Röd Crescent Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du skulle ju få mera tomma bänkytor om du skickade några av snurrorna till ö-vik
lite avis är man kanske <!-- </EdIndex> --></div>
lite avis är man kanske <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 04 mar 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använde 2 mm rostfriplåt. Rätade ut orginalstaget och mallade av det. Bockade sedan vinkelförstyvningen längs med hela staget. Fick göra några provbockningar innan jag fick fram rätt radie mot orginalstaget. Markerade var det inte skulle vara någon förstyvning och rätade ut bockningen där i en maskin jag har på jobbet. Orginal är denna förstyvningen pressad till sin form och placering. Mätte in var hålen för skärm och hjulaxel skulle vara och borrade dom. När allt detta var klart polerade jag upp ytan med lumpskiva och använder tre olika polermedel grov-mellan och högglansvax. Sedan bocka staget för att få formen mot orginalstaget igen som jag hade ritat av på en masonitskiva innan jag rätade ut det. Klart för montering <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Röd Crescent Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:Medan jag har väntat på att snön skall smälta och man kan börja åka lite moppe igen (den fläktkylda 70 cc Puch Dakotan) så fick jag lite tid över att ägna åt Compakten. Har tillverkat ett lite nya delar i rostfritt. Ett nytt främre skärmfäste och avluftningsskruven till tanken. Har även bytt ut alla skruv/bult/muttrar/brickor på mopeden mot nya i rostfritt (polerade ingen text på bultskallar) Börjar på att bli färdig med den med nu.
Det främre skärmfästet
Avluftningsskruven på ramen/tanken
En bild på bygellåsets placering. Har borrat och gängat (M 4) i pakethållaren och svarvat en hylsa och monterat den över skruven. Detta hindrar bygellåset att ligga och skramla och att det inte kan falla utåt
Styrlåset
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon snyggt...jobbat!!!!oregonian_congratulations.gif
Ps ...har du inte fixat orginal låset??
Bara undrar då du använder bygellås !!
Jag vet hur man får ut orginal styr låskolv! Plus hur man gör en nyckel till det! :meangreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Ps ...har du inte fixat orginal låset??
Bara undrar då du använder bygellås !!
Jag vet hur man får ut orginal styr låskolv! Plus hur man gör en nyckel till det! :meangreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Styrlåset
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Orginal styrlås som sitter på den fungerar som det ska. Däremot brukar jag använda bygellåset för att låsa den i fast föremål när den parkeras någonstans. En Compakt är lätt att lyfta och bära iväg någonstans. Det kan bli lite letande ibland när man parkerar men det är det värt för att få behålla den <!-- </EdIndex> --></div>billykid skrev:Ps ...har du inte fixat orginal låset??
Bara undrar då du använder bygellås !!
Re: Styrlåset
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Aha det tänket jag inte på..!!! Sorry..!!! <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:Orginal styrlås som sitter på den fungerar som det ska. Däremot brukar jag använda bygellåset för att låsa den i fast föremål när den parkeras någonstans. En Compakt är lätt att lyfta och bära iväg någonstans. Det kan bli lite letande ibland när man parkerar men det är det värt för att få behålla denbillykid skrev:Ps ...har du inte fixat orginal låset??
Bara undrar då du använder bygellås !!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej jag har inte tillverkat dom själv. Var på ett mopperally på Visingsö för fyra år sedan och åkte. Träffade då en kille som hade sådana monterade på sin Compakt. Nyfiken som man var så frågade jag var han fått tag på dom. Det var en kompis till honom som gjort dom. Efter att ha tagit kontakt med tillverkaren landade ett par sådana plåtar hemma på hyllan för att monteras vid renoveringen för två år sedan. Idag har jag sett att dom finns hos http://www.ettansmopeder.se/ . Dom han har ser ut att vara färdigborrade hål i. Tänk på att det är olika hålbild på monteringen på högerkåpan. Har för mig att ändringen kom på -76: års modell och att det skiljer på kedjaskyddet mellan två och treväxlad motor <!-- </EdIndex> --></div>Leone skrev:vart har du köpt plåtarna? har du kanske tillverkat själv?