Fram - och tillbaka..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
Baronen skrev:
20170723_170902.jpg
Det blev ändrade planer..
Det ser välbyggt och bra ut. Går den bra och hur många växlar har den?
Jag kommer förstärka ramen ytterligare. Det krävs för det är ordentligt med vrid i maskinen. Som HSE skrev så är den 4växlad. Jag har dessutom 110cc cylindern på. 51mm slag, 100mm vevstake och 52,5 mm i cylinderdiameter. Jag har bara gjort 2 korta provsvängar ännu på etta och tvåa. Den är snäll i portningen. Jag skall ta ut durationerna så småningom.

20mm förgasare, gissar på Keihin kopia. Skulle säkert göra sig gott med en större i framtiden.. Finns en enorm förbättringspotential! Till att börja med så skulle jag matcha insuget mot cylindern för det är förskjutet, sen skulle jag byta ut reedsen mot något av lite bättre kvalitet. Kolven är en riktig klump! Den är supertung i kolvtoppen, det måste gå att hitta något lättare hos Roffe skulle jag tro.

Topplocket behöver ha sig en omgång. Ett löst förbränningsrum blir det nog där. Cylindern skullle vara spännande att låta Agge ta sig en titt på. Ett retarderande tändsystem vore inte fel om man ska öka varven och sist men inte minst, ett aktivt avgassystem! Det är en passiv pipa som sitter där idag och är original.
En kille som kör samma originalsetup som jag på en KS50 bromsade den till ca 10hk på slangen under Mellsta.
Det är mer än tillräckligt på min ram men att grotta ner sig och förbättra är ju det roligaste som finns. ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

SS440-80 skrev:
Baronen skrev:Och SS440-80, när rätt ram dyker upp till motorn så ska jag göra en ny tråd för den här. Jag har lite fler säregna idéer nämligen.. thumb_up
Kan inte vänta på nya vändningar i Fjugestafabriken thumb_up

Och ta inte de illamående smiley-gubbarna så allvarligt, jag gillar alla sorters ombyggnationer. :D
Så länge de inte förstör ett fordon som är i komplett och bra skick förstås :?
Jag bygger på det som oftast ratats. Den här moppen lyfte jag av en släpkärra som skulle till tippen.. Men min önskan är en Vicky ram. Och då ska tramporna få sitta kvar. Det är lite roligt att sitta rakryggad och trampa lite nonchalant när man kör om folk på rallyn ;)

Det dyker nog snart upp något.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev:
Jag kommer förstärka ramen ytterligare. Det krävs för det är ordentligt med vrid i maskinen. Som HSE skrev så är den 4växlad. Jag har dessutom 110cc cylindern på. 51mm slag, 100mm vevstake och 52,5 mm i cylinderdiameter. Jag har bara gjort 2 korta provsvängar ännu på etta och tvåa. Den är snäll i portningen. Jag skall ta ut durationerna så småningom.

20mm förgasare, gissar på Keihin kopia. Skulle säkert göra sig gott med en större i framtiden.. Finns en enorm förbättringspotential! Till att börja med så skulle jag matcha insuget mot cylindern för det är förskjutet, sen skulle jag byta ut reedsen mot något av lite bättre kvalitet. Kolven är en riktig klump! Den är supertung i kolvtoppen, det måste gå att hitta något lättare hos Roffe skulle jag tro.

Topplocket behöver ha sig en omgång. Ett löst förbränningsrum blir det nog där. Cylindern skullle vara spännande att låta Agge ta sig en titt på. Ett retarderande tändsystem vore inte fel om man ska öka varven och sist men inte minst, ett aktivt avgassystem! Det är en passiv pipa som sitter där idag och är original.
En kille som kör samma originalsetup som jag på en KS50 bromsade den till ca 10hk på slangen under Mellsta.
Det är mer än tillräckligt på min ram men att grotta ner sig och förbättra är ju det roligaste som finns. ;)
Det låter jättekul och finns säkert stor potential som du säger. Men redan med 10 hp har man en riktigt pigg moppe som gör 100 km/h.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev: Det låter jättekul och finns säkert stor potential som du säger. Men redan med 10 hp har man en riktigt pigg moppe som gör 100 km/h.
Ja, det räcker gott och väl.. Jag tror ju egentligen att 85/90 är max vad jag vill åka i på den ramen..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

20170818_224916.jpg
20170818_224926.jpg
Tänkte fråga expertisen vad detta är för ett nav?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av erlan »

leleu 120

sitter på bl.a. mcb, mustang, sena puch, kreidler. i lite olika utföranden.
finns både med fasta spårkullager och med lager med lösa konor och kulor, som på gammelmopparna.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:leleu 120

sitter på bl.a. mcb, mustang, sena puch, kreidler. i lite olika utföranden.
finns både med fasta spårkullager och med lager med lösa konor och kulor, som på gammelmopparna.

erlan
Kanon! Det var de jag misstänkte. Då ska jag bygga 19" fälg på det navet. Vet du möjligtvis ekerlängd?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av erlan »

när det satt på SM50 var det 182 mm, så om fälgen är någotsånär lika så borde det stämma.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:när det satt på SM50 var det 182 mm, så om fälgen är någotsånär lika så borde det stämma.

erlan
Är det inte 17" på SM50?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Just ja, dom har 19 fram och 17 bak..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av HVA59 »

Här har du en ram att slänga på MS50:an på :wink:
http://www.tradera.com/item/100701/2891 ... -fran-1955" onclick="window.open(this.href);return false;
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

HVA59 skrev:Här har du en ram att slänga på MS50:an på :wink:
http://www.tradera.com/item/100701/2891 ... -fran-1955" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis den modell jag söker! Men jag skulle vilja ha en som är lite mer komplett :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Jag är ju sämst som fotograf ser jag nu.. Eller så får jag skylla på mobilen. Min dotter är alltid intresserad av att lära sig något nytt. Därför är hon ofta med när jag pysslar. Hon har på egen hand skruvat sönder snöslungan, vilket gjorde mig extra stolt ;) Värre för henne blir dock att hon får lära sig skotta manuellt i vinter..
Framhjulets broms är ynklig tillochmed för originaleffekten. Receptet på det blir, som det ser ut nu, ett Leleu 120 nav som ska få sig en 19" bana. Detta mest för att lugna min kärestas oroliga nerver. Hon höjde min livförsäkring med ett par basbelopp efter att ha sett detta bygge...
20170723_155603.jpg
Motorn passade inte riktigt i originalfästet så jag fick modifiera lite. Motorfästet ska bli uppstagat ytterligare mot bakre delen på ramen både uppåt och åt sidorna. Det är endel vrid som ska tas upp..
20170723_160020.jpg
Det är endel kvar till "klar" men snart så ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av kg70 »

Man undrar hur det går med det här salta bygget...
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av HVA59 »

Ja precis, det var längesedan man hörde något från Baronen...!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar