Överhettad Husqvarna...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Ursäkta ett fel i texten ovan, jag menar låsringarna till kolvbulten, inte knasterna cocos_acc.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av T M »

:twisted:
Nu måste jag fråga: Är det en slidmatatd motor på den??
Skrota den låter lite hårt, ett alternativ är http://www.tradera.com/item/302493/2887 ... and-tramp-" onclick="window.open(this.href);return false; och montera en flinta cylinder
Skulle vara intressant med bilder.
Om du avlivar den letar jag par hjul till min ena roulette
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av SS440-80 »

Som du själv skriver så är det ju egenförvållat haveri nu, så skyll inte på någon demon eller spöksmurf i mopedens mekaniska hjärta :mrgreen: :mrgreen:
Ta nya tag, utan brådska. Sikta på en total genomgång med byte av allt som verkar det minsta slitet och var tålmodig med att få tag på grejer, allt finns bara man ger sig till tåls lite.
Sikta på att ha den klar till april/maj 2018, så då ska du se att allt blir bra och motorn kommer att vara en dröm att köra nästa sommar thumb_up
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Ja det är den slidmatade motorn med aluminiumcylinder.
Själva motorn ser nog HYFSAD ut i vevhuset, men som sagt, cylindern är slut, och den finns inte att få tag på.
Att skrota mopeden var väll kanske en överdrift i mitt raseri i går kväll, här skrotas inga mopeder, oavsett skick
SS440-80 skrev:Som du själv skriver så är det ju egenförvållat haveri nu
Jag är mycket medveten om det, som jag skrev i förra inlägget. Jag sov väldigt dåligt pga det... :tierdeyes:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av TolvNollNio »

Då är frågan hur du ska prioritera imorn, veteranmarknad i Degeberga eller Teknikens dag :wink:
Hittar du till Degeberga är det bara att följa resten av folkhopen :lol:
Vet med 100% säkerhet det synts slidmatad äggmotor där, blev nämligen nyfiken på vad det var för konstigt och kikade närmare.
Men om den blev såld.. eller att säljaren är där denna gången?
Sen är det aldrig någon garanti man hittar det som söks, vilket är lite av tjusningen.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av Coolvette »

HVA59 skrev:Jag vet vad som hände, och jag har ingen annan än mig själv att skylla.

Jag är så fruktansvärt förbannad på mig själv :evil: Den här stackars mopeden har bara varit bekymmer :cry:
Surt såklart men det är ju "läropengar".
Vi har väl alla gjort misstag som ger oss ett minne, roligt eller mindre kul... :?

Jag kan garantera att du kommer att kolla inuti varje kolv två gånger innan du monterar den på vevstaken de närmaste tio gångerna... 8)

Hoppas att du hittar grejor så att du kan få snurr på moppen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Ja Degeberga hade jag gärna gått på, men jag kan inte svika Teknikens dag, jag ska ställa ut där i morgon... :) Lite dumt att dem ska ha det samma dag :?

Men tack för de uppmuntrande raderna :)
Jag kan också garantera att jag kommer kolla inuti varje kolv jag ser!
Men om någon skulle "råka" ha en cylinder över så kan ni väll höra av er :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av Hakan »

Hitta begagnad i bra skick är svårt.
Finns dock ett flertal firmor som reparerar cylindrar, kostar tyvärr en bra slant.
http://www.nikasilproffsen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cylinderdoktorn.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Jaa, priserna var ju... höga :shock: men visst, hittar jag ingen annan cylinder så är det ju det bästa alternativet.
Tack för länkarna! slider_thankyou.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av TolvNollNio »

Ser ingen cylinder på bilderna: https://www.blocket.se/varmland/Husqvar ... a=23_7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; Men man fråga!
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Ja, jag såg precis samma annons, och tänkte samma sak!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Så, jag mejlade till ägaren av Coronan i annonsen, och han hade två stycken cylindrar, var av en var av den modell som jag behöver! Men, han vill inte sälja den för sig själv, och jag kan inte åka så långt bara för att hämta en moped som jag inte vill ha, och sedan ta cylindern...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

Så tillbaka till överhettningen:

Jag fick ett tips av en vän, Thore Kristofferson (Cornettekungen) :) att det fanns någon sorts olje/vevhus ventilation på äggmotorn, vad detta skulle vara bra för visste han inte, och det finns heller inte så mycket information om vad den ska vara bra för, det ända jag fått fram är "Täta oljeventilations hålet med tejp e. d."
det syftar på att täcka hålet när man justerar kopplingen... Det står i instruktionsboken för äggmotorn tillsammans med denna bild:
cornetteproblem.jpg
cornetteproblem.jpg (8.82 KiB) Visad 4107 gånger
(här är även länk för bättre sammanhang) http://mo-ped.se/mopoja/rou031.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Men frågan är om detta kan ha någon effekt på motorn, en orsak till överhettning om det sätts igen av smuts?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HSE »

Tejpa över ventilationshålet när man justerar kopplingen är nog bara för att växellådsoljan inte skall rinna ut när man lägger mopeden på sidan som det står i instruktionen. Någon sorts ventilation behövs på en växellåda då luften i den utvidgar sig respektive krymper när motorn blir genomvarm och sedan kallnar. Utan ventilation så frestar det på tätningar och packningar... Din överhettning hade nog inget med ventilationen att göra :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Överhettad Husqvarna...

Inlägg av HVA59 »

HSE skrev:Tejpa över ventilationshålet när man justerar kopplingen är nog bara för att växellådsoljan inte skall rinna ut när man lägger mopeden på sidan som det står i instruktionen. Någon sorts ventilation behövs på en växellåda då luften i den utvidgar sig respektive krymper när motorn blir genomvarm och sedan kallnar. Utan ventilation så frestar det på tätningar och packningar... Din överhettning hade nog inget med ventilationen att göra :wink:
Ok, bra att veta! slider_thankyou.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar