Röd Crescent Compakt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du skulle ju få mera tomma bänkytor om du skickade några av snurrorna till ö-vik :diablo:

lite avis är man kanske :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SACHS.. SUCKS eller liite avis kanske <!-- </EdIndex> --></div>
Mopedisten
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mopedisten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygga skärmstag! Var de svåra att tillverka? Hur tjock plåt använde du? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använde 2 mm rostfriplåt. Rätade ut orginalstaget och mallade av det. Bockade sedan vinkelförstyvningen längs med hela staget. Fick göra några provbockningar innan jag fick fram rätt radie mot orginalstaget. Markerade var det inte skulle vara någon förstyvning och rätade ut bockningen där i en maskin jag har på jobbet. Orginal är denna förstyvningen pressad till sin form och placering. Mätte in var hålen för skärm och hjulaxel skulle vara och borrade dom. När allt detta var klart polerade jag upp ytan med lumpskiva och använder tre olika polermedel grov-mellan och högglansvax. Sedan bocka staget för att få formen mot orginalstaget igen som jag hade ritat av på en masonitskiva innan jag rätade ut det. Klart för montering <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket snygg Compact slider_score.gif :respekt: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Röd Crescent Compakt

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:Medan jag har väntat på att snön skall smälta och man kan börja åka lite moppe igen (den fläktkylda 70 cc Puch Dakotan) så fick jag lite tid över att ägna åt Compakten. Har tillverkat ett lite nya delar i rostfritt. Ett nytt främre skärmfäste och avluftningsskruven till tanken. Har även bytt ut alla skruv/bult/muttrar/brickor på mopeden mot nya i rostfritt (polerade ingen text på bultskallar) Börjar på att bli färdig med den med nu.

Bild

Det främre skärmfästet

Bild

Avluftningsskruven på ramen/tanken

Bild

En bild på bygellåsets placering. Har borrat och gängat (M 4) i pakethållaren och svarvat en hylsa och monterat den över skruven. Detta hindrar bygellåset att ligga och skramla och att det inte kan falla utåt

Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Styrlåset

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon snyggt...jobbat!!!!oregonian_congratulations.gif :mrgreen: mistick_yes.gif

Ps ...har du inte fixat orginal låset?? :hmm:

Bara undrar då du använder bygellås !! :hmm:

Jag vet hur man får ut orginal styr låskolv! Plus hur man gör en nyckel till det! :meangreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Styrlåset

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Ps ...har du inte fixat orginal låset??

Bara undrar då du använder bygellås !!
Orginal styrlås som sitter på den fungerar som det ska. Däremot brukar jag använda bygellåset för att låsa den i fast föremål när den parkeras någonstans. En Compakt är lätt att lyfta och bära iväg någonstans. Det kan bli lite letande ibland när man parkerar men det är det värt för att få behålla den <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkligen fin ... helt klart värd en 4-pet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stilpoäng till 1000, vart har du köpt plåtarna? har du kanske tillverkat själv? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Styrlåset

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
billykid skrev:Ps ...har du inte fixat orginal låset??

Bara undrar då du använder bygellås !!
Orginal styrlås som sitter på den fungerar som det ska. Däremot brukar jag använda bygellåset för att låsa den i fast föremål när den parkeras någonstans. En Compakt är lätt att lyfta och bära iväg någonstans. Det kan bli lite letande ibland när man parkerar men det är det värt för att få behålla den
:thumb: Aha det tänket jag inte på..!!! :sorry: Sorry..!!! <!-- </EdIndex> --></div>
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett klart 10 poängar bygge! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:vart har du köpt plåtarna? har du kanske tillverkat själv?
Nej jag har inte tillverkat dom själv. Var på ett mopperally på Visingsö för fyra år sedan och åkte. Träffade då en kille som hade sådana monterade på sin Compakt. Nyfiken som man var så frågade jag var han fått tag på dom. Det var en kompis till honom som gjort dom. Efter att ha tagit kontakt med tillverkaren landade ett par sådana plåtar hemma på hyllan för att monteras vid renoveringen för två år sedan. Idag har jag sett att dom finns hos http://www.ettansmopeder.se/ . Dom han har ser ut att vara färdigborrade hål i. Tänk på att det är olika hålbild på monteringen på högerkåpan. Har för mig att ändringen kom på -76: års modell och att det skiljer på kedjaskyddet mellan två och treväxlad motor <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar