Apollo Motorette

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
lunka123
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2017, 09:50

Apollo Motorette

Inlägg av lunka123 »

Har fått tag i en Apollo Motorette ,men vad är det för årsmodell ?
har ram nummer :736611 och en Zundapp motor typ 255
men har inte sett tidigare en motorette med denna tank och lyse
Bilagor
20170904_072005.jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Raketsport »

Grattis! Ovanlig och fint skick. Jag ska forska lite mer om denna imorgon.
Lackering en och ramnummer visar tydligt på Nymans färg och märkning. Dessa gjordes 1957 som Crescent och det var då Nyman fick aktiemajoritet i Apollo så det känns troligt att den såldes 2957 av Apollo också.
//Jossan
Josefine Andersson
lunka123
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2017, 09:50

Re: Apollo Motorette

Inlägg av lunka123 »

Hej ,tack för lite info ser fram och få lite till om mopeden
annars är den helt komplett med motorkåpor och allt
har även original papper på den inköpt ny 1 juli 1962 i Kangosfors Norrbotten enligt garantibeviset
Med vänlig hälsning Åke
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo Motorette

Inlägg av HSE »

Länge sedan jag såg en sådan :shock: Ett riktigt fynd i det skicket! Finns nog inte så många kvar...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Raketsport »

Har du någon typskylt på den? Borde sitta nedanför sadeln på bakskärmen/kåpan? Jag har letat i mina papper och finner den definitivt inte under typgodkända mopeder efter 1961. Vilket tyder på att den är tillverkad innan det. Men den finns inte heller i datablad från 1955-1963, bara Z11.
De gjordes Apollovarianter på 2013 med liknande dekaler fr.o.m 1961, men de hade sachsmotorer. Jag misstänker att detta är ett resultat av sammanslagningen 1957-1958 innan eller efter man tillverkade Apollo Z21 Monte Carlo som vi är vana att se Apollos variant på Crescent 2000. Lackeringen är identisk med Nymans färgval för 2000 1957 så även lister men sadelklädsel och kåpan över styret vittnar och 1958as produktion.
Är det någon som har en Apollobroschyr från 1957 eller 1958? Jag tror inte den finns med, men det skulle vara bra att utesluta det.
//Jossan
Josefine Andersson
lunka123
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2017, 09:50

Re: Apollo Motorette

Inlägg av lunka123 »

Hej ,mycket tack för info ,enda jag hittar är en liten instansad skylt fram nedanför sadeln märkt N736611 alltså ram numret
sen har den motor nummer 747167 och färg kode y 834 tror jag det står
jag tror enligt mina original papper att det är en Apollo Motorette monte carlo Z21 -60
men tanken och lyset gör mig osäker
Med vänlig hälsning Åke
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Raketsport »

Okej, men då är det som jag misstänker. N7 i ramnumret betyder att Nymanbolagen tillverkade ramen/karossen 1957. Då är denna en slags test som inte finns med i dokumentationen, men den är ändå typgodkänd som Z11 eftersom den har alla dess egenskaper. Det är bara formgivningen vi inte är van att se på Apollo.
Väldigt intressant moped du fått tag i.
Står det att den är tillverkad 1960 eller såld 1960?
//Jossan
Josefine Andersson
lunka123
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2017, 09:50

Re: Apollo Motorette

Inlägg av lunka123 »

Hej Jossan
På garantibeviset som jag har står det såld 1 juli 1962
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo Motorette

Inlägg av HSE »

lunka123 skrev:Hej Jossan
På garantibeviset som jag har står det såld 1 juli 1962
Ovanliga/svårsålda mopeder kunde stå åratal i lager innan de såldes så det säger bara efter vilket år den inte kunde ha tillverkas. Jag tror inte det tillverkas senare än 59-60 men det är svårt med ovanliga modeller, de kunde sättas ihop av delar på lagret senare än man kunde tro. Antar att någon gubbe inte hade jobb en dag och verkarn hittade delar på lagret och sade"sätt ihop en sådan idag så blir vi av med den ramen" :D
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Bushido »

