Överhettad Husqvarna...
Re: Överhettad Husqvarna...
Det var inte svänghjulet... det var kolven! Någon har varit och planat topplocket så att kolven har legat och slagit i Förklarar backstyrkan med planad topp. Detta har resulterat i att kolvbulten med tiden har slitit på sitt fäste i kolven, det runda hålet var helt ovalt Vilket i sig resulterade i ett rejält glapp... Det här otäcka missljudet i motorn härstammade tydligen härifrån. Så jag ska beställa ny kolv (39mm), någon som vet var det finns med bra kvalitee? Jag tänkte Ettans meeeeen...
Ett annat o-planat topplock (utan brutna kylflänsar) har jag liggandes, så det blir byte av det med
Ett annat o-planat topplock (utan brutna kylflänsar) har jag liggandes, så det blir byte av det med
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Skönt att du hittade på felet
Re: Överhettad Husqvarna...
Ja, jag hoppas detta är lösningen på det...
Men nu återstår ett problem. Det finns överdimensionerade kolvar (39,5mm, 40mm, 41mm) Men på ALLA nätbutiker (Ettans, Mopedrenov.com, Mustang&HVA center, mfl) är 39mm kolvar slut
Men nu återstår ett problem. Det finns överdimensionerade kolvar (39,5mm, 40mm, 41mm) Men på ALLA nätbutiker (Ettans, Mopedrenov.com, Mustang&HVA center, mfl) är 39mm kolvar slut
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Hur ser vevstakens lillända ut, har inte den tagit stryk?HVA59 skrev:Ja, jag hoppas detta är lösningen på det...
Men nu återstår ett problem. Det finns överdimensionerade kolvar (39,5mm, 40mm, 41mm) Men på ALLA nätbutiker (Ettans, Mopedrenov.com, Mustang&HVA center, mfl) är 39mm kolvar slut
Kolla med VRM, bra kvalitet men ofta dyra grejor.
Re: Överhettad Husqvarna...
då återstår att kolla dom fysiska mopedbutikerna i trakten.
någon av dom kan kanske ha en kolv i lager.
annars är problemet att alla tar delarna från samma grossist, så när det är slut, så är det slut.
erlan
någon av dom kan kanske ha en kolv i lager.
annars är problemet att alla tar delarna från samma grossist, så när det är slut, så är det slut.
erlan
Re: Överhettad Husqvarna...
Brattis har kolv. http://www.mopedauktioner.com/Annons/Index/34/url
Re: Överhettad Husqvarna...
Ett steg framåt i alla fall Fast som när jag jobbade med forskning&utveckling också två steg bakåt Frågan är som sagt hur mycket som tagit stryk, har du riktigt mycket tur räcker det med byte av kolv och topplock men vevstakslagren gillar inte sådan påfrestning så kolla noga.
Re: Överhettad Husqvarna...
Ja, jag såg kolven hos Brattis idag Fysiska, riktiga mopedbutiker har vi dock ingen här i närheten tyvärr...
Vevstaken ser och känns SOM TUR ÄR bra, den lilla mässingsbussningen till kolvbulten har däremot ett litet litet minimalt glapp... så kanske byter jag den med.
Vevstaken ser och känns SOM TUR ÄR bra, den lilla mässingsbussningen till kolvbulten har däremot ett litet litet minimalt glapp... så kanske byter jag den med.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Träffade Brattis på Mellsta idag.
Jag frågade om han hade hade 39mm kolvar (ibland stämmer ju inte web-sidor) Han sa att han hade ett flertal och att han visste att i stort sett alla andra försäljningsställen har helt tomt på dessa kolvar.
Så det kanske är läge att dra iväg en beställning. Man vet aldrig när nästa leverans från låglöneland kommer....
Jag frågade om han hade hade 39mm kolvar (ibland stämmer ju inte web-sidor) Han sa att han hade ett flertal och att han visste att i stort sett alla andra försäljningsställen har helt tomt på dessa kolvar.
Så det kanske är läge att dra iväg en beställning. Man vet aldrig när nästa leverans från låglöneland kommer....
Re: Överhettad Husqvarna...
Finns det olika original topplock till äggmotorn? Dem är identiska utvändigt, men den planade som satt på innan hade ett skålformat förbränningsrum på insidan, medans det andra är mer konformad och aningen mindre (=högre komp?)
Så fanns det olika toppar på äggmotorerna genom åren?
Typ en modell för A motorn, en modell för B motorn, och så vidare...
Så fanns det olika toppar på äggmotorerna genom åren?
