Drar igång en liten projekttråd för min första renovering, om inte annat för att jag själv ska komma ihåg vad som gjorts och inte gjorts..
Från början så var tanken att gå över det mekaniska och låta det kosmetiska vara, det höll ju inte.. Nu är planen en helrenovering med allt vad det innebär.
Här är var vi står idag (eller nja, den ligger i bakluckan på bilen i detta nu):
Tanken för imorgon är att ställa i ordning "verkstan" och ta in den från bilen.
1137 räddad från tippen..
Re: 1137 räddad från tippen..
Varför höll det inte att låta de kosmetiska vara? På bilden ser den ju fin ut...
/Tomas
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: 1137 räddad från tippen..
Efter att jag var och tittade på den första gången så tänkte jag att jag skulle gå igenom det mekaniska och ha den körklar så snart som möjligt, sen började jag fundera lite och inse att jag ändå kommer att riva en hel del och då kändes de som att det inte blir "så mycket mer" jobb att göra en helrenovering.Tomas skrev:Varför höll det inte att låta de kosmetiska vara? På bilden ser den ju fin ut...
/Tomas
Planen kan självklart ändras utmed vägen men som det känns just nu så blir det en helrenovering (har bra kontakter på både blästring och lack tex), förhoppningen är att den ska rulla till våren men vi får se hur långt tiden räcker.
När jag har fått in den imorgon ska jag se om motorn ens går runt..
Re: 1137 räddad från tippen..
Det är ju din moped och du gör som du vill men min inställning är att en orenoverad moped (bil, motorcykel, osv.) är minst lika intressant som en välrenoverad.jonko skrev:Efter att jag var och tittade på den första gången så tänkte jag att jag skulle gå igenom det mekaniska och ha den körklar så snart som möjligt, sen började jag fundera lite och inse att jag ändå kommer att riva en hel del och då kändes de som att det inte blir "så mycket mer" jobb att göra en helrenovering.Tomas skrev:Varför höll det inte att låta de kosmetiska vara? På bilden ser den ju fin ut...
/Tomas
Planen kan självklart ändras utmed vägen men som det känns just nu så blir det en helrenovering (har bra kontakter på både blästring och lack tex), förhoppningen är att den ska rulla till våren men vi får se hur långt tiden räcker.
När jag har fått in den imorgon ska jag se om motorn ens går runt..
Det handlar inte om att det går att återställa nyskicket utan mer att inte sudda ut 50 års patina.
Renoverade mopeder som är långt finare än då dom såldes är kul att se men orenoverade slår an extra hos mig men det är min uppfattning.
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: 1137 räddad från tippen..
Mina 5 cents, jag skulle definitivt behållit så mycket av orginalet som möjligt. Bara bytt det som är "trasigt" och fixat det mekaniska till toppskick. Finns inget som slår att titta på ett fordon som har sin "själ" kvar, allt som hänt genom åren sitter kvar som ett minne i form av skavd lack, en liten buckla, lite ytrost, mm. Om merparten av fordonet finns kvar så är detta vägen att gå tycker jag. Sen kan man bygga ett toppexemplar av "ihop plockade delar" bara för att ha gjort det en gång. Sen om objektet är utom räddning utan att en helrenovering måste till.....ja då är det en annan femma
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: 1137 räddad från tippen..
Precis min uppfattning. Men som sagt, det är ju din moppe...Coolvette skrev:Det är ju din moped och du gör som du vill men min inställning är att en orenoverad moped (bil, motorcykel, osv.) är minst lika intressant som en välrenoverad.jonko skrev:Efter att jag var och tittade på den första gången så tänkte jag att jag skulle gå igenom det mekaniska och ha den körklar så snart som möjligt, sen började jag fundera lite och inse att jag ändå kommer att riva en hel del och då kändes de som att det inte blir "så mycket mer" jobb att göra en helrenovering.Tomas skrev:Varför höll det inte att låta de kosmetiska vara? På bilden ser den ju fin ut...
/Tomas
Planen kan självklart ändras utmed vägen men som det känns just nu så blir det en helrenovering (har bra kontakter på både blästring och lack tex), förhoppningen är att den ska rulla till våren men vi får se hur långt tiden räcker.
När jag har fått in den imorgon ska jag se om motorn ens går runt..
Det handlar inte om att det går att återställa nyskicket utan mer att inte sudda ut 50 års patina.
Renoverade mopeder som är långt finare än då dom såldes är kul att se men orenoverade slår an extra hos mig men det är min uppfattning.
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: 1137 räddad från tippen..
jonko skrev:Drar igång en liten projekttråd för min första renovering, om inte annat för att jag själv ska komma ihåg vad som gjorts och inte gjorts..
Från början så var tanken att gå över det mekaniska och låta det kosmetiska vara, det höll ju inte.. Nu är planen en helrenovering med allt vad det innebär.
Här är var vi står idag (eller nja, den ligger i bakluckan på bilen i detta nu):
[img]bild[/img]
Tanken för imorgon är att ställa i ordning "verkstan" och ta in den från bilen.
Jag målade faktiskt också om min, men jag var tvungen att värma loss gaffeln med svetsen och bakskärmen var nästan av under den där bågen (som fattades) som satt istället för pakethållare.
http://i.imgur.com/DG2u16e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1137 räddad från tippen..
Din var i "lite" sämre skick än min..Lolalola skrev: Jag målade faktiskt också om min, men jag var tvungen att värma loss gaffeln med svetsen och bakskärmen var nästan av under den där bågen (som fattades) som satt istället för pakethållare.
http://i.imgur.com/DG2u16e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att jag väljer att renovera den här är att den är komplett med originaldelar, har gärna ett patinerat åk också men då kan jag lika gärna plocka delar från här och var och inte bry mig om om det är original eller inte.
Det har för övrigt inte hänt ett dugg mer än att jag burit in den och ställt den på bänken och börjat fundera på om det är något smart verktyg som man bara måste ha..