Flotörfråga fs1

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Flotörfråga fs1

Inlägg av JNar »

En undran, själva flotören (den svarta plastprylen som flyter) på ena sidan sitter en mässingssko, lite infasad i flotören. Skall den vara nedåt eller uppåt?
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Den ska vara uppåt.
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av twostroker »

Om du har problem med flödande förgasare så tänk på att flottören kan ha svällt och inte fungerar som den ska.
Många nyare piratdelar till Yamaha är av undermålig kvalitet, och flottörerna är en sådan sak som nästan aldrig funkar om det är Kinakvalitet...

http://www.fs1parts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; har bra delar och en hel del originaldelar.
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av JNar »

Stort tack för hjälpen. Antog oxå att den skulle vara uppåt, men så lurade en baktanke i mig att metallskenan kanske var som en ”köl” för att säkerställa att flotören ligger rakt i hylsan. Såg på tuben en snubbe som renoverade föggen, och han placerade metallskenan uppåt.

Ok, nu läcker inte motorn soppa längre (skakade till den lite), så det verkar vara i sin ordning. Skall se om jag hittar en original.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av JNar »

Jag undrar om inte metallskenan skall vara nedåt i alla fall. Har nu testat 3 flotörer och ingen av dem tätar rätt när metallen är uppåt. Jag vände då en av dem o vips försvan problemet med bensinpöl på golvet. Motorn går dessutom strålande. Jag förstår att man kan tänka att nålventilens spets skall träffa metallskenan (med uppåtriktad metallskena). Men min teori är att metallskenan tynger ned botten om man riktar den nedåt och på så sätt gör att flotören ligger/flyter rakare i flotörhuset. Verkar funka för mig i alla fall, mer test återstår.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av erlan »

eftersom det bara är några enstaka här på forumet som mekar FS1 så kan nog bilder underlätta i fortsättningen.

erlan
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Flotörfråga fs1

Inlägg av JNar »

Ah, ok, sorry, skall fota och publicera vid tillfälle
Skriv svar