg så det fanns inte utrymme för någon extra vikt. Just viktgränsen var ju en orsak till att lättviktarna blev för klena för att klara sin topphastighet på dåtidens gropiga grusvägar, de treväxlade senare varianterna gjorde ju 60 km och närmare 70 som ex DKW med sin vändspolning. 70 med förstärkt cykelram och ingen bakhjulsfjädring har sina risker, särskilt som ingen körde med hjälm då :roll: 6500 är kanske lite högt, beror ju på om det finns några gamla papper med så cykeln går att registrera med avgifterna som då tillkommer. Helt utan papper blir det jobbigt och vill man kunna köra runt med den måste den ju in i registret igen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HVA59 »

Ja, en lite smått farlig konstruktion... Det fanns nog goda själ till att ändra till körkort för dem 1939...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Värde på Rex Midget 98cc

Inlägg av HSE »

HVA59 skrev:Ja, en lite smått farlig konstruktion... Det fanns nog goda själ till att ändra till körkort för dem 1939...
Bara att köra med pinngas känns idag som riskabelt, man fumlar med tummen om det kör ihop sig samtidigt som man trampar bakåt för att bromsa och trevar efter bromshandtaget :? Man vänjer väl sig men dåtidens mindre trafik var nog en förutsättning för att det skulle fungera, fast det var ju gott om hästar och cyklister på vägarna. Hästar kan bli rädda och fara iväg utan förvarning, det minns jag sedan jag som 5 åring åkte med häst och vagn och hästen blev skrämd av en blank baksida på en vägarbetes skylt som svängde till i blåsten. Hästen sparkade av en skakel och det var full kaos på vägen. Här ute var det en tjej som brukade rida förbi på en häst som var bilrädd, jag brukade alltid stanna och stänga av motorn när vi mötte henne. Var ändå rädd att den skulle sparka en buckla i bilen när hon lotsade den rädda hästen förbi bilen. Min svärfar körde förresten lättviktare in på femtiotalet, när det blev körkortstvång på dem körde han upp för länsman tror jag, en enkel sak då. Sedan när körkorten byttes ut till nya fick han körkort för bil utan att någonsin kört bil. När familjen skaffade bil försökte jag lära honom köra bil men han blev aldrig särskilt bra på det, han fru tog körkort och blev den som körde sedan fast hon var inte direkt ett ess på det hon heller. Men dom hade ju sommarstället på Malmön att åka till och jag var glad att slippa köra dem varje helg. De är ju båda borta nu sedan länge :cry:
Skriv svar