Apollo Motorette

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Inte ovanligt att motorskylten försvinner, ofta är ändå motorn bytt så motorns tillverkningsår är inte direkt säker bevisning. Årtalsmärkningen under hastighetsmätaren brukar vara säkrare, hastighetsmätaren kan överleva flera motorer på en moped :wink:
En sak som slog mig är att min motor bör ha varit fläktkyld från början, kan plåten ha suttit på fläktkåpan? Nej, det är ju såklart sant. Jag tänkte mer att överensstämmande nummer kunde ha indikerat huruvida detta är originalmotorn eller ej, och det hade ju varit lite kul i sig. Men egentligen oviktigt, det är ju inte som att jag sitter på en klenod i mint condition precis :lol:

Årtalsmärkning på hastighetsmätare, verkligen? Var sitter den?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Apollo Motorette

Inlägg av HSE »

Plocka loss hastighetsmätaren så brukar det finnas märkning på undersidan där vajerinfästningen sitter.
lunka123
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2017, 09:50

Re: Apollo Motorette

Inlägg av lunka123 »

Hej på min Apollo så står det på zundapp motorn typ 255 tillverknings år 1958 och original motor nr747167
men ingen märkning under sadeln
och min har ingen hastighetsmätare
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Apollo Motorette

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Plocka loss hastighetsmätaren så brukar det finnas märkning på undersidan där vajerinfästningen sitter.
Började riva moppen och insåg tämligen omgående varför hastighetsmätaren inte fungerade, vajern saknas :lol: Dock kunde jag inte se någon årtalsmärkning där jag kikade iallafall... Jaja, så överdrivet viktigt var det ju inte. Hade mest varit lite kul att veta :)
Skriv svar