Ledsen om jag flikar in och kapar tråden, men jag söker info om min egen Motorette:
apollo motorette 1.jpg
apollo motorette 2.jpg
apollo motorette 3.jpg
apollo motorette 4.jpg
Jag tänkte på ramnumret som nämnde ovan, N7 betyder alltså nymanbolagen -57? Så min egen moped vars ramnummer börjar med N0 skulle då alltså vara årsmodell -60? Betyder de övriga siffrorna någonting? Min moped har en tvåpetad handväxlad sachsmotor, finns det någon slags motorplåt eller ett motornummer på dessa som jag inte hittar? Hade ju varit kul att veta om det är originalmotorn eller inte.

Sen blir jag inte riktigt klok på modellnamnet. Motorette verkar ju vara något helt annat om man ser till resultaten man får upp vid en enkel bildgoogling...

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut frågetecknen kring vad det är för något jag har här?

Mvh Anton
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Apollo Motorette

Inlägg av T M »

:twisted:
Till båda: titta efter: baujahr på motorplåt kan stå ett årtal där.
Min 57'a hade en typplåt nitad på sadelbotten, lyft på locket till ölkällaren å kolla
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Bushido »

T M skrev::twisted:
Till båda: titta efter: baujahr på motorplåt kan stå ett årtal där.
Min 57'a hade en typplåt nitad på sadelbotten, lyft på locket till ölkällaren å kolla
Tack för tipset, men var sa motorplåten på en sån här motor sitta egentligen? Jag tycker mig inte kunna se någon plåt alls någonstans...

Ska kika där och se om där finns något, tack för tipset!


Har nu varit nere I garaget och kollat ännu en gång och på motorn kan jag verkligen inte hitta någon plåt alls. Under sadeln däremot fanns två stycken, en med ett nummer som inte matchar ramnumret och en typskylt som det står modellbeteckning crescent 2013 2 växlad på. Så nånting är det som inte stämmer, 2013 ska ju ha fotplattor och inga pedaler som min har, och även om Apollo och crescent är I princip samma borde de väl iallafall ha bemödat sig med att ändra modellbeteckningen från crescent... Så antingen har jag fel motor, eller fel sadel. Eller båda :lol:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Apollo Motorette

Inlägg av T M »

Bushido skrev:
T M skrev::twisted:
Till båda: titta efter: baujahr på motorplåt kan stå ett årtal där.
Min 57'a hade en typplåt nitad på sadelbotten, lyft på locket till ölkällaren å kolla
Tack för tipset, men var sa motorplåten på en sån här motor sitta egentligen? Jag tycker mig inte kunna se någon plåt alls någonstans...

Ska kika där och se om där finns något, tack för tipset!
:twisted:
På Sachs till vänster om cylinder under wire, Zündapp under cylinder i motorn framkant
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Bushido »

T M skrev:
Bushido skrev:
T M skrev::twisted:
Till båda: titta efter: baujahr på motorplåt kan stå ett årtal där.
Min 57'a hade en typplåt nitad på sadelbotten, lyft på locket till ölkällaren å kolla
Tack för tipset, men var sa motorplåten på en sån här motor sitta egentligen? Jag tycker mig inte kunna se någon plåt alls någonstans...

Ska kika där och se om där finns något, tack för tipset!
:twisted:
På Sachs till vänster om cylinder under wire, Zündapp under cylinder i motorn framkant
Nope, helt tomt på min iallafall... :?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo Motorette

Inlägg av HSE »

Inte ovanligt att motorskylten försvinner, ofta är ändå motorn bytt så motorns tillverkningsår är inte direkt säker bevisning. Årtalsmärkningen under hastighetsmätaren brukar vara säkrare, hastighetsmätaren kan överleva flera motorer på en moped :wink:
Skriv svar