Typ en modell för A motorn, en modell för B motorn, och så vidare...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Nu är kolven bytt, Inget glapp längre
Men... Tyvärr återstår problem. Den gick igång, men den gav ifrån sig lustiga missljud, och samma skrammel som tidigare
Sedan fick den stå och gå ett tag på tomgång, med rik oljeblandning och mycket bensin på munstycket...
Efter som min far hjälper till med den tyckte han att det var en bra ide att köra lite på gräsmattan på halvgas bara, och visst, det gick ju 3-4 varv...
Men sedan small det till och motorn tvärdog, skar, sååå, vad gör jag nu? Jag tycks vara otursförföljd
Men... Tyvärr återstår problem. Den gick igång, men den gav ifrån sig lustiga missljud, och samma skrammel som tidigare
Sedan fick den stå och gå ett tag på tomgång, med rik oljeblandning och mycket bensin på munstycket...
Efter som min far hjälper till med den tyckte han att det var en bra ide att köra lite på gräsmattan på halvgas bara, och visst, det gick ju 3-4 varv...
Men sedan small det till och motorn tvärdog, skar, sååå, vad gör jag nu? Jag tycks vara otursförföljd
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Överhettad Husqvarna...
Cylinder och kolv totalförstörda.
Finns inga slidmatade aluminiumcylindrar längre.
Jag ger mig nu, den mopeden går till skroten.
Finns inga slidmatade aluminiumcylindrar längre.
Jag ger mig nu, den mopeden går till skroten.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Överhettad Husqvarna...
Så jäkla tråkigt!
Men vad tusan hände?
Sitter/satt kolvringsknasterna på samma ställe som på orginalkolven?
Det vill säga gapen på kolvringarna hamnade där de var tidigare?
Kan ju ha varit en kolvring som högg tag i spolport eller dylikt..
Men vad tusan hände?
Sitter/satt kolvringsknasterna på samma ställe som på orginalkolven?
Det vill säga gapen på kolvringarna hamnade där de var tidigare?
Kan ju ha varit en kolvring som högg tag i spolport eller dylikt..
Blå/vit Monark 1209
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Överhettad Husqvarna...
Hej!
Hmmm, det var ju inte ett dugg roligt att läsa...
Du behöver nog en exorcist till den mopeden!
Ge inte upp, ta en paus o sedan nya friska tag.
Hmmm, det var ju inte ett dugg roligt att läsa...
Du behöver nog en exorcist till den mopeden!
Ge inte upp, ta en paus o sedan nya friska tag.
Re: Överhettad Husqvarna...
Jag vet vad som hände, och jag har ingen annan än mig själv att skylla.
När vi fick hem kolvpaketet så tog vi ju såklart upp det och kollade på det, sedan tog farsan och lade tillbaka grejerna i paketet tills vi nu satte på den.
Den lilla plastpåsen som knasterna låg i lade han !inuti! kolven...
När vi nu satte ihop allt så förstod vi inte var knasterna hade tagit vägen, så vi letade länge och väl, men konstaterade till sist att vi måste ha tappat dem någonstans så jag hämtade de gamla knasterna och satte på, (dum som ett spån, jag vet) och sedan satte vi igång den...
Så det som hände var att den lilla plastpåsen med knasterna i satt kvar inuti kolven, och när motorn blev riktigt varm så smälte plasten, knasterna ramlade ner i vevhuset och slungade tillbaka upp i cylindern
Så knasterna flög runder och kilade fast sig och rev sönder hela kolven och cylindern, och eventuellt vevhuset också, jag har inte kollat än.
Det var såklart detta som orsakade missljudet.
Jag är så fruktansvärt förbannad på mig själv Den här stackars mopeden har bara varit bekymmer
När vi fick hem kolvpaketet så tog vi ju såklart upp det och kollade på det, sedan tog farsan och lade tillbaka grejerna i paketet tills vi nu satte på den.
Den lilla plastpåsen som knasterna låg i lade han !inuti! kolven...
När vi nu satte ihop allt så förstod vi inte var knasterna hade tagit vägen, så vi letade länge och väl, men konstaterade till sist att vi måste ha tappat dem någonstans så jag hämtade de gamla knasterna och satte på, (dum som ett spån, jag vet) och sedan satte vi igång den...
Så det som hände var att den lilla plastpåsen med knasterna i satt kvar inuti kolven, och när motorn blev riktigt varm så smälte plasten, knasterna ramlade ner i vevhuset och slungade tillbaka upp i cylindern
Så knasterna flög runder och kilade fast sig och rev sönder hela kolven och cylindern, och eventuellt vevhuset också, jag har inte kollat än.
Det var såklart detta som orsakade missljudet.
Jag är så fruktansvärt förbannad på mig själv Den här stackars mopeden har bara varit bekymmer
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik