Taktande Husqvarna

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Taktande Husqvarna

Inlägg av HVA59 »

Hej, jag har precis fixat förgasaren på min Husqvarna Cornette från 1959 men äggmotorn, mopeden går numera bra och stabilt, men jag kan omöjligt få den att gå snabbare än ca 27km/h. Så fort mopeden når 27 km/h så börjar motorn smattra (fyrtakta tror jag det kallas?) och vägrar gå snabbare, inte ens i nerförsbacke kommer jag upp i mer än 27 pga det kraftiga fyrtaktandet... sitter ställbart munstycke på men hur jag än ställer in det så går den inte snabbare än 27...
Vad kan jag göra?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av HSE »

Vad jag minns så får man försöka testa sig fram med avgassystemet för att få den att gå fortare/sluta fyrtakta. Fyrtakting dvs att motorn tänder vartannat var beror på att spolförloppet inte hinner avslutas eller att blandningen är för rik så att bränsleblandningen inte är brännbar när gnistan kommer, på nästa varv har den spätts ut med ny luft och tänder igen osv. Mindre mottryck för att förbättra motorns spolförlopp eller magrare bränsleblandning från förgasaren eller ta upp insugskanalen är nog botemedlen så här på rak arm.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av HSE »

Jims förklaring kanske är lättare att förstå än min... http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... fyrtaktar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av erlan »

HVA59 skrev: Vad kan jag göra?
har du bara gjort ren förgasaren så kan du gör en hel del.

kolla så inte ljuddämparen är sotig.
ladorera med insatsen, helst bör du då ha en extra att borra extra hål i, eller kapa, eller på annant sätt laborera med motståndet med.
är luftfiltret/insugsljuddämparen ok? den kanske inte kan dra luft för mer än 27.

tändningen är jag osäker på om kan ge det fenomenet, men naturligtvis så ska den kollas så tändpunkt, brytaravstånd,abrissavstånd, och spel mellan poler på spolarna och svänghjulet är normala.

slitna kedjedrev och kedja kan lätt bromsa toppfarten 3 kmh, även om det inte ger fyrtaktning.

du har väl inte gammal mackbensin i tanken, mackbensin har ojämn kvalitet, och den blir definitivt inte bättre av att lagras.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av HVA59 »

Ljuddämparen och avgassystemet? Hmm... Låter intressant... Luftfilter mm bytte jag i våras, kedjan gick av så den byttes i samband med reparationen av förgasaren. Självklart kör jag på ny bensin! Jag ska nog ta och titta över ljuddämparen, men först får jag väl prova blandningen, jag kör för tillfället på 2% motorsågsbensin, blandat med ca 2% extra 2-taktsolja, det varierar dock lite... Är det bra?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av erlan »

är det aspenbränsle räcker det nog bra med dom två procent som är i bränslet.

erlan
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av Hakan »

Är gummit längs nere på chokekolven helt ?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Taktande Husqvarna

Inlägg av HVA59 »

det är nyligen monterat, det saknades nämligen när jag köpte moppen.

jag tror att den sluter som den ska i alla fall...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar